Mitől lesz jó egy munkahely?
A 2015-ben és idén is Aon Legjobb Munkahely-címet nyert Decathlonnál bevonják a dolgozókat a döntési folyamatokba. Beleszólhatnak abba, hogy ki legyen az új áruházvezető, megkérdezték őket arról, hogy mennyi legyen az eladói bér minimuma és a vasárnapi nyitvatartás idejéről is ők döntöttek. Ők csak olyan kollégákat várnak, akik szeretik a termékeket és szenvedélyük a sport.
A szekszárdi építőanyag-kereskedés, az Sz+Cs Stúdió Kft. tulajdonosai azért, hogy megtartsák két vezető beosztású kollégájukat, tízszázalékos üzleti tulajdonrészt biztosítottak a cégben térítés nélkül. A dolgozók munkaidőben járnak tajcsi- és jógaórára, masszőr és masszázságy várja őket az egészségszobában. A szintén nyertes Microsoft Magyarországnál a munkatársak akkor és onnan dolgoznak, amikor és ahonnan szeretnének. A lényeg az, hogy elvégezzék a munkájukat.
A Glaxosmithkline Gyógyszer- és Egészségvédelmi Termékek Kft.-nél nagy nyitott teremben dolgoznak, ahol nincsenek dedikált irodák, de asztalok sem. A vezérigazgató és a gyakornok egymás mellett ül, de akár mindennap más csapat mellett dolgozhat, és ez általános minden vezetőnél. Ugyanolyan eszközök állnak rendelkezésükre, és az alapvető dolgozói juttatások terén sincs semmilyen különbségtétel. A vezetők így nemcsak láthatók és könnyen elérhetők bárki számára, de az információmegosztás is sokkal gyorsabb, többet beszélgetnek, jobban megismerik egymást a hétköznapokban.
A legjobb munkahelyek 25-30 százalékponttal eredményesebbek a magyar átlagnál. A legnagyobb különbség az, hogy hogyan vélekednek a saját vállalatuk tehetségvonzó képességéről. Míg a legjobbaknál a megkérdezettek 72 százaléka vallja, hogy a tehetségeket könnyebben megszerzik és a nyitott pozíciók betöltése nem jelent számukra gondot, addig az átlagnak mindössze 43 százaléka mondhatja el magáról ugyanezt. A legjobb munkahelyeknél a felső vezetést is sokkal pozitívabban értékelik. 84 százalékuk ért egyet azzal, hogy a felső vezetők eredményesen vezetik a vállalatot és az embert tekintik a legértékesebb erőforrásnak. Ezek a cégek jobban elismerik a kiemelkedő teljesítményt, a munkavállalók úgy vélekednek, hogy a teljesítményük közvetlen hatással van a javadalmazásukra, tehát ha jobban dolgoznak, többet is keresnek. Elégedettebbek azzal is, hogy fizetésük mennyire van arányban a munkájukkal és a rájuk bízott felelősséggel. A vállalatot vonzó munkáltatóként értékelik és pozitívabban ítélik meg a munkaerőpiacon betöltött szerepét is.
Az elmúlt öt év adatai alapján egy átlagos magyar vállalatnál a dolgozók 61 százaléka elkötelezett a cége felé. Ők azok a munkavállalók, akik szívesen ajánlják a munkahelyüket másoknak, nem terveznek állást változtatni és elváráson felül teljesítenek a vállalat céljai érdekében. Bár ez meghaladja mind az európai (55 százalék), mind a globális szintet, mégis csökkenő tendenciát mutat. Idén először ugyanis megfordult a sokéves trend.
„A dolgozók a felmérés szerint 2016-ban már sokkal határozottabbak, magabiztosabbak lettek a munkahelyváltást illetően – mondta Venesz-Kormos Judit, az Aon Hewitt elkötelezettség üzletágának vezetője. – Ez azt jelenti, hogy a munkavállalók biztosabbak abban, hogy könnyebben találnának munkát, mint egy évvel korábban. Idén a kollégák 48 százaléka egyáltalán nem félt kimenni a munkaerőpiacra, ez jelentős emelkedés a korábbi évekhez képest. Ezzel párhuzamosan gyengült a kötődés jelenlegi munkahelyükhöz, 38 százalékuknak egyáltalán nem okoz lelki válságot a váltás.”
Aon legjobb munkahelyek a 250 fő alatti kategóriában:
Glaxosmithkline Gyógyszer- és Egészségvédelmi Termékek Kft.
Jungheinrich Hungária Kft.
Sz+C Stúdió Kft.
Sodexo Pass Hungária Kft.
A 250 és 1000 fő közötti cégek legjobbjai:
B.Braun Avitum Hungary Zrt.
EuroFamily
Microsoft Magyarország Kft.
Az 1000 főnél többet foglalkoztató cégek:
DECATHLON Magyarország
Sodexo Magyarország Kft.
Vodafone Magyarország Zrt.