Trafikszag a taxik körül

Most, hogy az Ubernek vége, felvetődik a kérdés: kivonult vagy a kormány űzte ki? Amennyiben kivonult, akkor egyszerűen nem akarta vállalni az itteni szigorú követelményeket. Ha viszont a kormány űzte el, akkor mi lehet a nálunk mindig meglévő mögöttes ok? A piac szereplői közül sokan arra gyanakszanak: előkészületben a taxispiac állami indíttatású lenyúlása.

2016. július 19., 10:45

Egy névtelenséget kérő Uber-sofőr a 168 Óra Online-nak azt mondta: „A magyar hivatalosság mindentől irtózik, ami új, friss és arra késztetné, hogy huszadik századi módon gondolkozzon. Az állításomat mi sem bizonyítja jobban, mint az a tény, hogy rácsavarodtak a Horthy-korszakra, mert ahhoz már nincs elég szellemi kapacitás mögöttük, hogy kiépítsék a saját identitásuk alapjait. Mindezek tudatában nagyon jól jött nekik a taxisok tiltakozása, amit – ahelyett hogy mind a két féllel folytatott tárgyalással kezeltek volna – a magukévá tettek, és e mögé bújva kicsináltak minket. Szavaimat nem az elkeseredés, a jövedelem nélkül maradás félelme motiválja, mert egy Uber-szerűen működő csomagszállító céggel – mint sok más volt uberes – már meg is egyeztem, így nem marad a családom jövedelem nélkül.”

Az egyik közepes taxicég vezetője – szintén névtelenül – érdekes elmélettel állt elő: „Elgondolkoztató, ami most az Uber kapcsán történt. Szerintem a kormány velük tette meg azt, amit a többi külföldi, de főleg multi céggel, bankkal szeretne: kiűzte őket csak azért, hogy uralhasson egy újabb piacot. Azt gondolom, hogy előbb-utóbb trafiktörvényszaga lesz a taxizás szabályait kényszerűen átrendezni akaró eseménysornak. A jelenlegi taxistörvény ugyanis szerintem nem tesz mást, mint megágyaz egy taxismonopólium kialakításának. Hiszen már a hatósági ár bevezetése is csak a két legnagyobb cégnek, a Citynek és a Főtaxinak volt jó, senki másnak. A taxisok persze nagyon örülnek neki, mert elhiszik, hogy többet keresnek, de ez nem így van. Alacsonyabb díjszabás esetén sokkal több fuvar lenne. A másik árulkodó jel a várható monopolizálás, vagy ha úgy jobban tetszik, »államosítás« bizonyítására az indirekt létszámcsökkentés, amit mi sem bizonyít jobban, mint a taxisok állandó vegzálása, munkavégzésük ellehetetlenítése.

Azt akarják, hogy 3800 főnél álljon meg a létszám, és ezt sokszor törvénytelen, de legalábbis szabálytalan eszközökkel próbálják minél előbb elérni. A vége az lesz, hogy két, maximum három társaság marad Budapesten, a már fent említett Főtaxi, a City és esetleg még valaki, aki befér a pixisbe. Amikor a fenti célt elérik, akkor szerintem a főváros vagy az állam létrehoz egy giga fuvarszervező céget, amihez minden, a palettán szereplő vállalkozásnak be kell csatlakoznia.”

A gondolatra a piac más szereplői közül is sokan ráerősítettek. Ugyanakkor persze találkoztunk olyanokkal is, akik semmi esélyt sem adnak egy ilyen forgatókönyvnek.

Való igaz, hogy taxisberkekben több hónapja arról beszélnek, hogy ami most zajlik, az nem más, mint megágyazás egy nagy állami cégnek – mondja a témával kapcsolatban Karsai Katalin, a Magyar Taxisok Szakszervezetének ügyvivője.

„Hónapok óta halljuk ezt a zuhanyhíradóban terjedő pletykát, eleinte nem hittük el, de sajnos az elmúlt időszakban bebizonyosodott, hogy ha egy hír ilyen hosszan tarja magát a zuhanyhíradóban, az előbb-utóbb valóra is válik. Most egyre több helyről halljuk, hogy mindaz a megmagyarázhatatlan és indokolatlan vegzálás, törvénytelenség, a taxisok ellehetetlenítése egyetlen célt szolgál: azt, hogy a főváros megcsinálhassa végre a saját fuvarszervező irodáját. Ezt támasztotta alá már 2015 tavasza is, amikor a fővárosi közgyűléshez benyújtottak egy előterjesztést: Budapest saját taxistársaságot hozzon létre.

Az sem lehet véletlen, hogy tavaly október óta a BKK feketelistát működtet, amely huszonhét olyan céget érint, amelyek szerény becslések szerint is ezerötszáz-ezernyolcszáz taxisnak teremtenek munkalehetőséget. A feketelista üzemeltetése arról szól, hogy nem engedik a törvényes keretek között lévő eljárási jogrendet a taxisok számára, nem minősíttethetik az autóikat, koholt vádak alapján feljelentéseket tesznek, indokolatlanul és törvénytelenül mondanak fel szerződéseket. A fentiek mind arra utalnak, hogy közel kétezer embert, családot el akarnak lehetetleníteni. Másra már nem tudunk gondolni, csak arra, hogy küszöbön áll az állami taxicég megalakulása.”

Az elmúlt hat évben történtek alapján a piaci szereplők egy része biztosra veszi: a Fidesz holdudvara megirigyelte az eddig még be nem kebelezett üzletág jó piaci pozícióit.