Az üzemanyagárak csökkenési tendenciája a héten kedden folytatódott, és úgy néz ki, hogy folytatódik a csökkenés. Az akkori csökkenés 2-3 forint volt, és holnaptól ismét csökkenésre lehet számítani.
Közben az Energiaügyi Minisztérium közölte, mindent megtesz annak érdekében, hogy Magyarország energiaellátása biztonságban legyen, és a hazai üzemanyag-ellátás stabil maradjon - közölte a tárca.
A tárca az ukrajnai kőolaj-tranzit korlátozása kapcsán felmerülő minden kérdésben szorosan együttműködik a Külgazdasági és Külügyminisztériummal, ezzel is garantálva a magyar fogyasztók energia- és üzemanyag-ellátásának folytonosságát. A tárca a kialakult helyzetre reagálva összehívta ellátásbiztonsági munkacsoportját, amely az érintett vállalatok, szakmai szervezetek bevonásával áttekintette az eddig megtett és lehetséges további lépéseket - közölte az EM.
De mitől is olyan drága Magyarországon a benzin?
Közben Facebook posztjában Holoda Attila részletesen levezette, miért drágább nálunk az üzemanyag.
Kormánypárti kommentelők igyekeznek bizonygatni mindenfelé, hogy nem is igaz az állításom az üzemanyagok adótartalmáról, mert nálunk a legkevesebb, 46 százalék
– írja a szakértő.
Holoda Attila a benzin keddi árából tételesen le is vezeti, hol van csúsztatás.
A benzin bruttó átlagára ma 610 Ft/liter, ebből a 27 százalékos áfa 129,69 Ft/litert, a teljes bruttó árból számolva 21,26 százalékot jelent. A jövedéki adó 152,55 Ft/literre rúg, ami a teljes bruttó árból számolva 25,01 százalék. Ez a kettő együttesen felel meg az EU felé bevallott, a 46 százalékos adónak (egészen pontosan: 282,24 Ft/l, ami a bruttó árból számolva: 46,27 százalék). A kormány azonban „jótékonyan hallgat” arról, hogy vannak még a benzinárat növelő más tételek is, olyan tételek, amelyek adóként kerülnek kivetésre és beszedésre:
- Készletezési díj (a stratégiai tárolás és készletezés díjának fedezésére): 3,30 Ft/l, ami a teljes bruttó árból számolva: 0,54 százalék,
- EKR (Energiahatékonysági Kötelezettségi Rendszer) hozzájárulás: 8,25 Ft/l, ami a teljes bruttó árból számolva: 1,35 százalék,
- Kiskereskedelmi különadó, amely 2024. január elsején lett megemelve a korábbi 0,15 százalékról 3 százalékra, azaz a 20-szorosára: 13,99 Ft/l, ami a teljes bruttó árból számolva: 2,29 százalék.
Ez a három együttesen 25,54 Ft/litert jelent, ami a teljes bruttó árból számolva 4,19 százalék. Így jön ki, hogy valójában a benzin adótartalma nem 46, hanem 50,45 százalék – fogalmaz a szakértő. Ehhez szerinte még nyugodtan hozzá lehet számolni azt is, hogy a beszedett áfát, jövedéki adót, valamint az egyéb adókat (iparűzési adó, kötelező kamarai tagdíj, stb), a dolgozók fizetéséből levont szja és járulékokat azaz literenként 307,77 forintot át kell utalni az Államkincstár javára, ami után még banki tranzakciós adót is kell fizetni. amelynek a mértéke augusztus 1-től 0,45 százalékra emelkedik az eddigi 0,3 százalékról.
A nagy- és kiskereskedelmi árrés a bruttó árból visszaszámolva mindössze 17,1 százalékot (literenként 104,44 forintot) tesz ki. – Ha véletlenül úgy alakulna, hogy 0 forintért tudnánk beszerezni, ideszállítani és finomítani az olajat, akkor is ki kellene fizetni literenként 351 forintot az adók, a különadók és az árrések miatt.
A szakértő azt írja, ha véletlenül úgy alakulna, hogy 0 forintért tudnánk beszerezni, ideszállítani és finomítani az olajat, akkor is ki kellene fizetni literenként: 351 forintot, az adók, a különadók és az árrések miatt – zárja bejegyzését Holoda Attila.
(Fotó: Pixabay)