Internet kontra újságok: 1 - 0

A nyomtatott sajtó és az internet harcában bekövetkezett az, amire már számítani lehetett: egy nagy múltú lap beszüntette papíron megjelenő verzióját és csak elektronikus formában lesz elérhető. A nehezedő gazdasági helyzetben, az olvasók számának folyamatos csökkenése és a hirdetési bevételek apadása miatt várhatón egyre több lap kényszerül hasonló lépésre.

2008. október 31., 13:23

A nyomtatott és elektronikus sajtó közötti harc első nagy áldozata Amerikában a Christian Science Monitor (CSM): a tekintélyes napilap 2009-től teljes egészében webújsággá válik - vált ismertté a bostoni újság közléséből. A CSM az első olyan országos terítésű lap, amelyik a folyamatos forgalomvesztés miatt kivonul a nyomtatott piacról és napi változatát már csak a világhálón lehet majd olvasni. A 100 éve alapított újság azonban előfizetőknek egy heti nyomtatott verziót még fel fog kínálni.

A főszerkesztő úgy fogalmazott, hogy az új webes platform erősíteni fogja a Monitor szerepét az új évszázadban. Mint hozzátette, az üzenet és a tartalom a fontos, a forma és a továbbítás módja másodlagos. Kifejtette: a lap továbbra is elkötelezett, hogy válaszokat találjon a világ legfontosabb problémáira, feltegye a lényeges kérdéseket, és a hírek mögé nézzen. A Monitor célja a nevében van: folyamatosan figyelni a világot, méghozzá a remény szemszögéből. A Monitor mindhárom tervezett kiadványát - a napi frissítésű internetes lapot, a heti nyomtatott változatot, valamint a napi e-mail formát - közös szerkesztőség fogja készíteni, kisebb létszámmal.

A CSM, amely november 25-én ünnepli alapításának 100. évfordulóját és az egyik legtekintélyesebb amerikai napilapnak számít, a döntéssel új fejezetet nyit az újságírás és lapkiadás történetében. Az internet megjelenése óta vita folyik arról, hogyan fog átalakulni a média a fogyasztói szokások megváltozása miatt. A bostoni újság döntése az egyik lehetséges út a folyamatos olvasói szám csökkenéssel küzdő nyomtatott sajtó számára. Kényszerítő tényező, hogy a fejlett országokban a sajtó néhány kivételtől eltekintve ismét jelentős példányszám-, egyben bevételcsökkenést könyvelhet el. A forgalom a vártnál gyorsabban zsugorodik, az olvasók nagyobb ütemben térnek át az internetes hírek fogyasztására. Ráadásul a jelenlegi válsághelyzet valószínűleg felgyorsítja a negatív trendeket.

Az Egyesült Államokban bejegyzett 507 jelentősebb napilap összesített példányszáma a hétköznapi számok esetében az elmúlt fél évben 4,6 százalékkal volt alacsonyabb, mint a tavalyi év hasonló időszakában. A 25 legnagyobb újság közül 16-nak a forgalma több mint 5 százalékkal esett és csupán kettő, a USA Today és a The Wall Street Journal példányszáma maradt lényegében változatlan 2007-hez képest. Hasonlóan alakult a helyzet Európában és a Távol-Keleten is.