Biometánnal hajtott buszpark lesz Zalaegerszegen

Hajtóanyagként a Zalavíz Zrt. által előállított biometánt kívánják felhasználni Zalaegerszegen a városi tömegközlekedésben; az erről szóló konzorciumi szerződést csütörtökön írták alá a zalai megyeszékhelyen.

2011. október 14., 11:50

A tervek szerint a következő évben már biometán hajtású buszok közlekedhetnek Zalaegerszegen - mondta Gyutai Csaba, Zalaegerszeg polgármestere. A Zalavíz Zrt.-nél gyártott biometán nagy mennyiségben már most is rendelkezésre áll. Az új hajtóanyag környezetbarát, minimális a káros anyag kibocsátása, az autóbuszok üzemeltetése pedig lényegesen olcsóbb lesz, mint a hagyományos üzemanyaggal.

Zalatnai László, a Zala Volán Zrt. vezérigazgatója arról számolt be, hogy naponta átlagosan 48 ezren veszik igénybe a helyi tömegközlekedést Zalaegerszegen A városban 36 helyi járat közlekedik, évente 1 millió 650 ezer kilométert tesznek meg. Ez idő alatt 1500 kilogramm kormot termelnek, de ha az autóbuszparkot sikerül lecserélni CNG technológiával működtetett járművekre, századrészére, mintegy 15-16 kilogrammra csökkenhet a szennyezőanyag kibocsátás.

Az új buszok működtetéséhez más oktatásra, technológiára, javítóműhelyre lesz szükség, de a társaság ezt meg tudja oldani - hangsúlyozta a vezérigazgató. A új típusú autóbuszok beszerzése azonban 25-26 százalékkal többe kerül, mint a hagyományosoké - darabonkénti áruk meghaladja a 90 millió forintot -, ezért a beszerzésükhöz a várossal együttműködve külső pályázati forrás igénybevételére is szükség lesz.

Nagy András, a Zalavíz Zrt. vezérigazgatója azt emelte ki, hogy a biogáz olyan helyi energia, amivel számolni kell, a gázüzemű autók károsanyag-kibocsátása gyakorlatilag a nullához közelít.

A Zalavíz Zrt. szeptember elején Közép-Európában egyedülálló, saját szennyvízből előállított üzemanyagot hasznosító kishaszongépjármű-flottát helyezett üzembe. A környezetkímélőbb és gazdaságosabb üzemeltetéssel - a jelenlegi biogáz-előállítási költségek mellett - a benzinhez képest kevesebb mint harmadáron tudják tankolni az autókat.

Arra ébredt reggel, hogy korlátozta a profilját a Facebook, törölték a bejegyzését vagy hozzászólását a közösségi médiában? Nem tudja, miben vétett, mert az illetékes szolgáltató nem indokolta a döntését? Augusztus óta ilyen esetben egy peren kívüli vitarendezésre létrehozott, szakmailag független testülethez, az Online Platform Vitarendező Tanácshoz (OPVT) lehet fordulni.