Mézválság van Európában, de van kiút
Egy hónapos kampányt hirdetett az Agrármarketing Centrum és az Országos Magyar Méhészeti Egyesület együttes erejével a mézfogyasztás, ezen belül is napraforgóméz népszerűsítésére az Agrárminisztérium.
Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára úgy fogalmazott, hogy a méhek tevékenysége, az ő munkájuk az egész mezőgazdaságra, valamint az élelmiszer-előállításra hatással van. A fogyasztó egészsége, valamint az agrárium számára alapvető fontosságú ez az ágazat. Amennyiben a méhek eltűnnének, abban az esetben minden hatodik élelmiszer lekerülne a boltok polcairól – írja az agroinform.hu az MTI nyomán.
A tárcavezető hozzátette, hogy a legnagyobb segítséget ehhez a magyar fogyasztók jelentik, hiszen a méhészek számára az ő vásárlásaik révén van lehetőségük a magyar méz termelésére, illetve értékesítésére. Feldman Zsolt kiemelte, hogy az egész kontinensen válság van, hiszen az Európán kívülről érkező méznek nem nevezhető termékek ellepték a piacot. Még mindig folyik a küzdelem az európai szabályozás módosításáért, idén Magyarországon pedig olyan szabályozásokat indítottak el, amelyek szerint minden terméken fel kell tünteti a származási országot.
Emlékeztetett arra is, hogy nemrég egy 2,8 milliárd forint értékű méhészeti támogató program indult, amelynek része a kártevők elleni védekezés, illetve a szaktanácsadás. „Kormányzati oldalról beporzási támogatással, valamint az Európai Unióban csak nálunk elindított méh állatjóléti támogatással bővítjük a hagyományos, más országokban is elérhető méhészeti támogatási rendszert a magyar méztermelés fenntartása érdekében” – mondta el.
Az esemény sajtóközleménye szerint 2023-ban Magyarországon összesen 20 ezer méhész foglalkozik méztermeléssel, a méhcsaládok száma pedig eléri az 1,2 milliót. A méhsűrűség itthon a legmagasabb, 13 méhcsaládra tehető négyzetkilométerenként. A megtermelt méz mennyisége évente 25 ezer tonna, a hazai mézfogyasztás pedig átlagosan 1 kg/fő/év. Ebből adódóan évente 10 ezer tonna méz fogy, amiből 6 ezer tonna közvetlen termelői értékesítés, ehhez jön hozzá a 4 ezer tonna áruházláncban történő eladás.
A kampány során egész hónapban televíziós és rádióspotokkal, illetve a közösségi média erejével próbálják népszerűsíteni a napraforgómézet a vásárlók körében. A cél, hogy minél többen vásároljanak hazai termelőtől való mézet, ami nemcsak egészségesebb, de sokszor még olcsóbb is.
(Kiemelt kép: 2023. október 8., Brandenburg – egy mézelő méh nektárt keres egy virágzó őszi őszirózsán a déli napon. Fotó: PATRICK PLEUL / dpa Picture-Alliance via AFP)