Érkezik a szintetikus üzemanyag a benzinkutakra

Persze még nem ma, hanem a közeljövőben, de több szempontból is előnyösebb lehet, mint a mostani üzemanyagok.

2023. október 3., 07:52

Szerző:

2035 után csak szintetikus üzemanyaggal lehet belső égésű motoros autót értékesíteni az unióban, a szabályozás már most készül – írta meg az autoszektor.hu

A hagyományos benzint és a gázolajat olajjal állítják elő, de alapvető kémiai szerkezetüket hidrogén- és szénatomok alkotják. Ezeket a szénhidrogéneket vízből kinyert hidrogén és a levegőből származó szén felhasználásával elő lehet állítani.

A szintetikus üzemanyag nem új találmány, már több mint 100 évvel ezelőtt is készültek Németországban, de igazán ismertté az utóbbi egy évben vált a kifejezés. A Porsche már most azon dolgozik, hogy szintetikus üzemanyagokat előállító gyárat indítson, amely évi 55 millió litert céloz meg 2024-re, 2026-ra pedig 550 millió litert.

A folyamat sok energiát igényel, de megújuló forrásokból, például szél- vagy napenergiából is előállítható. Ráadásul, mivel a folyamat szenet von ki a légkörből, segít ellensúlyozni az üzemanyagot ténylegesen elégető motorok kibocsátását. A Royal Society tudományos intézete szerint mindössze egy liter szintetikus dízel üzemanyag 4 fontba kerül adózás előtt. A méretgazdaságosság és a további technológiai fejlesztések csökkenthetik a költségeket – de valószínűleg soha nem lesz olyan olcsó, mint a ma vásárolt benzin és gázolaj.

Az uniós szabálytervezetek szigorúbbak, mint az alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokra vonatkozó, néhány más uniós éghajlat-politikai intézkedésben szereplő szabályok. Például az országok bizonyos üzemanyagokat akkor is használhatnak az EU megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos célkitűzéseinek teljesítéséhez, ha azokkal nem 100, hanem 70 százalékos kibocsátásmegtakarítást érnek el, de ez az engedmény jelen állás szerint nem vonatkozik majd a szintetikus üzemanyagokra.

(Kiemelt képünk illusztráció: David ROUMANET/Pixabay)