Vigyázat! Ez nagyon sokba kerülhet nekünk!

Bár az euró támogatását célzó példátlan nagyságú mentőcsomag híre enyhítette a pánikot a pénzpiacokon, a hangulat továbbra is ideges és kiszámíthatatlan. A bizonytalan légkör jelentősen korlátozza az új magyar kormány mozgásterét is: a költségvetési lazítás ebben a helyzetben több mint kockázatos, és nagyon sokba kerülhet nekünk.

2010. május 10., 13:25

Meglepetést okoztak hétfőre virradóra az uniós pénzügyminiszterek azzal, hogy óriási összegű válságalap létrehozásáról döntöttek az eurózóna, végső soron pedig valamennyi bajba kerülő tagállam védelmében. Az előzetes hírek 60-80 milliárd eurós csomagról szóltak, amiből 500 milliárdos keret lett, amelynek döntő részét az euróövezet országai biztosítják hitel és hitelgarancia formájában. A magyar GDP csaknem ötszörösét jelentő alap célja az, hogy szükség esetén segítsen a pénzügyi bajba jutott tagokon és elejét vegye a közös valuta elleni spekulációnak. Az IMF a maga részéről további 250 milliárd euróval kész hozzájárulni ehhez, azaz nagyjából olyan arányban veszi ki a részét a keretből, mint a görög mentőcsomagnál.

A bombasztikus hír önmagában persze még nem oldja meg az eurót és az EU egészét fenyegető problémákat, legfeljebb arra jó, hogy stabilizálja a helyzetet és csökkentse a bizonytalanságot. A piaci hatást egyelőre fékezi az is, hogy az elvi döntés konkrét végrehajtása még nyitott kérdés, az ördög pedig a részletekben van: kinek mennyit kell betennie ehhez a kalapba, milyen mechanizmusok döntenek majd a későbbi felhasználásról stb. Csak egy apró példa erre: szlovák szomszédainknak több mint 800 millió eurójukba kerül a görög válság, s ha ehhez az alaphoz is hasonló arányban kell hozzájárulniuk, az kb. négy milliárd eurót jelent, ami már a GDP-jük 6-7 százaléka! Miből, honnan fogják finanszírozni ezt, amikor az idei hiányuk enélkül is várhatóan csaknem ugyanennyi lenne? Más országoknál hasonlóak a problémák, csak eltérő nagyságrendben, olyan megoldásra van tehát szükség, amely kíméli a büdzséket.

Pénzt ugyanis nem lehet nyusziként előhúzni a kalapból, azt valamilyen forrásból elő kell teremteni. A másfél éve kirobbant válság enyhítésére a kormányok ezermilliárd dollárokat öntöttek a pénzügyi szférába az összeomlás elkerülésére, hosszú évekre eladósítva magukat. Ezt előbb-utóbb törleszteni kell, ami a bankóprést leszámítva csak a költségvetési bevételekből, egyszerűsítve elsősorban az adókból lehetséges, ami a cégeket és magánszemélyeket egyaránt megterheli. Jogosak azok a közgazdasági aggodalmak, hogy mindez lelassítja a fellendülést, korlátozza a gazdasági növekedést és a fogyasztást. A kilábalást fenyegető tényezők Európában látszanak a legerősebbnek, a fékező hatás most még nagyobb lehet. Ezzel együtt az uniónak nem volt más választása, a görög csődveszély hullámai átfogó pénzügyi válságot gerjesztenek, ha nincsenek határozott ellenlépések. Ezért fogcsikorgatva bár, de a kisebbik rosszat választva döntöttek a segélycsomag elfogadása mellett.

A keret nagyságát minden bizonnyal az a hatalmas pánik is befolyásolta, amely az elmúlt napokban végigsöpört a világ tőzsdéin. Az elmúlt héten mindenhol zuhantak az árfolyamok, Európában jellemzően kétszámjegyű volt a veszteség, a tengerentúlon öt százalék körüli. A feszült hangulatot jelzi, hogy New Yorkban például egy bróker elütése miatt egy óra alatt 9 százalékkal esett az index! Zuhant az olajár is, a három héttel ezelőtti 90 dolláros hordónként szintről 78 alá, az arany ismét drágulni kezdett, ami a befektetői bizonytalanság nyilvánvaló jele. A leginkább érintett az euró volt, árfolyama régóta nem látott mélységbe zuhant az amerikai devizához képest, értékvesztése megállíthatatlannak látszott.

