Olcsóbb a cigaretta – Ausztriában

Az osztrákok nem győznek csodálkozni: íme, egy termék, aminek csökken az ára! Ráadásul éppen a cigarettáról van szó. A Marlboro máris olcsóbb, a következő a szintén nagyon népszerű Memphis. Hivatalosan a piaci helyzet alakulása az indok. Valójában tombol a harc a dohányadó körül – írja a .

2014. szeptember 23., 11:11

Nem nagyon nagy ez az árcsökkenés – egy csomag Marlboro 4,90 euró helyett 4,70 lett –, de azért mégis figyelemre méltó, hogy az oly sokat szidalmazott termékhez olcsóbban lehet hozzájutni. A Memphis ára még kevesebbel, mindössze tíz centtel csökken. Akiket az intézkedés felháborít, nem annyira az egészségkárosítás miatt aggódnak, inkább gazdasági és politikai okok állnak a háttérben.

Ráadásul a trafikosok nem túl boldogok – hiszen náluk kevesebb marad az árból. Aggasztónak találják, hogy a jelek szerint sikeresen gyakorolt nyomást a dohánylobbi, pontosabban a Philip Morris a vadonatúj pénzügyminiszterre vagy inkább az illetékes államtitkárra. A végső cél a dohányadó csökkentése. A Marlboro húszszázalékos piaci részesedéssel a legkedveltebb cigarettamárka Ausztriában.

A dohánytermékekre kivetett adó Ausztriában két részből áll. A nagyobb tétel a 41 százalékos forgalmi adó, amelyet kiegészít egy elenyésző adó az eladott mennyiség után. Értelemszerűen ez a rendszer a magasabb minőségi kategóriába tartozó cigaretták gyártóit sújtja jobban. Viszont a költségvetési bevételt még a viszonylag csekély árcsökkentés is érzékenyen érinti.

A Philip Morris egy nemrégiben létrehozott lobbirészleggel most a korábbinál is jobban összpontosít a dohányadó csökkentéséért indított harcra. Azzal érvelnek, hogy az EU-ban átlag 28 százalék ez az adónem, vagyis Ausztria jóval többet számol. Azt viszont nevetséges és indokolatlan vádnak érzik, hogy az ár csökkentése e harc egyik fegyvere lenne. Döntésük hátterében az áll, hogy a Marlboro vesztett népszerűségéből, piaci részesedése csökkent – mondja a cég illetékese. Nem tagadja persze, hogy az adó ügyében folyamatosan tárgyalnak a minisztériummal.

A szakma nem nagyon hisz az indoklásnak, különösen, mert más országokban, Görögországban és Szlovéniában ugyanígy, az ár csökkentésével ténylegesen elérték az alacsonyabb adózást. Igaz, az érintett országok tapasztalatai nem a legjobbak: amikor Görögország a korábbi 52 százalékról 20 százalékra csökkentette az adót, viszont alaposan megemelte a mennyiségre kivetett sarcot, ezzel megdrágította az olcsó márkákat. Óriási méreteket öltött a csempészet – a kincstár bevétele pedig zuhant.

A konkurens márkák gyártói nem követik az árcsökkentés példáját. Sőt, a BAT árat emel.