Elindult a Római-parti gáttervek engedélyezési folyamata
A partmenti védvonal helyett a Nánási-Királyok útjára tervezik a gátat, így több fát menthetnek meg, cserébe többe is kerül a Fővárosnak.
Bár a Tarlós vezette fővárosi önkormányzat már megkapta az engedélyt a partmenti védvonalra, Karácsony Gergelyék új megvalósíthatósági tanulmányt készíttettek, amelyben a folyótól távolabbi nyomvonalat is vizsgáltak.
A tanulmány szerint műszakilag mindkét hely alkalmas, a part menti gát esetében hétszáz, míg a Nánási-Királyok útján csak százhatvanat kell kívágni, ez nem rontja annyira a Római part természetközeli jellegét és a budapestiek számára ez a prioritás. Bár a második opció a part menti változatnál jóval többe, huszonkétmilliárd helyett huszonnyolcba kerülne a tervek szerint, de ennek fenntartási és védekezési költsége alacsonyabb is lenne – a Népszava értesülései szerint.
Mivel a Karácsony vezette beruházás nem kiemelt nemzetgazdasági beruházás, ezért jövőre kezdődhet el legkorábban, bár a fővárosnak jelenleg nincsenek szabad forrásai, az úniótól kérhető klímaadaptációs beruházásokból is meg lehetne valósítani.
A védműhöz szervíz utat kell kialakítani, mellékutcáknál, bejáróknál árvízkapukkal kell megszakítani, szivárgórendszert és átemelőket kell kialakítani. A védvonal majdnem három és fél kilométeres hosszán a fákat kivágják és eltávolítják a közműveket, illetve a közműhálozatot jelentősen átalakítják, és a sétányt is majdnem egy méterrel emelnék, amelynek tetején vezetne az alagút.
(Kiemelt képünkön: Római part, 2020 augusztus 3-án. Fotó: Pozsonyi Roland / Pesti Hírlap)