A befektetői bizalom megrendülése különösen érzékenyen érinti a sérülékenyebb országokat, így egész régiónkat és benne hazánkat. A tőzsdei árfolyamok itt is estek, a BUX index egy hét alatt 14,5 százalékkal csökkent. Hiába a pénzügyi válság elismerten sikeres kezelése, hiába stabilizálódott a költségvetésünk és csökkent a nullára a külső forrásigény, a külső befektetők a görögök miatti kockázatok növekedését látva átrendezik portfólióikat. A leglátványosabban ez pénteken látszott, amikor a tengerentúli alapok szinte minden pénzt kivontak a magyar tőzsdéről. Egyidejűleg a forint árfolyama is felszaladt és az euróval szemben a két héttel ezelőtti 265 körüli szintről 283-ig emelkedett. Ennél súlyosabb volt az értékvesztés a dollárral és a svájci frankkal szemben: az előbbivel 210, az utóbbival 200 forint körül kereskedtek.

A forintgyengülés az exportra termelő cégeknek kedvező lehet, sokak szerint a jelenlegi szint reálisnak tekinthető. Más oldalról viszont az importtermékek drágulnak, ami főleg az energiahordozók esetében növeli a lakosság terheit. Az olaj és gázárak dolláralapúak, az amerikai valuta pedig rövid idő alatt mintegy 15-20 százalékkal erősödött a forinttal szemben, emiatt például hiába estek most az üzemanyagárak a világon, nálunk a benzinár változatlan. Ha a forint ezen a szinten marad és a kőolaj a várakozásoknak megfelelően nyárra 90 dollár fölé megy, a benzin literéért akár 400 forintot is fizethetünk majd, az őszre pedig a gázszámla is jóval magasabb lehet.

A kialakult helyzet a devizahiteleseket sújtja a legjobban. Döntő többségük svájci frankban adósodott el, így a törlesztőrészletük 20-25 százalékkal is emelkedhet. Becslések szerint legalább százezer lakás kerülhet így árverésre, ennek minden szociális következményével együtt. A tömeges kilakoltatások elkerülésére valamilyen megoldást kell találni, de semmiképpen sem úgy, ahogy azt a leendő gazdasági miniszter kilátásba helyezte. A hitelek forintosítása jól hangzik ugyan és valóban segít az érintetteken, hatása viszont kétszeresen is negatív és veszélyes. Az eltérő kamatfeltételek és az árfolyamveszteség miatt ugyanis banki becslések szerint a hitelek átalakításának költsége 4-500 milliárd forint, ezt valakinek állnia kell. Az ügyfelek aligha tudják, a bankok aligha akarják, marad tehát a költségvetés, amelyet viszont ekkora összeggel megterhelni óriási kockázat lenne. Ennek a kölcsönt fel nem vett vagy jól törlesztő adófizetők nyilvánvalóan nem örülnének, hiszen mások helyett kellene fizetniük, ami méltánytalan és igazságtalan.

Még náluk is kevésbé örülnének külső hitelezőink, akik a görög válság fényében különösen idegesen reagálnak a deficitet növelő lépésekre. A leendő kormány mozgástere most jóval szűkebbnek látszik, mint egy hónappal ezelőtt. Hiába bízik abban, hogy az idei hiány akár 6,5 százalékra is emelhető, a jelenlegi helyzetben kizárt, hogy ezt súlyos következmények nélkül megtehetné. Az EU és az IMF egyszerűen nem járulhat hozzá ilyen mértékű lazításhoz, mert az rossz precedenst jelentene és negatív üzenet lenne a pénzvilág felé, és további bizalomvesztéshez vezetne, aminek a kockázatai óriásiak.

Önámítás azt hinni, hogy valójában nincs komoly jelentősége a piacon annak, 4 vagy 6,5 százalék a magyar hiány. Éppen a görög példa mutatta, hogy egy nálunk alig nagyobb ország gondjai világméretű pánikot okozhatnak. A mi helyzetünk persze más, de ilyen légkörben minden kockázatot messze túláraznak a befektetők. Ez hatványozottan igaz, ha az új kormány esetleg az unió és az IMF ellenére akarna hiányt növelni. Ha ez netán bekövetkezne, jobb, ha vigyázó szemünket máris Athénra vetjük, mert a következő fekete bárány mi leszünk.

Szerdán közölte az Eurostat legfrissebb becslését a háztartások tényleges fogyasztásáról az Európai Unió tagállamaiban. A mutató azt méri, hogy az egyes országok lakosai mennyi árut és szolgáltatást tudnak megvásárolni, az eltérő árszintek kiegyenlítése érdekében pedig vásárlóerő-paritáson számolnak.  A magyar adat 2024-ben sem mutatott érdemi előrelépést, az EU-átlagtól továbbra is jelentősen elmaradunk.