Grád közölte: nem értenek egyet azzal, hogy az árfigyelő rendszerben Magyarországtól távolabbi piacok árait, mint például a lengyel vagy a bolgár is figyelembe vesznek, mert ha csak a közvetlen szomszédaink árszintjét nézzük, akkor a hazai árak lényegesen nem térnek el az átlagtól.
A szövetség azt is javasolta, hogy heti helyett havi adatokat hasonlítsanak össze, mert így az ármozgások dinamikája jobban követhető, hiszen az üzemanyagok európai jegyzésára, a kőolaj világpiaci ára vagy a nemzeti devizák árfolyamának változása hirtelen jelentkezhet, így valós képet hosszabb időtávon lehet kapni.
„Szerencsésebb és mindenképp pontosabb képet fest a hazai árakról, ha a régiós piacot nagyobb időintervallum átlagában nézzük, és megállapodás született arról, hogy havi szinten lesznek az árak kiértékelve”
– mondta a főtitkár, és hozzátette, ez megoldja azt a problémát is, hogy a külföldi adatszolgáltatás nem az éppen aktuális árakat mutatta, ezért is lehetett jelentősebb eltérés az régiós összevetésben.
Hogy fog csökkenni az üzemanyagok ára?
Grád Ottó beszélt a nyár hátralévő részében várható üzemanyagárakról, és biztató jelekre utalt, noha jelezte, mostanában nagyobb kockázatot jelent prognózist felállítani. Ami kedvező, hogy a Beryl hurrikán nem okozott akkora pusztítást, mint várták, nem volt komolyabb hatással a finomítói kapacitásokra, illetve az Egyesült Államok piacának ellátására, mert ha ez bekövetkezett volna, akkor az felborította volna az egyensúlyt az európai üzemanyagpiacokon. A piac normalizálódását segíti a főtitkár szerint, hogy nincs eszkaláció a Közel-Keleten.
„Ha nem történik semmi olyan rendkívüli politikai esemény, ami alapjaiban újból felborítja az egyensúlyt, akkor a következő néhány hétben normalizálódott piaci viszonyok között tudunk üzemanyagot értékesíteni, ami azt jelenti, hogy a 85 dollár körüli hordónkénti árszinten tudunk dolgozni, és a mérséklődés, amely az utóbbi néhány napban már az európai termékjegyzésárakban bekövetkezett, hatással lehet majd a hazai üzemanyagárakra is, még akkor is, ha a kormányzati bejelentéseket követően az árfolyamban kedvezőtlen irányú elmozdulások voltak”
– értékelt Grád Ottó.
A régióban nálunk a legmagasabb a benzin ára
Ahogy mi is említettük korábbi cikkünkben, a Nemzetgazdasági Minisztérium vezető közgazdásza is elismerte, hogy a régióban mind a két üzemanyagtípusnál meghaladták a hazai átlagárak a szomszédos országok átlagos árszintjét. A KSH pénteken közzétett adatai szerint a szomszédos országokban a benzin átlagára 606 forintot, a gázolajé pedig 611 forint volt. Ezért a kormány felszólította az üzemanyag-kereskedőket, hogy mérsékeljék áraikat a szomszédos országok átlagára alatti szintre. A kormány jelezte: ellenkező esetben kész beavatkozni az üzemanyagpiacon.
A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, Egri Gébor szerint egyedül a minisztériumon múlik az üzemanyagáraknak a csökkenése. „A kereskedőknek semmi, semmi, ismétlem semmi felelőssége nincs az áremelkedésben (...) Egyértelműen kijelenthető: a magyarországi üzemanyagár túl van adóztatva” – nyilatkozta Egri előző héten az ATV Híradónak.
(Fotó: KISBENEDEK Attila / AFP)