Leálló Alstrom-metró: komolyabb a hiba, mint gondolnánk

Reggel 9 óra után pár perccel le kellett szállítani az utasokat a Stadionok állomásnál az Alstom egyik metrószerelvényéből, mert leállt az utas- és vésztájékoztatási rendszer – mondta az Indexnek a Metróért Egyesület elnöke. Tegnap egy Alstom-vonat bennragadt az alagútban. A hibáknak a nagy része konstrukciós hiba – mondta Bíró Endre a Klubrádiónak. A BKV szerint ezek csak gyerekbetegségek.

2013. január 21., 14:51

Bíró Endre a

Klubrádiónaka tegnapi leállás miatt ma reggel azt mondta, hogy ilyen állapotban ezek a szerelvények forgalomban nem maradhatnak. Ezeket akkor szabad átvenni végleges üzemeltetésre, ha megbízhatóan működnek.

A közlekedési szakember közölte, ezeknek a hibáknak a nagy része konstrukciós hiba. Példakán említette, hogy sorozatban jelentkezik az utastájékoztató rendszer leállása, ami önmagában nem lenne gond, csakhogy ilyenkor a vészhívó rendszer is elromlik. Másik tipikus hiba az ajtókról való visszajelzés nem működik. Gyakori hiba, hogy fékezés közben a központi számítógép hibaüzenetet küld.



BKV-BKK: ezek apró hibák

Az Alstom garanciális feladata minden hiba elhárítása, így a meghibásodott vonat javítása is. A Budapesti Közlekedési Központ a metró pótlására 37 darab autóbuszt állított be a zavart szakaszon tegnap – közölte lapunkkal a BKV és a BKK.

A két cég szerint az új járműnél kisebb meghibásodások előfordulhatnak, ezek elhárítása pedig egyértelműen a gyártó feladata. Egy új típus esetében ugyanis mindig vannak olyan „gyermekbetegségek”, kisebb hibák, amelyek csak a forgalomban, valós terhelés mellett mutatkoznak meg. Az Alstom metrókocsik folyamatosan érkeznek Budapestre és állnak forgalomba, vagy éppen futják próbaköreiket, mielőtt az M2-es és M4-es metró vonalára állnának. Csak kifogástalan állapotú, hibamentes kocsikat veszünk át. A kocsiknál az eddig felmerült problémák is kisebb, könnyen kezelhető rendellenességeknek tekintendők, az utasok biztonságát veszélyeztető hiba nem fordult elő. Szakembereink számítottak ezen kisebb meghibásodásokra, működési zavarokra a kezdeti időszakban, hiszen ez egy új típus esetében teljesen természetes, sőt, ezek a tapasztalatok fontos üzemeltetési tapasztalatot jelentenek. Az Alstomot, mint a szerelvények gyártóját a BKV szakemberei minden hibáról azonnal tájékoztatják, azokat a gyártó köteles garanciális körben javítani.

A jelentkező szoftveres hibák elemzése folyamatban van, ezek javítására és új szoftver telepítésére indokolt esetben kötelezzük az Alstomot. Az elmúlt időszak legtöbb hibáját orvosló módosított szoftver telepítése rövidesen megkezdődhet – közölte a BKK és a BKV.

Valamennyi előfordult hiba esetében a gyártó folyamatos hibaelemzést végez annak érdekében, hogy azok kiváltó okait feltárja, illetve megszüntesse. Ez az időszak arról is szól, hogy az üzemeltető és a gyártó, azaz a BKV és az Alstom szakemberei együttműködve kiküszöböljenek minden meghibásodást, hogy később az új metró évtizedeken át probléma nélkül szolgálja ki Budapest forgalmát. Kérjük és köszönjük utasaink türelmét és megértését az üzemzavar, illetve a kezdeti időszak esetleges jövőbeni hasonló kisebb fennakadásai miatt.

Tegnap 15:58

A nyugdíj összegének növelése érdekében többféle társadalombiztosítási megállapodás köthető, amelyek lehetővé teszik a szolgálati idő és az alapkereset bővítését is, így biztosítva a magasabb nyugdíjat, illetve az elégséges szolgálati időt a jövőben.