Lesznek tömeges elbocsátások a Dunakeszi Járműjavítónál, vagy nem?
A cég vezetője szerint nem felel meg az az állítás, amely szerint a Dunakeszi Járműjavító Kft. tömeges elbocsátásokat tervez.
A Telex csütörtökön tett közzé egy cikket egy bejegyzésben szereplő fotóról, amin egy hivatalosnak látszó tájékoztatás szerepel a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezetőjétől az egyik alkalmazottjának. A levélben az áll, hogy a dolgozónak felmondanak, mert az orosz–ukrán háború miatt nehézségek adódtak az ellátási láncban, így az eredetileg tervezetthez képest 50 százalékkal csökken az elvégzendő feladatok mennyisége, és munkatársakból sem kell már annyi.
A cég ugyanakkor nem reagál a sajtómegkeresésekre. A Telex szerdán és csütörtökön is érdeklődött a Járműjavítónál, tényleg lesz-e csoportos leépítés, és ha igen, hány embert küldenek el, de cikkük megjelenéséig nem kaptak választ. Az Opten szerint a cégnél jelenleg 643-an vannak állományban.
Az ellenzéki pártok közül a DK már rárepült a témára, a párt közleménye szerint „a dolgozók most fizetik meg, hogy Orbánék három éve orosz kézbe játszották a vállalatot”.
Wein András, a Dunakeszi Járműjavító Kft. ügyvezetője végül pénteken reagált egy közleményben az üzem létszámleépítéséről szóló hírekre. A hivatalos tájékoztatás szerint tizenegy embertől voltak kénytelenek megválni, aminek oka a gyártásban lévő projektek átütemezése volt – írta a Népszava.
A társaságnál működő érdekképviseletekkel és az üzemi tanáccsal az elmúlt időszakban az egyeztetés folyamatos volt, a megállapodás a munkavállalók hosszú távú foglalkoztatása érdekében megszületett. Az olyan gyártó és termelő vállalatoknak mint társaságunk, egy folyamatosan változó gazdasági környezetben dinamikusan szükséges alkalmazkodniuk mind a piaci kihívásokhoz, mind a keresleti és kínálati változásokhoz annak érdekében, hogy fenntartható üzleti modellt legyenek képesek hosszú távon működtetni – zárul a közlemény.
2019-ben a Dunakeszi Járműjavító 50 százalékos részesedése – korábbi nevén korábban Bombardier MÁV Hungary Kft. – egy tranzakció során átkerült az orosz Transzmaszholding cégcsoporthoz (hozzájuk tartozik például a 3-as metró szerelvényeit felújító Metrovagonmas is). A cég így az orosz piacról szerez be számos alapanyagot, ami miatt a háború és a szankciók negatívan befolyásolhatják tevékenységét. Eslőre ezért nem tűnt irreálisnak a Facebookra posztolt levél tartalma és a leépítések híre.
Később egy frissen alakult magyar cég, a Magyar Vagon Zrt. közös vállalatot alapított a Transmaszholding svájci leányvállalatával, a TMH International AG-vel, ez lett a TMH Hungary Invest Zrt., amely jelenleg a Dunakeszi Járműjavítót tulajdonolja. A Magyar Vagon Zrt. tulajdonosa a Habony Árpádhoz közeli Szalay-Bobrovniczky Kristóf, Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő férje, aki többek között a 35 éves kaszinókoncesszójáról vált ismertté.
Az új tulajdonosi körrel rendelkező üzemben készültek már az emeletes Stadler vonatok, amelyek egyes elővárosi vonalakon közlekednek az elmúlt pár évben. Részben itt gyártják azokat a vasúti kocsikat is, amelyeket Egyiptom rendelt meg a Stadlertől.