M6: Hülyének néznek minket?

Amint az várható volt, a függetlennek nevezett szakértői bizottság nem talált technológiai hibát és mulasztást sem az M6 alagútjának kétszeri beomlásának okai között. A dolog szépséghibája annyi, hogy a bizottság többsége korábban éppen az omlásos szakaszt építő Strabag alkalmazottja volt. Így lehetséges, hogy az omlást hirtelennek minősítik, miközben a cég egyik vezetője korábban elismerte, hogy már előtte kiürítették a járatot.

2008. szeptember 10., 19:25

Az ember nem tudja, hogy sírjon vagy nevessen, de úgy látszik, ebben az országban minden gátlás nélkül hülyének nézhetik. Miközben a sajtó megírta, hogy az alagútomlást a mérnökök előre jelezték, mi több, az interneten már hetekkel korábban látható volt egy részletes anyag erről a veszélyről, az okokat feltárni hivatott háromtagú bizottság jelentésében képes volt leírni azt, hogy a Strabag által alkalmazott módszer jó, az omlást több, előre nem kalkulálható tényező együttes hatása okozta.

Ahogy írják, "az omlás elképzelhető okai a vízbehatolás és ennek következményei, a két járat közötti pillér teherbírásának elvesztése, a kalottlábak (a kalott a járat felső, boltíves része) süllyedése és a párhuzamos fejtések egymásra hatása lehetnek." Ezek után megállapítják, hogy az omlás hirtelen következett be. Ha ez így igaz, mivel magyarázzák a Strabag egyik hazánkba érkezett vezetőjének a szavait, aki szerint már időben kiürítették a beomlott szakaszt? Vagy mégsem volt hirtelen az omlás? Ez utóbbit állítja egyébként minden, a sajtó által megkérdezett valóban független szakértő. Az ő véleményük szerint nyilvánvalóan nem vették figyelembe a löszös talaj által megkövetelt technológiai fegyelmet és óvatosságot, hiszen tudniuk kellett, hogy egy nagy esőtől a talaj súlya megtöbbszöröződik, és azt a túl hosszúra nyújtott ideiglenes megerősítés nem bírja el.

Az állítólagos független szakértők egyoldalú szemléletére magyarázat lehet, hogy hármójuk közül ketten korábban a Strabag dolgozói voltak, ennek ellenére tagjai maradhattak szakértői bizottságnak. Érthetetlen, hogy az építtető minisztérium ezt miért fogadta el? A véletlen műve, hogy az osztrák sajtó éppen most cikkezik arról, hogy állítólag dokumentumok igazolják: a Strabag magyar pártok megvesztegetésével jutott éveken át nagy megbízásokhoz nálunk. Ezt minden érintett tagadja, és nagy meglepetés lenne, ha az állítást valóban bizonyítani tudnák. Az viszont tény, hogy a Strabag valóban a legtöbbet foglalkoztatott, nagy építési beruházásokat végző cég Magyarországon.

A szakértői jelentéssel a kezében az M6/M60 Szekszárd-Bóly-Pécs szakaszainak építésére és üzemeltetésére kiírt koncessziót elnyerő Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. máris közölte, hogy folytatni kívánja az M6/M60 Autópálya Szekszárd-Bóly közötti szakaszán az alagútépítési munkálatokat, az azokhoz kapcsolódó tervezési, engedélyeztetési folyamatokat. Nem is olyan régen még arról beszéltek, hogy változtatni kell a technológián, ami akár több hónapos leállással is járhat. Most mi az igazság? Itt lenne az ideje, hogy az illetékes minisztérium végre magyarázatot kérjen a sok ellentmondásra és valós tájékoztatást adjon a történtekről, mert ne feledjük: a mi százmilliárdjainkról van szó.