Útra fel!

2021. február 1., 15:09

Szerző:

Több jel is arra utal, hogy a vírushelyzet javulása és a lezárások enyhítése után robbanni fog a turizmus. A mediterrán országok mindent elkövetnek, hogy a szezon minél hamarabb beinduljon. Madeira már bejelentette, hogy oltással korlátozás nélkül beengedi majd a turistákat, és nem lenne meglepő, ha több térség, szigetcsoport is hasonlót lépne.

Az emberek pedig menni akarnak. Ezt jól mutatja a Wizz Air menetrendje is. Bécsből és Budapestről mindössze négy helyre lehet repülni: Londonba, Eindhovenbe (e két járat akkor is megél, ha fű se nő), Stockholmba és Tenerifére. Tenerifére csak Bécsből lehet menni – onnan egyébként az az egyetlen járat, a másik hármat Budapestről repüli a Wizz –, és ezeket a járatokat most be is sűrítik. Heti két gép megy majd Kanárira, annyi, amennyi egyébként csúcsidőben is szokott menni.

Hogy mely cégek nyernek majd a járványon, azt már most látni lehet: a nagyon magas likviditású légitársaságok. Ezek pedig jelen állás szerint az ultrafapadosok, a Wizz Air és a Ryanair. E két cég részvényárfolyama tükrözi is az optimizmust, mindkettő már a járvány előtti szinten van. Ugyanez nem mondható el a konkurenciáról, ahol van csőd (Flybe – bár megjelentek hírek az újraindításról), csőd szélén tántorgás (Norwegian) és vaskos veszteség (EasyJet) egyaránt. Az ún. nemzeti légitársaságok az állami mentőövek révén ellébecolnak, de a piac már nem nagyon hisz ebben a modellben.

Az ultrafapados modell sikere leegyszerűsítve abban áll, hogy minden eszközzel megpróbálják az egy székre jutó költséget leszorítani. Ez békeidőben profitot termel, válságban pedig azt eredményezi, hogy sokkal kevesebb pénzt éget a cég. Míg a legtöbb légitársaság csak kínlódik és pörgeti az adósságszámlálót, addig a két ultra új, korszerűbb gépek beszerzésével törődhet, illetve a pangás idején olyan útvonalakra is benyomulhat, amelyeket eddig duopóliumok uraltak, vagy amelyek egyszerűen túl sűrűk voltak. Tipikusan ilyen a Wizz norvégiai és olaszországi belföldi járatnyitása.

A járvány csak felgyorsítja azt a folyamatot, amelynek eredményeként a rövid távú repülésben a fapados modell kerül ki nyertesként, a klasszikus modellel pedig egyre inkább a hosszú távú útvonalakat lehet repülni. đĐ