Új módszerrel támad a NAV, erre kell figyelni júliustól

Változtat a módszerein a NAV, mutatjuk, mire érdemes mostantól figyelni.

2025. június 30., 14:05

Szerző:

Július 1-jétől új eszközzel bővül a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) gazdaságfehérítő eszköztára: hatályba lép a foglalkoztatotti jogviszonyt tisztázó eljárás, amely elsősorban azokat a munkáltatókat érinti, akik alkalmazottaik után nem fizetnek be minden járulékot, vagy hibásan tesznek eleget bevallási kötelezettségüknek, olvasható az Infostart cikkében.

Figyelmeztetést adott ki a NAV a munkáltatóknak

Az új eljárás célja nem a bírságolás, hanem a munkavállalók védelme és a foglalkoztatási jogviszonyok átláthatóvá tétele. A NAV közlése szerint az ellenőrzés nem azonnali revízióval jár, hanem figyelmeztető levéllel indul, amely után 15 nap áll rendelkezésre a hibák önkéntes javítására. Aki ezt elmulasztja, alkalmazottanként 100 ezer forintos mulasztási bírságot kockáztat.

A hivatal emlékeztetett: már 2021 novembere óta szolgáltató jelleggel figyelmeztetik a munkáltatókat a bevallások és bejelentések közötti eltérésekre, és idén is több mint 50 ezer tájékoztatót küldtek ki a 2024-25-ös időszakra vonatkozóan.

A NAV arra hívja fel a figyelmet, hogy minden foglalkoztatónak kötelező bejelentenie a munkaviszony kezdetét és végét, valamint a foglalkoztatás időszakára vonatkozóan járulékbevallást is be kell nyújtania. Az adóhatóság folyamatosan összeveti a bejelentéseket a bevallásokkal, így derülnek ki az esetleges eltérések, amelyek gyakran figyelmetlenségből, nem szándékos hibából fakadnak. A cél, hogy a munkáltatók még nyáron önként pótolják a hiányosságokat, ellenkező esetben viszont elindulhat a szankciós eljárás.

Júliustól szigorodik a számlázás

2025. július 1-jétől jelentősen szigorodik a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) online számlaadat-szolgáltatási rendszere: 21 eddig csak figyelmeztetésként jelzett hibakód minősítése változik, és ezek a jövőben valódi hibának számítanak. Ez azt jelenti, hogy ha egy vállalkozás ilyen hibát vét, a NAV rendszere visszautasítja a számlaadatot, így az adatszolgáltatás technikailag sikertelen lesz.

Az érintett hibák közé tartozik például a helytelen ÁFA-kulcs, a vevő adószámával kapcsolatos eltérés, vagy a hibás módosító, stornó számla. Eddig ezeknél csak figyelmeztetett a rendszer, mostantól viszont a hibás számlák automatikusan visszautasításra kerülnek.

A szakértők szerint ez komoly gyakorlati következményekkel járhat: ha egy számlaadat hibás, az a vevő áfabevallásában sem fog szerepelni, így eltérés keletkezhet az eladó és a vevő bevallása között, ami akár automatikus ellenőrzést is indíthat. Ha a hibát nem javítják időben, a vállalkozás akár számlánként több százezer forintos bírságot is kaphat.

A NAV az intézkedést az adatszolgáltatás átláthatóságának és pontosságának javításával indokolja. Ugyanakkor a változás magasabb elvárásokat támaszt a vállalkozásokkal és könyvelőkkel szemben is. A szakértők azt tanácsolják, hogy mindenki ellenőrizze a számlázóprogram beállításait, a partneradatokat és az automatizált adatküldési folyamatokat.

Fontos az is, hogy a hibásnak minősített számlákat időben technikailag érvénytelenítsék és kijavítva ismét beküldjék, mert a NAV egyre pontosabb mesterséges intelligenciával támogatott ellenőrzéseket végez. Minél tovább marad egy hiba a rendszerben, annál nagyobb az esély a szankcióra.

 

(Kiemelt kép: Pixabay)