Hollywood a saját sírját ássa

Többet költenek legális kiadványok beszerzésére azok, aki az internetről időnként kalózmásolatokat is letöltenek - derül ki egy friss felmérésből. Az eredmény ellentmondani látszik a kiadók állításának, miszerint a fájlcserélőket közönséges tolvajok használják, akiken csak veszít Hollywood.

2009. június 3., 20:36

Az egyik legnépszerűbb bittorrent kliens fejlesztője, a Vuze felmérést készíttetett a programot használók szokásairól. Kiderült: a fájlcserében részt vevők valóban nem hajlandók a zsebükbe nyúlni, ha online elérhető tartalomról van szó, ám többet költenek az átlagnál fizikai adathordozókra.

A felmérést végző Frank Magid Associated cég 693 Vuze-felhasználó és 606 internetező szokásait hasonlította össze. Az eredmény: a klienst használók gyakrabban vesznek mozijegyet, több pénzt költenek filmkölcsönzésre, és több DVD-t vásárolnak. Évente nyolcszor mennek moziba, míg az átlaginternetező hatszor. Kilencszer kölcsönöznek filmet, nem hétszer, és 13 helyett 16 DVD vesznek.

A bittorrentet használók tehát költenek kiadványokra. Akkor miért nem hajlandók használni az online boltokat? Gilles BianRosa, a Vuze vezérigazgatója az Ars Technica portálnak azt nyilatkozta: a fizetős letöltések azért nem vonzóak, mert túl drágák és túlságosan korlátozzák a felhasználást.

Az ár a DVD árával vetekszik, viszont a másolásvédelem megakadályozza, hogy több platformon - asztali lejátszó, PC - tudja élvezni a filmet a felhasználó. A DVD lemez egyszerűbb másolásvédelme miatt könnyebben kezelhető, és a doboz is növeli az értékét a vásárló szemében.

A zeneipar már felismerte, hogy az interneten árusított albumok másolásvédelme elriasztja a vásárlókat - mondja BianRosa - Hollywood viszont lassabban reagál. A cégvezető szerint filmiparnak is fel kellene ismernie, hogy vonzó alternatívát kell kínálni az interneten, nem kizárólag a kalózok levadászásával foglalkozni - ezzel növelhetnék az eladásaikat.