Zsarolva követel a 4-es metró egyik építője
Bekövetkezett az, ami előre látható volt, de egyelőre nem látható be, mi következhet még. Így jellemezhetjük legjobban azt, hogy a négyes metró egyik fő kivitelezője ma hivatalosan is leállt a munkálatokkal és mindaddig nem hajlandó folytatni azokat, amíg meg nem egyezik a beruházóval követelései kifizetéséről.
Leállt a munkával hétfő reggel a Bamco konzorcium, így nem dolgozik a Szent Gellért téri metróállomás, az Etele téri pajzsindító akna és néhány szellőző-alagút megépítésén - közölte a DBR Metró Projekt Igazgatóság az MTI-vel. Ha a cég végleg kiszáll, az a metróberuházás határidejét is érintheti.
A közlemény szerint a külföldi alvállalkozó egy elszámolási vita miatt állította le a munkálatokat, úgy, hogy még "kárenyhítési kötelezettségének sem tett eleget, azaz más kivitelezők előrehaladását is akadályozza".
Egyelőre nem tudni, hogy mikor veszi fel újra az alvállalkozó a munkát, a tárgyalások folynak - közölte a DBR. Mint megjegyezte, a Bamco leállása a teljes projektet nem veszélyezteti, más alvállalkozók tovább dolgoznak a 4-es metró többi állomásán, és a Gellért téri megállón is folyik a munka, hisz annak néhány elemét mások építik.
A DBR álláspontja szerint a túlreagált lépésért, az ebből következő esetleges szerződésszegésért és az okozott károkért a teljes anyagi és jogi felelősséget a konzorciumnak kell vállalnia. A francia, német, osztrák és magyar tagokból álló Bamco konzorcium az elmúlt másfél évben mintegy 150 többletköltség-követelést nyújtott be, 37 milliárd forintot kérve, míg az összes többi, csaknem 20 kivitelező együttesen is csak ennek töredékét. A beruházó megvizsgálta ezeket a követeléseket, amelyek közül mintegy 25 bizonyult jogos igénynek, összesen 1,6 milliárd forint értékben, ennek a kifizetése folyamatban van.
A követelés valóban eltúlzottnak tűnik, ha figyelembe vesszük azt, hogy az eredeti szerződés szerint az elvégzett munkákért mintegy negyven milliárd forint járna a Bamconak. Az más kérdés, hogy a nem elég alapos előkészületek miatt egy sor drágító tényezőre valóban csak az építkezés megkezdése után került sor, ráadásul a beruházó hol lassította, hol pedig siettette a kivitelezőt. A most előállt helyzet még kétségesebbé teszi, elkészül-e egyáltalán a metró a legújabb, 2011-es határidőre, és mennyi lesz az egész beruházás végösszege.