Összement a Mikulás puttonya
A Champs-Élysées november vége óta ünnepi fényben csillog, a kék lámpafüzérek függönye mögött zsúfolt kirakatok csábítják a vásárlókat. A racionális franciák azonban előbb megszámolják, mennyi van a pénztárcájukban, s csak aztán kezdenek költekezni. Már ősszel tudták, hogy az idei karácsonykor kevesebb és olcsóbb ajándék kerül a fenyőfa alá, s a családi vacsorák kínálata sem lesz olyan pazarul gazdag és rafinált, mint a világválság előtti években.
A spórolási tervekről néhány héttel ezelőtt a világ egyik legnagyobb könyvvizsgáló cége, a Deloitte készített felmérést 19 európai országban, 26 550 fős reprezentatív mintán.
A kérdezőbiztosoknak nyilatkozó franciák átlagosan 590 eurót szánnak az év végi ünnepekre, 4 százalékkal kevesebbet, mint tavaly. Elsősorban azzal próbálják megfogni a kiadásokat, hogy szűkítik a megajándékozottak körét, nem vásárolnak luxuscikkeket szeretteiknek, és kevesebb házon kívüli programot szerveznek az ünnepekre.
Az ajándéklistákat idén a különleges csokoládék, kozmetikumok és a gyerekeknek szánt „hasznos” (azaz az élet nehézségeire felkészítő, didaktikus) ajándékok vezetik.
Negyedik helyen az egyre kedveltebb, minimális fejtörést sem igénylő vásárlási utalványok állnak, amelyeket vagy egyes nagy plázákban, vagy több áruházlánc együttműködése esetén számtalan helyen lehet beváltani. Szerencsésebb megajándékozottak, ha többektől kaptak ilyen meglepetést, és van türelmük kivárni egy nagyobb akciót, jelentős többletértéket realizálhatnak.
Az ünnepek közeledtével mérhetően megugrott az internetes vásárlások aránya. A franciák 28 százaléka tájékozódik a világhálón az árakról, s 42 százalékuk elektronikus rendelés révén szerzi be a kiválasztott ajándékokat. Az ünnepek után aztán fordított irányban zajlik le a folyamat: újabb árellenőrzés az interneten, s az ajándékok 20 százaléka visszavándorol az üzletbe, ahol a megajándékozott az ízlésének jobban megfelelő árura cseréli.
A franciák pesszimista helyzetmegítélése nem annyira a reméltnél kisebb mértékben javuló gazdasági mutatók ismeretéből, mint inkább a válság okozta megrázkódtatás lassan múló hatásából táplálkozik. A megkérdezettek 62 százaléka úgy véli, hogy Franciaország továbbra is recesszióban van, és sokakban megrendült a munkahelyük biztonságába vetett hit, miközben várhatóan 1,6 százalékos lesz az éves gazdasági növekedés, és ha kismértékben is, már újabb munkahelyek is létesülnek.
A Deloitte felmérésének tanúsága szerint a gazdasági krízis által alaposan megtépázott görögök és írek a franciákénál jóval komolyabb önmérsékletre kényszerülnek: előbbiek a tavalyihoz képest 21 százalékkal fogják vissza a karácsonyi büdzsét (ami így alig éri el a 410 eurót), utóbbiak 10,6 százalékkal mérséklik a kiadásokat, 1020 eurót költhetnek az ünnepekre.
A legkényelmesebb helyzetben a luxemburgiak vannak, a tavalyinál 2,4 százalékkal többet áldozhatnak az ünnepekre (1200 eurót), a svájciak és a németek sem találnak okot arra, hogy a karácsonyi-újévi kiadásokon takarékoskodjanak.