Pénzt hoz a Jézuska az autógyártóknak

Az utóbbi másfél hónapban Európában és Észak-Amerikában 30-40 százalékkal csökkentek az új autó eladások. A nagy gyártóknál a csőd csak állami mentőövvel, vagy legalábbis hitelkerettel kerülhető el. A legnagyobb bajban az egyik óriás, a Chrysler van, amely legalább egy hónapra minden üzemében leállítja a termelést. Számíthat viszont arra, hogy a szenátusi döntés ellenére központi pénzhez jut majd.

2008. december 18., 21:38

Nem használ az amerikai autóiparnak, hogy a republikánus szenátorok ellenállása miatt egyre késik a kormányzati mentőcsomag. A GM és a Chrysler gyakorlatilag fizetésképtelen, egyik napról a másikra él, és abban bízik, hogy még ebben az évben megkapja a tőkeinjekciót. De addig is kényszerintézkedéseket tesznek: a leggyengébb láncszem, a Chrysler a hét végétől egy hónapra leállítja üzemeiben a termelést. A bejelentés szerint mind a harminc üzemét bezárja, az Egyesült Államokon kívül Kanadában és Mexikóban is leáll a Chrysler, a Jeep és a Dodge márkák gyártása.

A gyár szerint a zuhanó eladások oka elsősorban az, hogy nincsenek elérhető hitelek az új autók vásárlásához. Ráadásul arra kényszerülhetnek, hogy leállítsák a márkakereskedések működéséhez nyújtott hitelek folyósítását, mert a hitelek a gyáraktól veszik el a forrásokat. A Chrysler több mint 30 ezer amerikai munkása szinte teljes fizetését és juttatását megkapja az állásidőre. A bérköltségek az autók előállításának mintegy 10 százalékét teszik ki.

A másik nagy vesztes, a General Motors azt közölte, hogy 2009-es első negyedévi termelését 60 százalékkal tervezi csökkenteni az idei első negyedévihez képest. Ezért komplett gyártósorokat állít le vagy csak részidőben üzemeltet. Csökkenti a dolgozók létszámát is és számos beszállítóval szerződést bont. Mindez érinti a magyarországi Opel üzemet is.

A három detroiti autógyár közül a Ford helyzete jobb, mint a másik kettőé: nem fenyegeti közvetlen csőd, alapvetően védőhálóra, egy 9 milliárd dolláros készenléti hitelkeretre tart igényt. A GM-nek és a Chryslernek azonban azonnali pénzsegélyre van szüksége, amit viszont a szenátus megtagadott. Mivel az esetleges csőd gazdasági és munkaerőpiaci következményei beláthatatlanok, a kormányzat a 700 milliárdos bankmentő csomag terhére készít elő támogatást a két cégnek, amiről várhatóan még karácsony előtt döntenek. Sajtóértesülések szerint összesen 15 milliárd dollárnyi áthidaló hitelhez fognak jutni.