Dráma a boltokban: jelentősen összemegy a magyarok kedvenc mosószere

Egyre több terméket ér utol a zsugorfláció (értsd legrammozás), most éppen egy mosószer esett a zsugorodás áldozatául.

2025. március 2., 13:43

Szerző:

Az Amethyst típusú Ariel folyékony mosószer a korábban megszokott 3 literes kiszerelés helyett 2,25 literesben lesz kapható, és a Fresh Air típusú is 25 százalékkal összemegy. Az eddig 1,7 literes kiszerelésű Sensitive Skin mosószer mérete pedig 1,125 literre változik, ami 33,8 százalékos csökkenést jelent az eddigiekhez képest – írja a Portfolio. A lap hozzátette, a zsugorinflációnak vagy zsugorflációnak áldozatul esett termékekről azért értesülhetünk, mert a kormány kötelezővé tette a méretcsökkentés bejelentését a hatóságok felé. Így tehát minden olyan előrecsomagolt terméknél, amelyet 2020. január 1. és 2023. július 1. között forgalmaztak, és amely megtalálható az 1 milliárd forint árbevételt meghaladó üzletek polcain.

Emellett a kormány azt is előírta, hogy a boltokban is tájékoztatni kell a vásárlókat a termékek méretének csökkenéséről, kivéve, ha a kisebb kiszerelés mellett az eredetit is forgalmazza az üzlet legalább hat hónapig.

A zsugorodás érinteni fogja a Sensitive Ariel gélkapszulát is, mely 31 helyett 30 darabbal lesz kapható (mínusz 3,2 százalék), valamint a “With Oxi” jelölésű Ariel mosóport, ami 1,76-ról 1,65 kilóra megy össze (mínusz 6,3 százalék). Ezen felül a Spring Awakening típusú Lenor öblítő is összemegy, azaz 850-ről 800 milliliterre (míusz 5,9 százalék) csökken. 

Így nyomják le a torkunkon, hogy kevesebb lett a mosópor

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, a gyártók és az üzletek is különféle trükkök segítségével igyekeznek elkerülni, hogy a termékek elé kikerüljön a piros felkiáltójel, és a szöveg: “Vigyázz, a termék kisebb lett!”.

Néhány gyártó egy teljesen új módszert vetett be a szabályozás ellen, mégpedig a skimflationt. Ami azt jelenti, hogy a termék minőségét minimálisan lerontva új nevet és új arculatot adtak, természetesen mindezt a zsugorítással megfűszerezve. Így lett például a korábbi nápolyi ketchupból kevesebb paradicsom és fűszertartalmú olasz ketchup, ami viszont már egy másik termék, így nem vonatkozik rá a szabály.

Van olyan cég mint a Coca-Cola, ami teljesen új marketinggel reklámozza a valóban kissebbé vált termékét. Na és persze a boltok is próbálják minél inkább elrejteni a riasztó táblákat, amiket pedig már a bejáratnál ki kell tenni. Az viszont nincs meghatározva, mekkora és hány darab lapon, így van olyan nagyobb üzlet, ahol valószínűleg fel se nagyon tűnik.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Pixabay)