Elbocsátási hullám előtt az autóipar
A reálgazdasági válság első komoly jeleként a zuhanó gépjármű eladások miatt lényegében a világ minden nagyobb autógyára termeléscsökkentést kénytelen végrehajtani, ami leállásokkal és elbocsátásokkal jár. Ez még csak a kezdet, mert a kereslet további csökkenése az egész iparág átalakulását eredményezheti és súlyos munkaerő-piaci gondokhoz vezethet.
A legnagyobb amerikai gyártók már elkezdték a leépítéseket. A Ford és a Chrysler többezer dolgozót bocsát el, egyelőre az adminisztratív területről, de a termelési kapacitások átszervezése után a munkahelyek száma tovább csökkenhet. A japán gyártók egyelőre nem jelentettek be hasonló léptékű lépéseket, de ez csak idő kérdése.
Európában már autóipari cégek sora kezd kényszerű termelés leállításokat a csökkenő kereslet miatt. Mint azt az Automative News Europe című lap hétfőn megjelenő számában írja, az OPEL anyavállalata, a General Motors csaknem valamennyi európai üzemében időleges leállást rendelt el. A GMEurope kommunikációs vezetője szerint a vállalat a jövőben is a szűkülő keresletnek megfelelően alakítja majd a kapacitásait, vagyis a szükségesnek megfelelően további termelési szüneteket iktatnak majd be.
Az Opel Németországban október 20-án szeptember óta már a második, két hétig tartó leállását rendelte el bochumi telephelyén, Eisenachban a hó végén áll le a munka, Antwerpenben és Ellesmere Port-ban (Nagy-Britannia) szintén két héten át szünetel a gyártás. A GM kedvezőtlen pénzügyi helyzete miatt a konszern összeomlását sem zárják ki egyes spekulációk. A General Motors nyomatékosan cáfolta ezeket a híreszteléseket.
A Daimler öt héten át fogja szüneteltetni a gyártást az év végével. A Frankfurter Allgemeine Sonnntagszeitung értesülése szerint december közepén állítják le a gyártást, amit majd csak január 12-én indítanak be újra. A kényszerszünet elrendeléséről szóló hírt a cég szóvivőjére hivatkozva közli a lap. A Daimler a napokban jelentette be, hogy 2008 évi célját erőteljesen visszafogja, és takarékossági programba kezd. A vállalat harmadik negyedévi adózás előtti (EBIT) eredménye 648 millió euróra csökkent az előző év azonos időszakának 1,9 milliárd eurós eredményéről. A forgalom 7 százalékkal 23,8 milliárd euróra esett vissza.
A BMW hétfőtől állítja le Lipcsében átmenetileg a szerelőszalagot. Az eladások szeptemberi visszaesése miatti kényszerül rá a vállalat a négynapos leállásra. Szeptemberben a BMW három márkája, a BMW, a Mini és a Rolls-Royce eladásai 14,6 százalékkal 121 ezer járműre estek vissza. A Volkswagen csoport szintén gyártásszünetekről döntött valamennyi típusánál, ami legjobban a Skodát érinti. A válságot egyébként a Porsche család arra használja fel, hogy 75 százalékra növelje tulajdoni részesedését a konszernben.
A pénzügyi válság elérte a francia autógyártókat is: a piac visszaesése miatt a Renault és a Peugeot-Citroen is átmeneti időre hétfőn bezárta szinte valamennyi franciaországi telepét, a dolgozókat pedig "technikai munkanélküliségre" küldte.
Mivel több nagy autógyár nálunk is jelen van, a takarékossági lépések nyilvánvalóan a magyar leányvállalatokat is érintik. Az Opel már ezt be is jelentette, a többi cég egyelőre nyilvánosan nem közölt leépítéseket. A külföldi fejleményeket látva azonban nem lehetnek illúzióink.