Elfér a médiapiacon az új női csatorna?
Január elsejétől FEM3 néven új, nőknek szóló szórakoztató csatorna indult Magyarországon. Kérdés, van-e még hely, s ha igen, hol a szakemberek által teljesen telítettnek, több száz magyar és külföldi adó elérésére alkalmas televíziós palettán?
Az új adót a ProSiebenSat.1 londoni székhelyű leányvállalata, az SBS Broadcasting Networks Ltd. sugározza. A TV2-t is tulajdonló ProSiebenSat.1 médiacég Európa több országában, több csatornát is üzemeltet.
- Mivel Magyarországon a Médiatörvény nem teszi lehetővé, hogy a műsorszolgáltatók második adót indítsanak, ezért lett a FEM3 műsorszolgáltatója a ProSiebenSat.1 leányvállalata – mondja Fekete Attila, a TV3 magyarországi projektvezetője.
S hogy miként jön a képbe a TV3?
Eredetileg ugyanis ez lett volna az új csatorna neve.
- De a műsorszolgáltatóhoz több jogi észrevétel érkezett a tervezett névhasználattal kapcsolatban. Ezért az SBS úgy döntött, inkább elkerüli az esetleges jogvitákat, és a cégcsoporton belül már ismert FEM branddel utal a nőknek szóló műsortartalomra.
A szakember azt is elárulja, hogy előzetes kutatásokra alapozva a ProSiebenSat.1 már 2008 végén elindította volna az új csatornát Magyarországon, de a begyűrűző pénzügyi válság miatt a tulajdonosok inkább vártak egy évet.
Nem kérdés, a külföldi piacokhoz hasonlóan a válság a magyar sajtó és televíziós piacot is súlyosan megtépázta, ahogy a hírek szerint komoly pénzügyi problémák adódtak a tulajdonos másik csatornája, a TV2 körül is.
- A „komoly pénzügyi probléma” kifejezés azért kissé erős. Természetesen 2009-ben a TV2-t is érintette a pénzügyi válság és a reklámpiaci költés visszaesése, de gyors és tömeges elérést biztosító országos kereskedelmi csatornaként helyzete sokkal stabilabb, mint más médiapiaci szereplőké. A tematikus és kábelcsatornák térnyerése pedig a válság alatt is folytatódott.
A műsorszolgáltató pénzügyi tervei nem publikusak, így a befektetés és a tervezett bevételek nagyságát csak sejteni lehet.
- Tény, hogy 2010 januárjától egymillió háztartásban fogható a FEM3, és a tulajdonos tervei szerint ez a szám folyamatosan nő – teszi hozzá Fekete Attila.
A reklámfelületek eladását az angol műsorszolgáltató és az MTM-SBS Zrt. megállapodása szerint a TV2 értékesítését végző kereskedelmi osztály látja el. Olyan új hirdetőkre is számítanak, amelyek a FEM3 nőies programstruktúrája mentén szeretnék terméküket vagy szolgáltatásukat népszerűsíteni.
A projektvezető szerint nagy előny, hogy a FEM3-hoz hasonló, nőket megcélzó csatorna jelenleg nincs a magyar médiapiacon.
- A tulajdonos több országban is indított hasonló profilú adót, pedig nemcsak nálunk ilyen széles a kínálat, hanem más országokban is rengeteg csatorna verseng a nézőkért, erős a verseny. A tulajdonos a kinti eredményeket látva bízik abban, hogy a csatorna Magyarországon is sikeres lesz.
Mindezt a médiavállalat előzetes felmérése alátámasztani látszik.
- Van egy betöltetlen rés a magyar kábelcsatornák piacán. Bár a piacon valóban sok tematikus csatorna verseng, egyelőre nincs a női nézőket kiszolgáló széles spektrumú, igényes, trendi nőies adó. A FEM3 kínálatában pedig többségében olyan műsorokkal és műfajokkal ismerkedhetnek meg az elérni kívánt 18-49 éves, illetve szűkebb értelemben a 25-35 éves korosztályba tartozó hölgyek, amelyekkel más itthoni csatornán nem találkozhattak – teszi hozzá Fekete Attila.
A FEM3 nemzetközi környezetben már sikert aratott sorozatokkal, talkshowk-kal és filmekkel jelentkezik. Ilyen a Rúzs és New York vagy a népszerű 90210 című sorozat. Látható lesz a tipikus amerikai swingerklub, ahol nyitott házasságban élő kertvárosi család szabadszellemű hétköznapjait követhetik a nézők a Szvingerek című sorozatban. Helyet kapnak a csatornán reality és lifestyle műsorok, dokumentumfilmek, lakberendezési, esküvői és életmód-magazinok, gyermekek és szüleik kapcsolatát feldolgozó programok is.
Az új női csatorna 2010 elejétől közel egymillió háztartásban lesz fogható.
Meglátjuk.