A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyarország legnagyobb üzleti közösségét építi

Vörös-Gubicza Zsanett, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) képzési és vállalkozásfejlesztési igazgatójának irodájába lépve nem teljesen az fogad, amire számítottam. Kézfogása business, barátságos mosolya casual. A háttérben szól a zene, a falon zebrás kép lóg és hosszan beszélgetünk a vállalkozói lét sajátosságairól, a kereskedelmi kamarák szerepéről és a személyre szabott segítség fontosságáról.

2024. szeptember 16., 16:50

Szerző:

Az asztalod közepén lévő tál rögtön odavonzza a tekintetet. Lapulnak benne ugyanis valamik, amik formára olyanok, mint a kövek, de zöld színűek és sörtés, mégis puhának tűnő borítás van rajtuk. Igazi kihívás, hogy az ember ne simítsa meg őket rögtön, hanem udvariasan megkérdezze: mik ezek?

Vörös-Gubicza Zsanett: Az elmúlt öt év során nem volt még olyan beszélgetésem ebben az irodában, amiből kimaradt volna ez a kérdés. Talán ezért is szeretem ennyire ezt a szimpla dekortárgyat, mert összehozza az embereket. Az a benyomásom, hogy nagyon előremutató tud lenni, ha valami fellazítja, oldja a beszélgetéseket. Munkában is kifejezetten szeretem a workshop típusú megbeszéléseket. Nem hiába mondják, hogy a legjobb üzletek nem a tárgyalóasztal mellett köttetnek!

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával kapcsolatban sokakban élhet egy kifejezetten konzervatív, hivatalos kép. Ez mennyire fedi a valóságot?

V.G.Zs: Folyamatosan dolgozunk azon, hogy érthetőbbé, átláthatóbbá tegyük a szervezet működését, ezáltal megközelíthetőbbé váljunk a közönségünk számára. Sok vállalkozó szemében hátrányból indulunk, hiszen azt tapasztalják, hogy létezik a kamarai regisztrációs díj, de nem feltétlenül tudják, hogy mi az a tényleges szolgáltatás, ami emögött van és számukra is elérhető. Arra törekszünk, hogy közvetlen kapcsolatot alakítsunk ki minden egyes vállalkozóval és láttassuk, hogy a mögöttünk lévő tradíció nem a rosszul értelmezett konzervatív, elavult képet jelenti, hanem a stabil tapasztalaton alapuló korszerű támogató hálózatot.

Miért felel pontosan a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara?

V.G.Zs: Az MKIK-ban ernyőszervezetként a 23 területi kamarát fogjuk össze , ami egyik oldalról a kormánnyal van összeköttetésben, másik oldalról pedig a területi kamarákkal, akik pedig szoros kapcsolatban vannak magukkal a vállalkozásokkal. Ma Magyarországon egy vállalkozó a székhelyétől 10-15 percre talál kamarai ügyfélszolgálatot. Országos szinten közel 100 ponton vagyunk elérhetők személyesen. Mi, az országos szervezet tőlük gyűjtjük össze az információkat, csoportosítjuk őket ágazatok és problémakör szerint és vagy szervezeti szinten indítunk projektet a feldolgozására, vagy ha az indokolt, továbbítjuk a kormány felé. Ez sokszor a klasszikus, hivatalos témákat érinti mint az adózás vagy a külpiacra jutás lehetőségei. Ez volt eddig, de a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával 2024-ben elindítottuk a Vállalkozásfejlesztési Programot is, aminek keretében országos szinten is nagyobb figyelmet fordítunk a kis-és középvállalkozásokra, célzottabb segítséget biztosítunk a működésükhöz. Minden vállalkozás mögött emberek és családok állnak, azzal a céllal keressük a napi szakmai kapcsolatot velük, hogy a területi kamarai munkatársakkal egyfajta munkatársi kapcsolat alakulhasson ki.

Hogyan valósul ez meg pontosan?

