Tökéletes inflációs vihar tombol az Egyesült Királyságban, csőd lehet belőle
Szakértők szerint az Egyesült Királyság a csőd felé száguld. A Bank of England vezetője azzal viccelődik: már csak a sáskajárás jöhet.
Autósorok kígyóznak a benzinkutak előtt. Verekedések törnek ki az üzemanyagért az autósok között. Az élelmiszerboltok polcain elfogynak az alapvető élelmiszerek. Egy jótékonysági szervezet pedig arra figyelmeztet, hogy a fűtésszámlák megduplázódása miatt egymillió háztartás lesz kénytelen plusz takarókra támaszkodni – írja a Bloomberg.
Úgy volt, hogy ez lesz az az év, amikor Nagy-Britannia kiszabadul az Európai Unióból és mint egy szabad kereskedő, egy új, magabiztos „globális Nagy-Britannia” előnyeit nyújtja a hazai munkavállalóknak és vállalatoknak. Ehelyett a Brexit-utópia képe inkább disztópiának tűnik. Miközben Boris Johnson miniszterelnök Konzervatív Pártja ezen a héten éves konferenciájára gyűlik össze, az önrendelkezés ígérete átadta helyét a gazdasági elszigeteltség vészjósló érzésének.
A válság helyzet arra kényszerítette a kormányt, hogy katonákat vezényeljen üzemanyagszállító teherautókra, az energiaszolgáltatókat arra, hogy megszűnjenek, a pánikba esett háztartásokat pedig arra, hogy megpróbálják feltölteni a szekrényeket, miközben a Covid-19 még mindig fénykorát éli a szigeten. A Bank of England vezetőjea, Andrew Bailey még azzal is viccelődött, hogy a sáskajárás lesz-e a következő, amely az Egyesült Királyságot sújtja. A Gavekal Research szerint az ország „tökéletes inflációs viharral” néz szembe, amely jövőre recesszióba taszíthatja a gazdaságot. A kiskereskedelmi vezetők előrejelzése szerint az élelmiszerárak az év végéig éves szinten 5%-kal fognak emelkedni.
Az Egyesült Királyság előtt álló közvetlen kihívások abból adódnak, hogy az EU-ból való kilépés január 1-jén véget ért és az ország elveszített egy létfontosságú munkaerőforrást. A kamionosok hiánya nem csak a karácsonyi játékokkal vagy pulykákkal kapcsolatos félelmeket vet fel, hanem azt is, hogy ezen a télen lesz-e elég üzemanyaga és élelmiszere az embereknek.
A kormány szeptember 25-én, késő este közölte, hogy rövid távú vízumokat tervez kiadni a teherautó-vezetők és a baromfitenyésztők számára, bár a vállalkozások szerint ez közel sem fogja betölteni a hiányt. Johnson vasárnap azt mondta, hogy az Egyesült Királyság sem fog visszatérni ahhoz, hogy a bevándorlásra támaszkodva oldja meg a hiányt.
Egy kamionnyi hűtőszekrényt Olaszországból az Egyesült Királyságba szállítani például közel 25%-kal kerül többe, mint az EU-ból való kiválás előtt. Januártól kezdve az Egyesült Királyság határaira érkező teherautók új vámellenőrzésekkel szembesülnek, az élelmiszerekre pedig jövő júliustól megterhelő dokumentációs szabályok vonatkoznak. A brit háztartások azonban arra is ráébrednek,
hogy az importtermékek között, amelyekre az Egyesült Királyság támaszkodik, a fűtéshez és az áramtermeléshez szükséges földgáz is szerepel. A belföldi gázárak idén több mint négyszeresére emelkedtek.
2021 első felében az volt a narratíva, hogy az Egyesült Királyság világverő oltási programja hogyan tette lehetővé, hogy a kormány júliusban megszabadítsa a gazdaságot a Covid-19 korlátozásaitól. Azóta azonban egyre világosabbá vált Nagy-Britannia sebezhetősége, különösen az ellátási láncok fenntartása terén.
A Brexit-pártiak szerint a vállalkozások túlságosan is az olcsó külföldi munkaerőre támaszkodtak. Sőt, mivel kevesebb ember közül lehet választani, a bérek máris emelkedtek. De az EU-n belüli szabad munkaerő-áramláshoz való hozzáférés nélkül az Egyesült Királyságban a járvány alatt több mint harmadára csökkent a sofőrök száma – derül ki a Nemzeti Statisztikai Hivatal adataiból. Egyes szupermarketek megemelték az új fuvarozók fizetését és bónuszokkal kecsegtetnek az új munkaerő csábítása érdekében. A gazdaság strukturális változásai azonban a vártnál fájdalmasabbnak és tartósabbnak bizonyulnak.
Az európai 400 000 tehergépkocsivezetőre becsült hiány negyedét az Egyesült Királyságban kell megoldani, mivel a szigorúbb vízumszabályok miatt azok, akik a világjárvány idején távoztak, a Brexit után nehezen tudtak visszatérni. Az újonnan felvett sofőrök vezetői vizsgáinál is vannak elmaradások. Válaszul a közlekedési minisztérium fordulatot hajtott végre és három hónapra 5000 vízumot bocsátott az élelmiszer- és üzemanyag-ipari nehéz tehergépjárművek uniós sofőrjei rendelkezésére. A minisztérium már korábban is enyhített a járművezetők munkaidejére vonatkozó jogszabályokon és a napi vezetési limitet kilencről 11-re emelte.
A British Retail Consortium szerint ez még csak így is a szupermarketek karácsony előtti teljes kapacitású működéséhez szükséges járművezetők körülbelül egyharmadát jelentené. Ruby McGregor-Smith, a Brit Kereskedelmi Kamara elnöke a lépést ahhoz hasonlította, mintha „egy gyűszűnyi vizet dobnánk a máglyára”.
Az élelmiszeriparban a munkaerőhiány miatt a vállalatok kénytelenek visszafogni a termelést, a Brexit utáni új kereskedelmi szabályok pedig megnehezítették a brit marha-, sertés-, bárány- és baromfihús exportját. Ráadásul az emelkedő energiaárak miatt a műtrágyagyárak bezártak, ami visszafogta a vágóhidakon az állatok elkábításához használt, létfontosságú szén-dioxid melléktermékből származó készleteket. A National Pig Association becslése szerint 150 000 sertés rekedt a gazdaságokban, mert nincs elég gáz az elkábításukhoz és nincs elég ember a feldolgozásukhoz.
Ezek a feszültségek a gazdákat a szakadék szélére sodorták. Egy kelet-yorkshire-i farm általában hetente körülbelül 1700 sertést ad el a vágóhidaknak, de a nyár közepe óta azt mondták nekik, hogy csökkentsék a szállítást. A Nemzeti Sertésszövetség a kormányhoz fordul, hogy több rövid távú vízumot kapjanak a hentesmunkások, mivel a gazdaságok kifogytak. Ha nem születik hamarosan megoldás, a farmerek attól félnek, hogy a gazdaságnak ki kell selejteznie az egészséges állatokat. „Nem hiszem, hogy ebből visszatérnék” – mondta egy farmer, majd hozzátette:
Elérkeztünk a válságponthoz.
(Kiemelt kép: Steve Bray Brexit-ellenes aktivista plakátokat tart egy tüntetésen a Konzervatív Párt éves konferenciájának második napján, amelyet a Manchester Central kongresszusi központban tartanak az északnyugat-angliai Manchesterben, 2021. október 4-én. Fotó: Oli SCARFF / AFP)