Kiderült az igazság, ennyit emelkedtek az árak a magyar boltokban
Nagyot változott a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő termékek ára, mutatjuk a részleteket!
Folytatódott a diszkontokban is az élelmiszerek árának emelkedése a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés legfrissebb, február végén és március első napján begyűjtött adatai szerint. A felmérésben szereplő, jellemzően alapélelmiszereknek tekinthető termékek ára a három diszkontláncban, az Aldiban, a Lidlben és a Pennyben ezúttal 12 435 forint volt átlagosan, szemben a januári 12 165 forinttal – ez havi szinten bő 2 százalékos drágulást tükröz. Egyúttal jóval meghaladja a tavaly februári 10 ezer forint alatti értéket.
A Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés során a kosárban egyébként tavaly októbertől 19 termék szerepelt: félbarna kenyér, 2,8 százalékos ESL tej és 2,8 százalékos UHT tej, kristálycukor, búzafinomliszt, csirkemellfilé, 1,5 literes ásványvíz, banán, alma, Coca-Cola, őrölt kávé, gyorsfagyasztott hasábburgonya, folyékony mosószer, tojás, krumpli, tömbös kiszerelésben kapható trappista sajt és spagettivel.
A felmérés legfontosabb eredményei:
- A legolcsóbban kínált, S méretű tojásokból 10 darab most 690 forintba került átlagosan, szemben a januári, bőven 700 forint feletti összeggel.
- Olcsóbb lett a trappista sajt az előző hónaphoz képest: az átlagár alig több mint 2600 forint a legfrissebb felmérés szerint, ami több mint 8 százalékos csökkenést jelent.
- Az étolaj ára nőtt: a 746 forintos átlagár 26 százalékos emelkedést jelent a januári, 600 forint alatti összeghez képest.
- A fagyasztott krumpli ára csaknem 3 százalékos drágulást követően 749 forintra emelkedett.
- A legolcsóbb almák egy kilóra vetített átlagára bő 100 forinttal nőtt a januári 431 forintról.
- Az év első hónapját a diszkontokban még 2 ezer forint alatt záró csirkemellfilé február végére 2119 forint lett, ami havi szinten majdnem 9 százalékos drágulást jelent.
Nem csak az árak, a termékek nagysága is problémát okoz
Mindeközben kiderült, hogy a vásárlóknak nem csupán az inflációval, hanem a zsugorflációval (értsd legrammozás) is meg kell küzdeniük a boltokban. Ahogyan azt megírtuk, az Amethyst típusú Ariel folyékony mosószer a korábban megszokott 3 literes kiszerelés helyett 2,25 literesben lesz kapható, és a Fresh Air típusú is 25 százalékkal összemegy. Az eddig 1,7 literes kiszerelésű Sensitive Skin mosószer mérete pedig 1,125 literre változik, ami 33,8 százalékos csökkenést jelent az eddigiekhez képest.
A zsugorinflációnak vagy zsugorflációnak áldozatul esett termékekről azért értesülhetünk, mert a kormány kötelezővé tette a méretcsökkentés bejelentését a hatóságok felé. Így tehát minden olyan előrecsomagolt terméknél, amelyet 2020. január 1. és 2023. július 1. között forgalmaztak, és amely megtalálható az 1 milliárd forint árbevételt meghaladó üzletek polcain.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: OLIVER BERG/DPA/AFP)