Elképesztő oka van: a narancsot ezért árulják hálóban
A narancsot általában hálóban árulják, nem véletlenül.
Bármennyire is hihetetlen, de a narancsot nem brahiból árulják hálóban. Ez bizony egy trükk, amivel arra akarják rávenni a vásárlókat, hogy minél többet vegyenek belőle. A Dívány cikke szerint a trükk valamiféle vizuális megtévesztésként szolgál, tudat alatt pedig vásárlásra ösztönöz. A hálónak köszönhetően a gyümölcs ugyanis vonzóbbnak, csalogatóbbnak tűnik.
Megtévesztő a narancs hálója
A piros vagy narancssárga színű háló ugyanis azt a látszatot kelti, hogy a narancs héja élénk narancssárga színű. A gyümölcs így érettebbnek, végső soron pedig étvágygerjesztőbbnek tűnik. Nagyon durva, de ez a trükk segíthet azt is elfedni, ha a narancsot még úgy teszi ki a polcra, hogy zöldes árnyalatú. Érdekesség, hogy efféle megtévesztést nemcsak a narancs esetében alkalmaznak, hasonló az eljárás a citromnál is, amit sárga hálóba tesznek, hogy az optikailag fokozza a természetes sárga színt.
Konfetti-illúzió
Az elv egyébként az úgynevezett konfetti-illúzión alapul, ami egy olyan vizuális jelenség, melynek során a színek észlelését erőteljesen befolyásolja a környezet. A konfetti-illúzió bevetése a narancsok kapcsán nem újkeletű, Karl R. Gegenfurtner, a németországi Giessen Egyetem pszichológusa egy, az i-Perception című tudományos folyóiratban publikált tanulmányban így fogalmaz a jelenség kapcsán:
„Minden szombaton narancslevet veszek a kedvenc gyümölcsárusomtól, Helgától a helyi piacon. A közelmúltban nem volt szép, érett narancsa, ahogy arra a német nyár során számítani lehetett. Később egy szupermarketbe betérve úgy tűnt, hogy rengeteg érett narancsot árulnak, és persze vettem is egy csomaggal – kézenfekvő módon narancssárga hálóba csomagolva, hogy könnyebben hazavihessem”
A szakembert aztán otthon kellemetlen meglepetés érte, ugyanis kicsomagolva a hálóból feltűnt neki, hogy a gyümölcsök bizony nem is annyira élénk narancssárgák. Gegenfurtner a tanulmányban részletezi, hogy a mennyire erős hatást gyakorol a színasszimiláció, aminek köszönhetően a zöldes narancs élénk narancssárgának hat.
Megtévesztés mesterfokon
Ahogy már jeleztük a gyakorlat nemcsak a naranccsal működik, hiszen a fentebb említett citrommal is hasonló az eljárás, de a krumpli és a hagyma is hasonló színű hálót kap, a végeredmény pedig egy jókora vizuális megtévesztés. Arra vonatkozóan egyelőre nincsenek statisztikák, hogy a trükk mennyire képes növelni az eladásokat, de annyi biztos, hogy vásárlók sokaságát lehet efféle módon megtéveszteni.
(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: Freepik)