A jobboldalon is sokan ráncolják a homlokukat a sztrádakoncesszió miatt
Az ellenzéki pártok szavazóinál is többen nem értenek vele egyet.
Hiába akarják a kormánypártok, hogy 35 évre magánkézbe kerüljenek a magyar autópályák, még a Fidesz-támogatók többsége is úgy véli, hogy az államnál vannak jobb helyen. A Publikus Intézet legfrissebb felmérése szerint nagy az elutasítottsága ennek, ugyanis míg az ellenzéki összefogás támogatóinak 80 százaléka, addig kormánypárti szavazók 85 százalék gondolja úgy, hogy továbbra is az államnak kéne üzemeltetnie a gyorsforgalmi utakat – írta a Népszava a Publicus Intézet felmérése alapján.
A felmérés szerint a Fidesz-szavazók többsége nemcsak elutasítja a koncesszió tervét, de sokan közülük azt sem zárják ki, hogy az eljárás irányított, 44 százalék úgy gondolja, a kabinet így akar NER-közeli cégeket helyzetbe hozni. A felmérésből kiderül az is, kevesen hiszik el a kormánynak, hogy tényleg a forráshiány miatt vált szükségessé a koncessziós eljárás. A Publicus adatai szerint ugyanis a kérdezettek 70 százaléka nem vagy inkább nem fogadja el ezt a magyarázatot. A kabinet indoklátást
a kormánypártiak 30 százaléka, az ellenzékieknek pedig 7 százaléka hiszi el.
Arról is beszámoltunk, hogy a Nemzeti Koncessziós Iroda visszautasította a Transparency International (TI) adatigénylését. A civil szervezet ekkor helyben azt kérte, mutassák be azokat a számításokat, amelyek alapján indokolható, hogy 35 évre írnák ki az autópályák koncessziós szerződését, illetve hogy ez az időtáv megfelel-e az uniós irányelveknek.
A hivatal arra hivatkozott az elutasításában, hogy
a döntés-előkészítő anyagról van szó, emiatt szerintük tíz évig nem nyilvános.
Vagyis az NKI szerint majd csak tíz év múlva ismerhetné meg a közvélemény, hogy milyen megfontolások mellett döntött a kormány a 35 éves koncesszió kiírásáról.
A kormány csaknem 2000 kilométer gyorsforgalmi útszakaszt adna koncesszióba. „A gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait” törvényes monopólium keretében adnák át, méghozzá 420 hónapra, azaz 35 évre. A felhívást a Rogán Antal-féle Miniszterelnöki Kabinetiroda háttérintézménye, a kaszinókoncessziókat is kezelő Nemzeti Koncessziós Iroda tette közzé.
(Kiemelt kép: Az új M76-os autóút M7-es autópálya holládi csomópont - Balatonszentgyörgy közötti szakasza Balatonszentgyörgy közelében 2020. október 22-én. Fotó: MTI / Varga György)