A nagy elektromos autók megölik a Földet

Egy tanulmány szerint ha megmarad az a trend, hogy egyre több elektromos autó közül választhatunk, amelyek egyre nagyobbak, azzal sokkal gyorsabban tönkretesszük a Földet.

2023. január 25., 16:44

Szerző:

Egy Amerikában dolgozó kutatókból összeállt csoport olyan tanulmányt készített, amely arra koncentrál, hogy milyen hatása lehet az elektromos közlekedésnek a világ bányászatára. A tanulmány szerint minél nagyobbak az elektromos autók, annál több ritka alapanyag kell hozzá, ami miatt több  lítiumot, nikkelt és kobaltot kell bányászni – írta a G7.

A tanulmány összegezte, hogyha a jelenlegi közlekedési igényeinket egy az egybe átállítanánk elektromos hajtásra, akkor világszerte 400 új bányát kellene megnyitni. Viszont ennek nem kell így lennie.

A tanulmány szerint az egyik részmegoldás az lenne, ha az emberek visszafognák az autóhasználatot, és ahol lehetséges, tömegközlekedést használnának. Ez az Egyesült Államokban a legnehezebb, ugyanis ott a közlekedés főleg az autózásra épül. Számítások szerint, ha az USA jelenlegi autóállománya a jelenlegi méretű modellekkel megmarad, akkor

2050-re 483 ezer tonna lítiumra lesz szükségük.

Az amerikai autók nagy része sokkal nagyobbak terjedelmükben, mint az Európában értékesítettek. Példaként Európában nagy autónak számít a Ford Ranger a 5,4 méter hosszával és csaknem 2,4 méter szélességével. Ez viszont az USA-ban árult F-150 (ami az USA-ban tavaly a legkelendőbb pick-up volt) hat méteres hosszával és több mint két méteres szélességével középkategóriásnak számít.

Viszont, ha minden autóhoz elég lenne egy közepes méretű akkumulátor, akkor a lítium igény 306 ezer tonnára csökkenne, ha pedig sikerülne csökkenteni az amerikai autóhasználatot, akkor elég lehetne 188 ezer tonna is. Ha pedig kis autókra (a tanulmány nem specifikálta, hogy mekkora egy kis autó) állnának átt, akkor elég lenne 80 ezer tonna lítium.

A tanulmány során figyelembe vették az akkummlátorok újrahsznosítását is, de a technológia „újdonsága” miatt erre még a következő 10-15 évben nem lehet támaszkodni.

A változásnak esélye sincs központi beavatkozás nélkül, hiszen különösen Amerikában a közösségi közlekedés, a kerékpározás és még a gyaloglás infrastruktúráját is óriási pénzekkel kellene megtámogatni, hogy idővel megfelelő alternatívát nyújtson az autókkal szemben.

(Kiemelt képünk illusztráció. Ford-F-150 Lightning. Fotó: Steve KOSS / FORD MOTOR COMPANY / AFP)