Online átverés áldozata lett? Fogyasztóvédelmi szakember mondja el, hová fordulhat segítségért

Régen működött a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, de ez már megszűnt, online átverés esetén most máshová kell fordulnunk, ha szeretnénk igazságot szolgáltatni.

2024. február 8., 11:50

Szerző:

Nagyon sok hallgató arról tudna beszámolni, hogy minden tökéletes volt az online vásárlása kapcsán, időben megkapta a terméket, azt kapta, amit rendelt, nem volt semmiféle probléma, de mi nem az ilyen ügyfelekről hallunk, hanem azokról, akikhez nem érkezett meg a csomag, nem úgy néz ki a kapott termék, ahogy a honlapon kinézett és még sorolhatnám – mondta Dr. Baranovszky György. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének ügyvezető elnöke a Jazzy rádió Business Class című műsorában azt mondta, az elmúlt fél évet nézve a panaszok 80 százaléka online átverés volt. 

2023-ban közel 12 ezer ügy érkezett be a Békéltető Testületekhez. Ezek olyan ügyekkel foglalkoznak, melyek során a tanács döntheti el, hogy mit kell visszafizetni a fogyasztónak, mit kell tenni a vállalkozásnak a panasz megoldása érdekében. Emellett működnek a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi osztályai, ide azon megkeresések érkeznek, amikor egy vállalkozás nem teljesíti a jogszabályban (tehát nem a szerződésben) előírt kötelezettségeket.

Ne felejtsük el, hogy ott van még a Gazdasági Versenyhivatal, a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal is, ezek mind olyan intézmények, ahová panasszal lehet fordulni – sorolta Baranovszky György.

Honnan tudjuk, kihez kell fordulni?

A fogyasztó azt nem fogja tudni, miért is kéne tudnia, hogy kihez forduljon – hangsúlyozza a szakember, hozzátéve, hogy az Igazságügyi Minisztérium tavaly óta működtet egy olyan telefonos és e-mailes ügyfélszolgálati rendszert, ahová a megkárosítottak panasszal fordulhatnak. Korábban működött a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, de ez már megszűnt. Jelen pillanatban az igazságügyi miniszter fennhatósága alá tartozik a terület, tehát ő a szakmai irányítója – tette hozzá a szakember. 

Tehát ma már fogyasztóvédelmi hatóságként a kormányhivatalok járnak el. A fogyasztóvédelmi hatóság elérhetőségei ide kattintva megtalálhatóak.

Nem mindegy, hogy cég vagy magánszemély csapott be minket

Az is előfordul, hogy az online piactéren abban a hitben vagyunk, hogy a piacteret üzemeltető vállalkozással állunk jogviszonyban, amikor vásárolunk, de ez nem így van.

„Azt szerintem már sokan tudják, vagy hallották, hogy online vásárlás után 14 napon belül, indokolás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Ez azt jelenti, hogy függetlenül attól, hogy nem tetszik, rossz a termék, gagyi, mást kaptunk, de még akkor is, hogyha tökéletes a termék, ugyanolyat kaptunk, és nem gagyi a termék, 14 napos elállási jogunk van. Ám, ha magánszemélytől vásárolunk például a Jófogáson, vagy egy market place-en keresztül, akkor ezek nem illetnek meg minket, és nem is tudjuk igénybe venni a békéltető testületi eljárást, de még a Fogyasztóvédelmi Kormányhivatal sem fog tudni eljárni, mivel nem vállalkozásnak minősül a magánszemély eladó” – tisztázta a fogyasztóvédők elnöke, majd arra intett mindenkit, hogy jól gondolja meg, mielőtt online vásárol valamit.

A rádióbeszélgetés teljes terjedelmében meghallgatható itt.

(Képünk illusztráció / Shutterstock)