Online átverés áldozata lett? Fogyasztóvédelmi szakember mondja el, hová fordulhat segítségért
Régen működött a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, de ez már megszűnt, online átverés esetén most máshová kell fordulnunk, ha szeretnénk igazságot szolgáltatni.
Nagyon sok hallgató arról tudna beszámolni, hogy minden tökéletes volt az online vásárlása kapcsán, időben megkapta a terméket, azt kapta, amit rendelt, nem volt semmiféle probléma, de mi nem az ilyen ügyfelekről hallunk, hanem azokról, akikhez nem érkezett meg a csomag, nem úgy néz ki a kapott termék, ahogy a honlapon kinézett és még sorolhatnám – mondta Dr. Baranovszky György. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke a Jazzy rádió Business Class című műsorában azt mondta, az elmúlt fél évet nézve a panaszok 80 százaléka online átverés volt.
2023-ban közel 12 ezer ügy érkezett be a Békéltető Testületekhez. Ezek olyan ügyekkel foglalkoznak, melyek során a tanács döntheti el, hogy mit kell visszafizetni a fogyasztónak, mit kell tenni a vállalkozásnak a panasz megoldása érdekében. Emellett működnek a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi osztályai, ide azon megkeresések érkeznek, amikor egy vállalkozás nem teljesíti a jogszabályban (tehát nem a szerződésben) előírt kötelezettségeket.
Ne felejtsük el, hogy ott van még a Gazdasági Versenyhivatal, a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal is, ezek mind olyan intézmények, ahová panasszal lehet fordulni – sorolta Baranovszky György.
Honnan tudjuk, kihez kell fordulni?
A fogyasztó azt nem fogja tudni, miért is kéne tudnia, hogy kihez forduljon – hangsúlyozza a szakember, hozzátéve, hogy az Igazságügyi Minisztérium tavaly óta működtet egy olyan telefonos és e-mailes ügyfélszolgálati rendszert, ahová a megkárosítottak panasszal fordulhatnak. Korábban működött a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, de ez már megszűnt. Jelen pillanatban az igazságügyi miniszter fennhatósága alá tartozik a terület, tehát ő a szakmai irányítója – tette hozzá a szakember.
Tehát ma már fogyasztóvédelmi hatóságként a kormányhivatalok járnak el. A fogyasztóvédelmi hatóság elérhetőségei ide kattintva megtalálhatóak.
Nem mindegy, hogy cég vagy magánszemély csapott be minket
Az is előfordul, hogy az online piactéren abban a hitben vagyunk, hogy a piacteret üzemeltető vállalkozással állunk jogviszonyban, amikor vásárolunk, de ez nem így van.
„Azt szerintem már sokan tudják, vagy hallották, hogy online vásárlás után 14 napon belül, indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Ez azt jelenti, hogy függetlenül attól, hogy nem tetszik, rossz a termék, gagyi, mást kaptunk, de még akkor is, hogyha tökéletes a termék, ugyanolyat kaptunk, és nem gagyi a termék, 14 napos elállási jogunk van. Ám, ha magánszemélytől vásárolunk például a Jófogáson, vagy egy market place-en keresztül, akkor ezek nem illetnek meg minket, és nem is tudjuk igénybe venni a békéltető testületi eljárást, de még a Fogyasztóvédelmi Kormányhivatal sem fog tudni eljárni, mivel nem vállalkozásnak minősül a magánszemély eladó” – tisztázta a fogyasztóvédők elnöke, majd arra intett mindenkit, hogy jól gondolja meg, mielőtt online vásárol valamit.
A rádióbeszélgetés teljes terjedelmében meghallgatható itt.
(Képünk illusztráció / Shutterstock)