V.G.Zs: Először is alaposan megvizsgáltuk az egyes ágazatokat, hiszen teljesen más egy építőipari vállalkozás működése, igénye, problémája mint a szépségipar vagy a vendéglátás területe és célzott ajánlatokat állítottuk össze. Bővítettük az ügyfélszolgálatok számát, így a területi kamarák már nem csak a vármegyeszékhelyeken érhetőek el. Ezen túl képzéseket, előadásokat, workshopokat indítottunk többek között a digitalizáció és a mesterséges intelligencia területén szektorspecifikusan több megközelítésben. Neves és hiteles előadók közreműködésével motivációs előadásokat szerveztünk. Segítjük a vállalkozókat a külpiacra jutásban, és még hosszan sorolhatnám az egyébként térítésmentes vagy nagyon kedvező díjazású lehetőségek körét. Összességében azt tűztük ki célul, hogy Magyarország legnagyobb üzleti közösségét építjük fel, melynek keretében interaktív és közvetlen párbeszédben állunk a hazai kis- és középvállalkozókkal. Ennek a célnak az elérésben területi kamarák szerves szerepet játszanak. Tematikus klubokba szerveződésre bátorítjuk helyi szinten a vállalkozókat, ahol az érdeklődési körüknek megfelelően, esettanulmányok elemzésével, saját sikertörténetek megosztásával egymástól is tanulhatnak. Nekünk magyaroknak nagyon fontos lenne megtanulnunk, hogy konkurenciából hogyan menjünk át partneri együttműködésbe. Arrafelé tart a világ, hogy ha nincs összefogás, közös munka, akkor nagyon nehéz elérni bármit - pláne fejleszteni az egyes ágazatokat. Kell, hogy legyen egy konszenzusos irány, hogy merre van az előre, mit persze egyre gyorsabban kell megváltoztatni, hiszen szinte minden évben be kell vonni valami technológiai újítást, eljárást, anyagot, olyan ütemben változik körülöttünk minden. Emiatt lenne fontos, hogy a vállalkozások is keressék a lehetőséget a fejlődésre. Aktívan jelen vagyunk az online térben is a Velünk a vállalkozásodért elnevezésű közösségi felületeken és weboldalon, ahol napi szinten adunk át olyan információkat, amik a vállalkozások számára fejlődési lehetőséget kínál.

Tehát a kamarák a kétirányú kommunikációra törekszenek?

V.G.Zs: Abszolút! Nem csak a meglévő szolgáltatásokat lehet igénybe venni nálunk, akár kezdeményezni is lehet újak létesítését, hiszen a Vállalkozásfejlesztési Projekt egyik célja, hogy ha egy vállalkozóban bármilyen kérdés felmerül, mi legyünk az elsődleges forrás, akihez fordul segítségért. Arra vállalkoztunk, hogy ne legyen olyan kérdés, amire a kereskedelmi és iparkamaránál nem tudjuk a választ, vagy nem tudjuk megmondani, hogy hol találja azt a vállalkozó. Idén nagyot léptünk abba az irányba, hogy aktív párbeszéd alakuljon ki köztünk és vállalkozók között. A sikerélményeink arra ösztönöznek bennünket, hogy ebbe az irányba folytassuk a munkánkat.

A mi olvasóink javarészt nők, női vállalkozók. Mit üzen számukra?

V.G.Zs:Az, hogy valaki melyik nemhez tartozik, elsősorban nem számít, ha azt nézzük, hogy az illető tehetséges vállalkozó vagy sem, de ahol arra igény mutatkozott eddig, több területi kamaránál is indult kifejezetten női vállalkozók számára kínált térítésmentes klub, tréning, workshop, amiket a Velünk a vállalkozásodért közösségi oldalakon és weboldalon is folyamatosan közzé teszünk. Bátorítok minden fejlődni kész női vállalkozót, hogy vegyen részt minél több ilyen lehetőségen! A nők, amellett, hogy munkájukban is helyt állnak, fontos pillérei a társadalomnak és a gazdaságnak, ami miatt mi is külön figyelmet szánunk nekik.

(X)