Veszélyben a magyar bankok ügyfelei: a csalók így próbálnak átverni mindenkit
Aki rendelkezik bankszámlával, bármikor a csalók áldozatává válhat.
A digitális megoldások terjedésével a pénzügyek is egyre gyakrabban az online térben zajlanak. Az elektronikus fizetési megoldások rendkívül kényelmesek, arról azonban nem lehet megfeledkezni, hogy ez a csalók számára is új lehetőségeket teremtett. Erre igyekszik felhívni a figyelmet többek között az Erste Bank is, a tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy tanácsaikat nemcsak az ügyfeleknek, hanem minden internetezőnek érdemes megfogadnia.
Korábban a 168.hu is beszámolt arról, hogy a különböző pénzintézetek ügyfelei bármikor a csalók célpontjai lehetnek. Nem ritka, hogy egy adott bank ügyfeleit tömegesen támadják ugyanazzal a tartalommal bíró üzenetekkel: ez nemrégiben azokat érintette, akik a bankszámlájukat az OTP Banknál vezetik.
Ám nemcsak pénzintézetek, hanem egyéb szolgáltatók ügyfelei sincsenek biztonságban, ha kiberbűnözésről van szó: a Telekom, a Yettel, a Zara és számos közműszolgáltató nevét is felhasználták már a csalók, akár többször is. Ezen támadásokat pedig csak úgy lehet kivédeni, ha mindenkit felkészülten érnek az ilyen jellegű támadások.
A csalók még mindig ezzel próbálkoznak a leggyakrabban
Bár sokan már nagyon tudatosan használják a különböző internetes felületeket, ám ha pénzügyekről van szó, sosem lehetünk elég óvatosak. Akár heti szinten is érkezhetnek olyan e-mailek, amelyek hamis weboldalakra mutató linkeket tartalmaznak, és aki ezen weboldalakon keresztül megadja az adatait, csúnyán ráfizethet. Elég csupán egyetlen egyszer hinni a csalóknak, és máris jelentős anyagi kár keletkezhet.
Az Erste Bank arra hívta fel a figyelmet, hogy sok esetben nemcsak a hamis üzenetek, hanem egy egyszerű internetes böngészés is ráfizetéssel végződhet. Mint írják, gyakran előfordul, hogy a bűnözők lemásolják a legkedveltebb márkák weboldalait, legyen szó ruházatról, szépségápolásról vagy éppen műszaki cikkekről. A gyanútlan áldozatok sok esetben az internetes keresőbe beírva az első találatra kattintanak, amely nem feltétlenül a márka valós weboldalára mutat, hanem egy arra megszólalásig hasonlító hamis honlapra.
A kiberbűnözők ma már arra is figyelnek, hogy a weboldala URL-címe is nagyon hasonló legyen, így az is előfordulhat, hogy csupán egyetlen karakter az eltérés köztük. A vásárlók itt is leadhatnak rendeléseket, legalábbis eljuthatnak a fizetési felületig. Mint arra a pénzintézet felhívja a figyelmet, érdemes figyelmesnek lenni, amikor megérkezik az online vásárláshoz szükséges banki hitelesítő kód, hiszen sok esetben nem forintról, hanem egy jóval magasabb összegnek megfelelő, euroban számolt fizetés kezdeményezéséről érkezik értesítő. mennyiben ezt jóváhagyják, máris sikeres volt a csalók akciója.
Az is problémás lehet, hogy ezen weboldalak gyakran nemcsak egy kisebb pénzösszeget szeretnének zsákmányolni: a hamis tranzakció csupán azt a célt szolgálja, hogy kicsalják az ügyfél bankszámlájához tartozó adatokat. Ezek elkerülése érdekében az Erste Bank is azt javasolja, hogy az ügyfelek minden esetben ellenőrizzék az internetes vásárlások során a weboldalakat, a kapcsolattartási adatokat, valamint azt is, hogy pontosan kinek és milyen összeget fizetnek ki az interneten.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)