A Malév tulajdonost kiszorítják az orosz piacról - Moszkva államosít...

Tovább gyűrűzik a Malévban is tulajdonos Borisz Abramovics érdekeltségi körébe tartozó orosz légitársaságok válsága, az AiRUnion után most a SkyExpress pénzügyi gondjairól érkeznek hírek. Feltételezések szerint az egész mögött Moszkvának az a szándéka húzódik meg, hogy állami ellenőrzés alá vonja a belföldi légiközlekedést. A Malévot mindez egyelőre nem érinti, sőt Abramovics bankhitelből újabb tőkeinjekciót kíván adni a magyar cégnek.

2008. szeptember 11., 11:37

Moszkvából érkező információk szerint az AiRUnion problémái gondokat okozhatnak a SkyExpress társaságának, az egyetlen orosz fapados légitársaságnak is, amelyben tulajdonrészük van az Abramovics fivéreknek, az AiRUnion fő magánrészvényeseinek. Az orosz civil repülésügyi főhatóság vezetője kijelentette: előbb felszólítást küldenek a társaságnak, hogy fizesse ki adósságait, aztán ellenőrzést hajtanak végre, ezután következik majd a leállítás, vagyis egy határozat, amely megállapítja, hogy a társaság nem felel meg az működési követelményeknek.

A SkyExpressnél csodálkozással fogadták a bejelentését, s közölték, hogy a társaságnak nincs rendezetlen adóssága, csupán hitelei vannak. A SkyExpress fő részvényesei korábbi információk szerint az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, az amerikai Altima Partners alapkezelő és magánemberek, köztük Alekszandr és Borisz Abramovics. Üzleti források szerint mintegy egymilliárd rubellel a SkyExpress valóban tartozik a moszkvai önkormányzatnak, nevezetesen a vnukovói repülőtérnek, de más társaságok lényegesen többel tartoznak. Sajtóinformációk szerint a hatóság célja az, hogy a SkyExpresst bekényszerítsék a Rosztechnologii állami korporáció által létrehozandó légitársaságba, amelybe egyébként a tervek szerint az Abramovics fivérek többi érdekeltsége is bekerülne.

Az AiRUnion öt társaságának a gépei már Vnukovóról indulnak - korábban az új Domogyedovón szálltak le és fel, s az utasokat buszok szállítják az egyik repülőtérről a másikra. Ez szeptember végéig, a nyári menetrend lejártáig lesz így, akkor a légihatóság egy korábbi bejelentés szerint megvonja az AiRUnion KrasAir, DAL és Szamara társaságainak működési engedélyét.

Mint ismeretes, az AiRUnion szövetség a tervek szerint részvénytársasággá alakult volna, s Vlagyimir Putyin akkori elnök rendelete lehetővé tette, hogy az állami tulajdonrész kisebbségben maradjon. A cél az lett volna, hogy konkurenciát teremtsenek az orosz piacon. A Deloitte becslése azonban az állami rész nagy többségét mutatta ki, s miközben erről még folyt a vita az állami vagyonkezelő és a magánrészvényesek között, a vagyonkezelő úgy döntött, hogy a nála lévő részt a Rosztechnologii állami korporációnak adja át.

Az AiRUnion társaságainak adósságai körülbelül egy éve halmozódnak, ezért a Rostechnologii úgy döntött, hogy azokat összevonja a moszkvai kormányzat Atlant-Sojus társaságával és még több más távol-keleti járatokat bonyolító társasággal. Közölték: az új társaságban szívesen látják az AiRUnion magánrészvényeseit is, amennyiben van mit bevinniük. A közlés szerint amint az AiRUnion társaságaitól megvonják a működési engedélyt, egész járathálózatukat az Atlant-Sojusra írják át.

Mindez azt sugallja, hogy az állam ki akarja szorítani a magántulajdonosokat a légiközlekedésből. Ennek fényében a Malév birtoklása egyfajta menekülési útvonal lehet Abramovicsék számára. Erre utalhat, hogy hírek szerint jelentős összegő bankkölcsönt vettek fel abból a célból, hogy beruházzanak a magyar légitársaságba.