MOL: nekem nősz nagyra, szentem!

Nem csupán az olajkitermelésben érdekelt multik, de a kisebb, főleg importáló cégek is jól jártak a drasztikus drágulással. Jó példa erre nemzeti büszkeségünk és kedvencünk, a Mol, amely az idei első félévben több mint megkétszerezte nyereségét az előző évhez képest. A féléves profitja nagyobb annál, mint amennyit a kormány a jövő évi adócsökkentés egészére szán. A baj csak az, hogy mindennek legnagyobb része a mi zsebünkből származik.

2008. augusztus 12., 16:21

A Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. 180 milliárd forint nettó eredményt ért el az első félévben, ami 108 százalékkal több az egy évvel korábbi 86,4 milliárd forintnál - közölte a társaság kedden a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján. A gyorsjelentés szerint a Mol az első félévben 1.707 milliárd forint bevételt ért el, ami 52 százalékkal haladja meg a tavalyi 1.122 milliárd forintot. Ezen belül a társaság a második negyedévben 115 milliárd forint profitot ért el, szemben az egy évvel korábbi 27 milliárd forinttal.

A Mol a nettó eredmény növekedését elsősorban a jelentős árfolyamnyereséggel magyarázza. Az mindenesetre feltűnő, hogy a nyersolaj és az üzemanyagok drágulásával párhuzamban ugrott meg a cég profitja. Erre utal a jelentésben az, hogy rekord árrést értek el a diesel, a benzin, a tüzelőolaj és a kerozin értékesítésénél, és a kitermelés profitja is a magas világpiaci árak miatt ugrott meg.

A gyorsjelentés szerint a feldolgozás és kereskedelem, valamint a kutatás-termelés a második negyedévben is kedvező eredményt értek el. A társaság a második negyedévben új felfedezéseket tett Kazahsztánban és Oroszországban, amelyek hozzájárulhatnak az olaj- és gáztermelés növeléséhez. A Mol bejelentette az érintett feleknek Horvátországban, hogy nyilvános vételi ajánlatot kíván tenni az INA közkézhányadban lévő részvényeire. A társaság vizsgálja az OMV kezében levő 20 százalékos részvénycsomag sorsával kapcsolatos lehetőségeket is.

Magyarországon az üzemanyag értékesítés az első félévben a bázishoz képest 3 százalékkal nőtt, döntően a dízel-eladás 6 százalékos növekedése miatt. Szlovákiában az üzemanyag-értékesítés 5 százalékkal emelkedett a piac 3 százalékos bővülése mellett. Ausztriában 10, Szlovéniában 28, Romániában 24 százalékkal, míg Horvátországban 29 százalékkal bővültek az eladások. Szerbiában a Mol megduplázta értékesítését a keresletnövekedés miatt. A Mol csoport 2008. június 30-án 1.020 töltőállomást üzemeltetett, jegyzett tőkéje 72 milliárd forint volt, összes saját tőkéje 9 százalékkal, 1.157 milliárd forintra nőtt.