Válságok jönnek-mennek, a mobil marad

Miközben tömeges elbocsátások kezdődtek a legnagyobb mobiltelefon gyártó cégeknél a kereslet visszaesése miatt, nálunk töretlenül növekszik az előfizetők száma. A válsághírek nem riasztották vissza a vásárlókat, ellenkezőleg, szinte ösztönzőleg hatottak az emberekre. Kérdés, meddig tudunk még szembe menni a nemzetközi trendekkel.

2008. december 12., 13:00

Újabb adat mutatja, hogy a magyar fogyasztókat egyelőre nemigen zavarja a válság. Októberben már tetőzött a pánik a pénzpiacokon, a sajtó tele volt a közelgő recesszió fenyegető híreivel, mindennek dacára a mobil-előfizetések száma egy hónap alatt 67 ezerrel csaknem 12 millióra nőtt. Ez annyit jelent, hogy az ősszel száz lakosra már majdnem 120 előfizetés jutott az egy évvel korábbi 105-tel szemben. A mobilhasználati kedv tehát nemhogy nem csökkent, de a korábbiaknál is gyorsabb tempóban nőtt.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság jelentése szerint október végére a hívás fogadására alkalmas (aktív) SIM-kártyák száma alapján a három szolgáltató piaci részesedése lényegében nem változott, a legnagyobb továbbra is a T-Mobile 44 százalékkal, őt követi a Pannon 35 és a Vodafone 21 százalékkal. A beszélgetési időt illetően a sorrend ugyanaz, de a százalékos arányok némileg eltérőek.

A forgalmazásban részt vevő, az utolsó három hónapban bevételt hozó kártyák száma 2008. október végén 10,6 millió volt, százezerrel több, mint szeptember végén. Ezen belül a T-Mobile piaci részesedése ugyancsak 44 százalék, viszont a másik két szolgáltató esetében a piaci pozíciók valamelyest, két százalékkal a Vodafone javára térnek el a fenti arányoktól.

Míg nálunk a mobilok száma még nő, más országokból pont ellenkező információk érkeznek. A megrendelések drasztikus visszaesése miatt a legnagyobb gyártók leépítésekre kényszerültek, ami a beszállítóikat is érintette. Ennek a következményei alól már mi sem tudjuk kivonni magunkat: a Nokiának alkatrészeket gyártó egyik tajvani cég magyarországi gyáregységeit bezáratja, és emiatt ezer dolgozó elbocsátását jelentette be két héttel ezelőtt. Furcsa helyzet, hogy nálunk egyik oldalról nő a mobilok száma, a másik oldalról viszont épp a keresletcsökkenésre hivatkozva sok magyar munkavállaló veszíti el az állását. Ez az ellentmondás nem lehet hosszú életű, a fogyasztás visszaesése rövidesen nálunk is érezteti majd a hatását.