Lépett az ügyészség a webshopok ellen: tévhitek dőlnek meg a reklamációval kapcsolatban
Erről mindenképpen tudnia kell, ha a netről rendel. Az ügyészség fontos tudnivalókra hívja fel a figyelmet.
Magyaroszág Ügyészsége fontos tudnivalókra hívja fel a figyelmet a webshopos rendelésekkel kapcsolatban. A leírtakból kiderül: gyakorlatilag tévhitek mentén vezetnek meg minket a webshopok. Lássuk a legfontosabb információkat!
Tudta például, hogy nem kell a futár előtt ellenőriznie az árut? Hibás teljesítés esetén a jogszabály alapján
utólagos reklamációra is lehetőség van, nem kell azonnal felvett jegyzőkönyv és a futár előtti azonnali ellenőrzés!
– írja közleményében az ügyészség. Ez akkor is így van, ha a vállalkozás tájékoztatójában az áll: utólagos, jegyzőkönyv nélküli reklamációt nem fogadnak el, ha a vevő az árut a futár jelentétében azonnal nem ellenőrizte. Ha ilyen tájékoztatásba botlanának, jó, ha tisztában vannak vele, hogy a fogyasztóvédelem terén az ügyészség vizsgálhatja a webáruházak online tájékoztatásait, és ha az nem a jogszabálynak megfelelő, lépéseket tehetnek.
Az ügyészség a jelenlegi vizsgálat alapján megállapította, hogy az esetleges reklamációk elfogadásával kapcsolatban gyakoriak a félrevezető információk.
Szigorítanak az utánvételes rendelés szabályain
Amint arról korábban beszámoltunk, változnak az utánvétel rendelés szabályai, akik többször nem veszik át utánvétes rendelésüket feketelistára kerülhetnek. Összefogtak a webáruházak és kiszűrik azokat a vevőket, akik jelzés nélkül nem veszik át utánvétes csomagjaikat. Ők a jövőben csak előre fizethetnek.
A csomagok mintegy 60 százalékát utánvétellel rendelik meg a vevők a régióban, így Magyarországon is. A gond az, hogy az összes megrendelés mintegy 1–5 százalékában a vevők – anélkül, hogy ezt jeleznék előre a futárnak vagy a webáruháznak – nem veszik át az utánvétes csomagot, ami jelentős többlet költséget okoz a webáruházaknak, bevétel nélkül.
„Ez a magatartás szerződésszegés, hiszen egy online vásárlási szerződésnél is érvényes az a szabály, hogy a feleknek tájékoztatniuk kell egymást minden lényeges körülményről. Az pedig, hogy valaki már nem tart igényt egy termékre, meglehetősen lényeges körülmény” – mondta a 24.hu-nak az utánvét-ellenőrzést szorgalmazó Ecommerce Hungary webshopos érdekvédelmi szervezet alelnöke, a kisvállalati tagozat vezetője, dr. Ormós Zoltán ügyvéd. Az érdekvédelmi szervezet egyébként be is fektetett az Utánvét Ellenőr Kft.-be.
Az egyesület másik alelnöke, Zabari István költségoldalról is magyarázta el, hogy mennyi költséggel jár a amikor a vevő nem veszi át a rendelést. Hiszen a be kell csomagolni a terméket ( ami több száz forint), ki kell küldeni a futárral (minimum nettó ezer forint kiszállítási kísérletenként). Majd a a futár megpróbálja kétszer kézbesíteni, és visszahozza (még minimum nettó ezer forintért), végezetül a webshop kicsomagolja (a csomagolás kuka), és visszahelyezi készletre.
Tavaly nyár óta lehetőségünk van arra, hogy pert indítsunk a szolgáltató ellen úgynevezett képviseleti kereset keretében. A webáruházak téves tájékoztatása miatt több szabály is változott például a jótállási jegyek tekintetében, vagy hogy mennyi idő alatt kell visszafizetnie a webáruháznak az árut, ha meggondoltuk magunkat.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: romeosessions via Pixabay)