Visszaváltási rendszer: minél olcsóbb az ital, annál többet fizetünk a palackért

A visszaváltási rendszer azokat sarcoltatja meg a legjobban, akik olcsóbb termékek, például ásványvizek flakonjaiért fizetnek.

2025. február 17., 12:31

Szerző:

Tavaly január óta része életünknek a kötelező visszaváltási rendszer (DRS), amelynek egyik sajátossága, hogy a visszaváltandó palackok, dobozok zömének betétdíja egységesen 50 forint, függetlenül attól, hogy maga a termék mennyibe kerül. Ez pedig jelentős aránytalanságokat szül abban az értelemben, hogy ugyanakkora plusz díjat vagyunk kénytelenek kifizetni akkor is, ha egy 100 forintos ásványvizet vásárolunk és akkor is, ha egy sok ezer forintos italt – hívja fel a figyelmet a Pénzcentrum.

Aránytalan a visszaváltási rendszer betétdíja

A portál az aránytalanság szemléltetésére kigyűjtötte néhány ásványvíz, üdítő és alkoholos ital árait és megnézték, hogyan aránylik azokhoz az 50 forintos betétdíj. 

A felmérés eléggé mellbevágó eredménnyel szolgált: egy olcsőbb ásványvíz árának 42%-a a betétdíj összege, míg egy drágább (25 ezer forintos) whiskey esetében az arány mindössze 0,2%-os pluszt jelent.

Ha nem visszük vissza a palackokat, az ásványvíz esetében az ár 42%-át bukjuk rajta, a whiskey esetében minden 0,2%. Az arány azért is elkeserítő, mert jellemzően a vásárlók döntő többsége gyakrabban vesz ásványvizet nagyobb tételben, mint ahányszor megenged magának egy prémium whiskey-t.

A  betétdíj termékárhoz viszonyított aránya a Spar sajátmárkás terméke, az S-Budget Zafír szénsavmentes ásványvíz esetében volt a legmagasabb – az ital 119 forintos árának a már említett 42%-át teszi ki az 50 forintos betétdíj.

Másképpen szólva, ennél a terméknél bő 40%-os áremelkedést okoz a visszaváltási rendszer.

A Mizse, az Emese, a Primavera, a Theodora, a Naturaqua, a Szentkirályi, a Spar Verde, a Mizse vagy a Márka MIrror egyes termékei is hasonlóképp járták:  20-30%-os áremelkedést könyvelhetnek el a visszaváltási rendszer betétdíja miatt.

A legdrágább, 500 – 1000 forintos ásványvizek esetében is plafonon túli, 5% feletti arányt ért el a betétdíj. Az általunk kigyűjtött legdrágább víz a 979 forintos Evian szénsavmentes ásványvíz volt – ebben az esetben is még igen magas, 5,1%-os a betétdíj aránya. Az átlagos arány egyébként ebben a kategóriában 22,4% - átlagosan ekkora áremelkedést okoz a betétdíj.

Az üdítők sem úszták meg, a sörökről meg ne is beszéljünk

A Portfolio által kigyűjtöttek közül a 0,5 literes cukros Pepsi volt a legolcsóbb, ami 389 forintba kerül. Ebben az esetben 12,9%-os áremelésnek felel meg a plusz 50 forint. A Pepsi Zero termékek esetében is 8-10%-os áremelkedést jelent a betétdíj felszámítása, míg a Coca-Cola termékeinek esetében 7,2%-os pluszt jelent a palackok díja.

A lap által kigyűjtött sörök közül a Horizont Tropic Inferno mangós söre a legolcsóbb – egy doboz ára 255 forint, amelynek a 19,6%-át teszi ki az 50 forint. A legtöbb termék esetében egyébként a 10-20% közötti sávban mozgott a betétdíj/termékár arány, de itt is találtunk már olyan drágább termékeket, ahol ez az érték kisebb volt. 

A fenti példákból egyértelműen kiderül, hogy mennyire aránytalanul drágítja meg az egyes termékeket  a visszaváltási rendszer. A drága alkoholos italok (bor, whiskey) esetében a felszámolt betétdíj csak egészen minimális áremelkedést jelent, de jellemzően ezeket az italokat egy szűkebb réteg vásárolja és nem túl gyakran. Ellenben a sokak által és rendszeresen vásárolt ásványvizek, üdítők, olcsóbb sörök esetében arányaiban igen jelentős áremelkedést jelenthet a plusz 50 forintos betétdíj.

Tehát minél olcsóbb terméket vásárolunk minél gyakrabban, annál inkább sújt minket a tavaly bevezetett rendszer.

Természetesen mindennek csak akkor van jelentősége, ha nem akarunk bajlódni a palackok visszavitelével, lemondva az 50 forintokról, hívja fel a figyelmet a lap.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: 168.hu)