Sínen vagyunk, csak jönne már a vonat

A nagy autópálya építési láz után az elkövetkező években jóval többet szán vasútvonal fejlesztésre, mint gyorsforgalmi utak építésére.

2008. október 1., 16:03

A 43 kilométeres pályaszakasz rekonstrukciója mintegy száz kilométernyi új vágány lefektetése és 18 km felújítása mellett több állomás építését és korszerűsítését is magában foglalja. A kivitelezésre a négy jelentkező közül a Vegyépszer Zrt. adta a legjobb ajánlatot, mintegy 48 milliárd forintért végezné el a munkálatokat. Egy szlovák érdekeltségű konzorcium áll a második helyen ennél másfél milliárddal drágább ajánlattal. A maradék két, nemzetközi összetételű pályázó, egy német-portugál-magyar és egy osztrák-francia-magyar konzorcium egyaránt 55 milliárdos ajánlatot tett.

A végleges eredményhirdetés az ilyenkor szokásos tárgyalási procedúrát követően körülbelül egy hónap múlva várható. A nemzeti infrastruktúra fejlesztéséért felelős szervezetet sürgetheti az a tény, hogy a kormány még korábban nagyszabású vasútfejlesztési koncepció kidolgozását jelentette be, amely kiemelt célként az elavult fővonalak korszerűsítését jelölte meg. Így lehetővé válna a jelenleginél sokkal gyorsabb utazás és teherszállítás. A mostani beruházás az egyik legkihasználtabb vonalat, a Budapest-Székesfehérvár közöttit érinti, ahol helyenként már csak lépésben haladhatnak a vonatok.

A MÁV eredeti, még 2003-ban készített tervei szerint a felújítást már tavaly el kellett volna kezdeni a most pályáztatott szakasszal, a projekt indítása azonban több mint egy évet késett. Ha a szerződés a kivitelezővel valóban néhány hét múlva megkötődik, a munkálatok talán még ebben az évben megkezdődhetnek. Ebben az esetben az átadás 2011-2012-re várható. A Budapest-Kelenföld és Tárnok közötti pálya átépítése ugyancsak később kezdődik, ott még a tendert sem írták ki, a korszerűsítés befejezésének dátumául pedig a NIF honlapja 2015-öt ír.

Éveket kell tehát még várnia annak, aki gyorsan akar vonattal a Balatonhoz menni, de a munka legalább már elkezdődik. Ez persze azzal a kellemetlen következménnyel jár, hogy az építkezés idején szakaszosan mellékvonalakra terelik a forgalmat. Ennek részleteiről a MÁV minden bizonnyal időben tájékoztatni fogja az utazóközönséget.