Az egyre súlyosbodó chiphiány az autógyártóknak 63,6 billió forintba fájhat

Az járvány az autógyártással is elbánt.

2021. szeptember 23., 10:22

Szerző:

A megoldhatatlan félvezetőhiány költségei több mint 90 százalékkal nőttek, ami a világ autógyártóinak 2021-es bevételeit összesen 210 milliárd dollárral (több mint 63,6 billió forint) rontja, írja a Bloomberg. Ezt mutatja az AlixPartners legfrissebb előrejelzése, amely szerint a chipválság következtében a globális autógyártók idén 7,7 millióval kevesebb járművet fognak gyártani. Ez majdnem kétszerese a tanácsadó cég korábbi becslésének, amely 3,9 millió termékkiesésről szólt. Az ellátási lánc megerősítésére tett folyamatos erőfeszítések ellenére a félvezetők elérhetősége megromlott, mivel az autógyártók kimerítik a készleteket, és más iparágaknak nincs több tartaléka.

„A hordó kiürült, nincs mit kikaparni” – mondta Dan Hearsch, az AlixPartners autóipari és ipari egységének ügyvezető igazgatója egy interjúban. „A jövőben az értékesítés szenvedni fog. Az eladások eddig nem szenvedtek, mert volt elég készlet, amiből meríteni lehetett. Ez most már nincs meg” – fogalmazott Hearsch.

Az autógyártók arra figyelmeztetnek, hogy a problémák áttétet képeznek, és a harmadik negyedév eredményeit ronthatják, a Volkswagen AG tehergépkocsigyártó-egysége, a Traton SE volt a legutóbbi, amely kedden megkongatta a vészharangot. Délkelet-Ázsia kulcsfontosságú ellátóközpontjait gyárleállások sújtották a koronavírus terjedésével. Jelenleg rekord hosszú ideig, 21 hétig tart a chiprendelések teljesítése, és az autóipari vezetők szerint a hiány akár évekig is eltarthat.

„Minden bizonnyal ez a leghosszabb ellátási hiány, amit az iparág valaha látott, mert még mindig nincs vége” – közölte Hearsch. „Minden bizonnyal ez a legmesszebbmenő. Mindenhol ezzel szembesülnek. Ez mindenkit érint” – tette hozzá. Ahogy a kereskedők raktárkészletei fogytak, az autóárak az egekbe szöktek, és augusztusban rekordot döntöttek 43 355 dollárral az Egyesült Államokban a Cox Automotive piackutató szerint. A kínálat annyira szűkös, hogy néhány kereskedő már autókölcsönzéshez folyamodott, hogy legyen mit bemutatni a bemutatótermekben, nyilatkozta Hearsch.

A chiphiány tavaly év végén kezdődött, amikor az autógyártók alábecsülték a keresletet a világjárvány miatti korlátozások enyhülésével. A válság a természeti csapásoknak, a tűznek és a járványnak köszönhetően nem tudott megoldódni. Az AlixPartners idén már a harmadik becslést adta ki a hiány pénzügyi hatásairól. Januárban először 61 milliárd dolláros (több mint 18,4 billió forint) költséget jósolt az iparágnak, majd májusban ezt az összeget 110 milliárd dollárra (több mint 33,3 billió forint) emelte.

Hearsch elmondta, nem tudja garantálni, hogy nem lesz további felfelé kiigazítás az előrejelzésben, tekintettel az iparágat érintő számtalan bizonytalansági tényezőre. „Őszintén szólva, a helyzet nem javul. Az emberek alkalmazkodnak ahhoz a tényhez, hogy ez sokkal tovább fog tartani, mint ahogy azt mind gondoltuk” – fejtette ki az ügyvezető igazgató.

(Kiemelt kép: 2021. június nyolcadikán Drezda városában egy autót emelnek ki a Volkswagen gyárának kiállításra használt autótornyában. A gyárban mindennap 25 elektromos autót gyártanak le. Fotó: Sebastian Kahnert / dpa-Zentralbild / dpa Picture-Alliance via AFP)