Lépett az ügyészség a webshopok ellen: tévhitek dőlnek meg a reklamációval kapcsolatban

Erről mindenképpen tudnia kell, ha a netről rendel. Az ügyészség fontos tudnivalókra hívja fel a figyelmet.

2024. március 12., 08:08

Szerző:

Magyaroszág Ügyészsége fontos tudnivalókra hívja fel a figyelmet a webshopos rendelésekkel kapcsolatban. A leírtakból kiderül: gyakorlatilag tévhitek mentén vezetnek meg minket a webshopok. Lássuk a legfontosabb információkat!

Tudta például, hogy nem kell a futár előtt ellenőriznie az árut? Hibás teljesítés esetén a jogszabály alapján

utólagos reklamációra is lehetőség van, nem kell azonnal felvett jegyzőkönyv és a futár előtti azonnali ellenőrzés! 

– írja közleményében az ügyészség. Ez akkor is így van, ha a vállalkozás tájékoztatójában az áll:  utólagos, jegyzőkönyv nélküli reklamációt nem fogadnak el, ha a vevő az árut a futár jelentétében azonnal nem ellenőrizte. Ha ilyen tájékoztatásba botlanának, jó, ha tisztában vannak vele, hogy a fogyasztóvédelem terén az ügyészség vizsgálhatja a webáruházak online tájékoztatásait, és ha az  nem a jogszabálynak megfelelő, lépéseket tehetnek.

Az ügyészség a jelenlegi vizsgálat alapján megállapította, hogy az esetleges reklamációk elfogadásával kapcsolatban gyakoriak a félrevezető információk.

Szigorítanak az utánvételes rendelés szabályain

Amint arról korábban beszámoltunk, változnak az utánvétel rendelés szabályai, akik többször nem veszik át utánvétes rendelésüket feketelistára kerülhetnek. Összefogtak a webáruházak és kiszűrik azokat a vevőket, akik jelzés nélkül nem veszik át utánvétes csomagjaikat. Ők a jövőben csak előre fizethetnek.

A csomagok mintegy 60 százalékát utánvétellel rendelik meg a vevők a régióban, így Magyarországon is. A gond az, hogy az összes megrendelés mintegy 1–5 százalékában a vevők – anélkül, hogy ezt jeleznék előre a futárnak vagy a webáruháznak – nem veszik át az utánvétes csomagot, ami jelentős többlet költséget okoz a webáruházaknak, bevétel nélkül.

„Ez a magatartás szerződésszegés, hiszen egy online vásárlási szerződésnél is érvényes az a szabály, hogy a feleknek tájékoztatniuk kell egymást minden lényeges körülményről. Az pedig, hogy valaki már nem tart igényt egy termékre, meglehetősen lényeges körülmény” – mondta a 24.hu-nak az utánvét-ellenőrzést szorgalmazó Ecommerce Hungary webshopos érdekvédelmi szervezet alelnöke, a kisvállalati tagozat vezetője, dr. Ormós Zoltán ügyvéd. Az érdekvédelmi szervezet egyébként be is fektetett az Utánvét Ellenőr Kft.-be.

Az egyesület másik alelnöke, Zabari István költségoldalról is magyarázta el, hogy mennyi költséggel jár a amikor a vevő nem veszi át a rendelést. Hiszen a be kell csomagolni a terméket ( ami több száz forint), ki kell küldeni a futárral (minimum nettó ezer forint kiszállítási kísérletenként). Majd a a futár megpróbálja kétszer kézbesíteni, és visszahozza (még minimum nettó ezer forintért), végezetül a webshop kicsomagolja (a csomagolás kuka), és visszahelyezi készletre.

Tavaly nyár óta lehetőségünk van arra, hogy pert indítsunk a szolgáltató ellen úgynevezett képviseleti kereset keretében. A webáruházak téves tájékoztatása miatt több szabály is változott például a jótállási jegyek tekintetében, vagy hogy mennyi idő alatt kell visszafizetnie a webáruháznak az árut, ha meggondoltuk magunkat.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: romeosessions via Pixabay)

2024. szeptember 20., 11:49

Nem minden sajtnak ehető a külső rétege, mert műanyag, viasz vagy más, nem ehető bevonat védi a környezeti hatásoktól. Ám az ehető rétegekkel is csínján kell bánni, mert azok a környezeti mikroszennyeződések miatt rejthetnek veszélyt magukban. A sajtevés veszélyei néhány egyszerű szabály betartásával azonban sikerrel mérsékelhetők.