Greenwashing miatt indított eljárást GVH a Szentkirályi és a Coca-Cola ellen

Párhuzamosan több vállalkozással szemben is eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) greenwashing gyanúja miatt, vagyis azért, mert ezek a nagyvállalatok azt kommunikálták, hogy a termékeikkel felelősséget vállalnak a környezetért, ám ez a tényleges működésben nem mutatható ki. A Szentkirályi és a Coca-Cola is érintett. 

2024. augusztus 12., 12:41

Szerző:

Párhuzamosan több vállalkozással szemben is eljárást indított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), mivel az ásványvizes és üdítőitalos palackok címkéin feltüntetett és egyéb kereskedelmi kommunikációjukban alkalmazott, a termék környezeti hatásaira vonatkozó állításokkal valószínűleg megtévesztették a fogyasztókat – írta meg a Telex. Zöldre mosásnak (greenwashing) nevezzük a vállalkozás olyan marketing- vagy PR-stratégiáját, amely az adott vállalkozást környezetbarátnak, a környezetvédelemért felelősséget vállalónak tünteti fel, miközben a tényleges működésében nem mutathatók ki érdemi lépések e célok elérése érdekében. Amennyiben a zöldre mosás a vállalkozás konkrét marketingkommunikációjában jelenik meg, a kifejezés a nem igazolható környezeti állításokra utal.

Több cég is érintett a greenwashing miatt elindított eljárásban

Az egyik ilyen cég a Fonte Viva Kft., amely a GVH gyanúja szerint 2022. március 9-től a Fonte Natura ásványvizek címkéin és a terméket népszerűsítő kereskedelmi kommunikációjában megfogalmazott állításaival, szlogenjeivel megtévesztette a fogyasztókat. Azt állította például, hogy a termékeit 100 százalékban újrahasznosított PET-palackokban árulja, ez azonban a GVH szerint nem igaz.

Eljárás alatt áll a Szentkirályi Magyarország Kft. is, ami 2019. november 18-tól az ásványvizek és ízesített italok címkéin és kereskedelmi kommunikációjában a „Szállj be a körforgásba” körforgásos rendszert hirdeti. Ennek keretében a „Gyűjtsd szelektíven!”, „100%-ban újrahasznosítható”, „Palackból palackot, 50% rePET”, és ehhez hasonló állításokkal és képi megjelenítésével valószínűsíthetően szintén megtévesztette a fogyasztókat.

A GVH vizsgálja továbbá a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és a The Coca Cola Company vállalkozásokat is, mivel a gyanúja szerint 2020. december 10-től a Naturaqua márkanév alatt forgalmazott ásványvizek és üdítőitalok címkéin és kereskedelmi kommunikációjuk során a „Hasznosíts újra, 100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok”, a „100%-ban újrahasznosítható”, valamint az ehhez hasonló jelentéstartalmú állításokkal és a kereskedelmi kommunikáció képi megjelenítésével megint csak valószínűleg megtévesztették a fogyasztókat – írja a lap.

A fenti vállalkozások potenciálisan megtévesztő állításaikban közös, hogy a termékek lényeges jellemzőire, a környezetre gyakorolt hatásaira vonatkoznak, viszont feltehetően megalapozatlanok, és a palackok környezeti előnyeinek igazolására a cégek valószínűleg nem rendelkeznek megfelelő bizonyítékkal.

Attól, hogy versenyfelügyeleti eljárások indultak, még nem jelenthető ki, hogy az érintett vállalkozások a jogsértéseket követtek el. Az eljárások a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértések bizonyítására irányulnak. A vizsgálatok lefolytatására három hónap áll rendelkezésre, ami indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.

Amint arra a lap felhívja a figyelmet, a greenwashing a nagy vállalatoknál nem ritka, az olajóriások például, mint a BP, Shell, ExxonMobil, és TotalEnergies, előszeretettel hárítják át a felelősséget a vásárlókra és nagyítják fel a tiszta technológiákba irányuló befektetéseiket, hogy jobb színben tüntessék fel magukat. A legnagyobb műanyaghulladék-előállítók, mint a PepsiCo és a GVH által is vizsgált Coca-Cola is jellemzően inkább kifogásokat keresnek, mint hogy érdemben kezelnék a probléma gyökerét.

2021-ben az EU által vizsgált esetek közel felében találtak olyan „zöld” állításokat termékeken, amelyek túlzók, hamisak vagy félrevezetők voltak, ezért új irányelvében az Európai Bizottság szigorúbb előírások alkalmazását tervezi.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: VICTOR de SCHWANBERG / SCIENCE PHO / VSC / Science Photo Library via AFP)

Az elvitetett falevél hiányzik a kertből, mert nem lesz, ami megkösse a nedvességet, elveszíti a tlajas a szerves tápanyagtartalmát, amit azután súlyos összegekért vásárolt, trágyával vagy humusszal pótlunk vissza, ráadásul lenullázuk a kert karbonraktárát is.

A Jazzy Rádió Business Class műsorának Dr. Heltai Miklós, a MATE Vadgazdálkodási és Természetvédelmi Intézetének intézetigazgatója beszélt arról, hogy miért látunk egyre nagyobb számban vörös rókát Budapesten, és mit kell tennünk, ha találkozunk egy rókával.