Megtalálták a földi élet építőköveit: Vizet talált a NASA a Bennu aszteroidából származó mintában

Az űrben gyűjtött és a NASA által a Földre hozott 4,5 milliárd éves Bennu aszteroida mintájának kezdeti vizsgálatai magas széntartalomra és vízre utalnak, ami együttesen arra utalhat, hogy a kőzetben a földi élet építőkövei is megtalálhatók.

2023. december 15., 13:29

A NASA szerdán tette közzé a hírt a houstoni Johnson Űrközpontból, ahol a vezetőség és a tudósok először mutatták be az aszteroida anyagát a szeptemberi landolás óta. „Az OSIRIS-REx mintája a valaha a Földre szállított legnagyobb szénben gazdag aszteroidaminta, amely generációkon át segít a tudósoknak az élet eredetének kutatásában saját bolygónkon” – közölte Bill Nelson, a NASA adminisztrátora. "A NASA-nál szinte minden tevékenységünk arra irányul, hogy választ kapjunk arra a kérdésre, hogy kik vagyunk és honnan származunk.

Bár a talált szénvegyületek természetének megértéséhez további munkára van szükség, a kezdeti felfedezés jó előjel az aszteroida-minták jövőbeli elemzéseihez. Az aszteroidából származó kőzetekben és porban rejlő titkokat még évtizedekig tanulmányozni fogják, betekintést nyújtva abba, hogyan alakult ki a Naprendszerünk, hogyan kerülhettek az élet előanyagai a Földre, és milyen óvintézkedéseket kell tenni az aszteroidák és szülőbolygónk ütközésének elkerülése érdekében – írja a NASA.

US-SPACE-ASTRONOMY-NASA
Az aszteroidáról gyűjtött mintaanyag egy részének képe az OSIRIS-REx minta leleplezésének sajtótájékoztatóján a texasi Houstonban található Johnson Űrközpontban. A 4,5 milliárd éves Bennu aszteroidáról gyűjtött minta bőséges mennyiségű vizet és szenet tartalmaz - fedte fel szerdán a NASA, újabb bizonyítékot szolgáltatva annak az elméletnek, hogy az élet a Földön a világűrből indult el. Fotó: Mark Felix / AFP

„Miközben a Bennu aszteroida porában és szikláiban őrzött ősi titkokat kutatjuk, egy olyan időkapszulát nyitunk meg, amely mélyreható betekintést nyújt számunkra Naprendszerünk eredetébe” – mondta Dante Lauretta, az OSIRIS-REx vezető kutatója. „A szénben gazdag anyag bősége és a vízhordozó agyagásványok bőséges jelenléte csak a kozmikus jéghegy csúcsa. Ezek a felfedezések, amelyeket az évek óta tartó elkötelezett együttműködés és a legmodernebb tudomány lehetővé tett, arra az útra indítanak bennünket, hogy megértsük nemcsak égi szomszédságunkat, hanem az élet kezdeteinek lehetőségét is. A Bennu minden egyes felfedezésével közelebb kerülünk kozmikus örökségünk rejtélyeinek megfejtéséhez”– közölte a kutatás vezetője.

A következő két évben a misszió tudományos csoportja folytatja a minták jellemzését és a misszió tudományos céljainak eléréséhez szükséges elemzések elvégzését.

(Kiemelt képünkön: A NASA első ilyen jellegű küldetése, az OSIRIS-REx 2016 szeptemberében indult azzal a céllal, hogy egy aszteroidáról regolitmintát vegyen ki és juttasson vissza a Földre. Az űrszonda 2020 szeptemberében ért földet a 101955 Bennu aszteroidán, és sikeresen felszedett több száz gramm anyagot. A tervek szerint 2023 szeptemberében tér vissza a Földre, ahol a mintát a felszínre küldik, és tartalmát a tudósok elemzik. Fotó: MARK GARLICK / SCIENCE PHOTO LIBRA / MGA / Science Photo Library via AFP)