A BKV és a Fidesz háttérembere: itt a kapcsolat

Saját cégét is elgáncsolja a BKV a Simicska-érdekeltség miatt? Több mint 20 ezer BKV-s jármű külső reklámhelyére, mintegy 2100 belső reklámfelületére, továbbá 603 óriásplakátra szerezhet majd hirdetőt az a cég, amelyik megnyeri a közlekedési vállalat pályázatát. A tender feltételei piaci szereplők szerint olyanok, hogy azon csak a fideszes gazdasági háttérember, Simicska Lajos egyik érdekeltsége indulhat el. Érdekesség, hogy a BKV még saját társaságát is elgáncsolná. A pályázati anyagot átolvasó, gazdasági ügyekre szakosodott jogászok szerint is aggályos a kiírás.

2011. december 2., 07:38

A Magyar Posta Zrt., a Magyar Turizmus Zrt. és a Szerencsejáték Zrt. után újabb nagyobb falatot szakíthat Simicska Lajos cégcsoportja: a BKV reklámfelületeinek hasznosítására kiírt pályázat egyetlen lehetséges nyertesének tartják szakmai körökben az üzletember érdekeltségeit - írta a

HVG.

Arról, hogy koncepciót kell kidolgozni a reklámfelületek hasznosításáról, idén április 30-án döntött Fővárosi Közgyűlés. A BKV kasszájába eddig ugyanis évi mintegy 500 millió forint folyt be a reklámhelyek hasznosításából. A közlekedési társaságnak erre a feladatra jelenleg három céggel – a BBO Kft.-vel, a Promix Zrt.-vel, illetve a BKV és Esma Zrt. által közösen tulajdonolt Peron Reklám Kft.-vel – van szerződése, de ezek lejárta után az a társaság veheti át a helyüket, amelyik az október 27-én meghirdetett pályázatot megnyeri.

A tender a BKV szerint azért nem közbeszerzés, mert "nem szolgáltatás megrendelésről" van szó, hanem a társaság reklámhelyeinek hasznosítására vonatkozó bérleti szerződés megkötésére szól. Erre a feladatra – a hvg.hu birtokában lévő pályázati tervezet alapján – egy nonprofit kft.-t hoznának létre. A nyertessel öt plusz három évre szerződnek, a hosszabbítás akkor lép életbe, ha a bérlő rendesen, a számla beérkezését követően hatvan napon belül fizet, illetve ha nem tesz ki olyan hirdetést, amely ellenes a közösségi közlekedéssel. A tervek szerint a reklámértékesítés és kihelyezés nyilvántartására kiépítenének egy informatikai rendszert, ami a bérlő tulajdona lenne. Továbbá a győztesnek egy "olyan új, korszerű technológiájú cserepaneles rendszert kell kialakítania, amely a közösségi közlekedésben részt vevő járművek külső felületein található". A reklámfelületek tíz százalékát azonban a bérbeadó visszatartaná magának, hogy itt hirdethessen a cég és leányvállalatai, illetve hogy a Fővárosi Önkormányzat információkat helyezhessen el.

Sértenek, torzítanak és kizárnak?

A kétfordulós tender első részében a közlekedési társaság a jelentkezők alkalmasságát vizsgálja meg, ezt követően tehetik meg az indulók az ajánlataikat. Az érdeklődők – köztük a a Népszava egyik volt tulajdonosa, az Esma Zrt. és az Epamedia – azonban furcsa, a pályázatoknál és közbeszerzéseknél szerintük szokatlan feltételekkel szembesültek. Mint a HVG-hez eljuttatott közös véleményükben fogalmaznak, a BKV által megszabott feltételek "gazdaságilag ésszerűtlen és indokolatlan kikötéseket tartalmaznak, amelyeket közbeszerzési eljárásokban a jogszabályok tiltanak". Ezek együttesen "megalapozhatják azt a gyanút, hogy a közlekedési vállalat eljárása jó erkölcsbe ütköző és sérti a tisztességes eljáráshoz való jogot, illetve számos egyéb jogszabályt is; valamint torzítja, sőt esetleg kizárja a tisztességes versenyt".

A tenderkiírás részvételi feltételei gyakorlatilag lehetetlenné teszik a legnagyobb piaci szereplő, az osztrák érdekeltségi körbe tartozó Epamedia, valamint az Esma és nem utolsósorban a BKV-tulajdonú Peron Kft. érdemi részvételét az eljárásban – vezették le. Ezt azért is érdekesnek tartják, mert a Peron Kft. több mint 11 éve a BKV szerződött partnere. A piaci szereplők egybehangzó véleménye szerint azonban azok alapján, hogy az egyes pontok melyik céget zárják ki az indulásból, egyértelműen arra lehet jutni, hogy a Simicska Lajos érdekkörébe tartozó vagy annak vélt cégek felelhetnek meg a részvételi előírásoknak.

Szokatlan feltételek a kiírásban

A pályázat feltétele ugyanis többek között az, hogy a résztvevőnek két magyar önkormányzattal vagy azok kizárólagos tulajdonában lévő cégekkel kötött reklám-rendszergazdai szerződéssel kell rendelkeznie, amelyek kontraktusonként legalább ötvenmillió forint értékűek. Amennyiben konzorcium pályázik, akkor annak minden tagjának teljesítenie kell ezt a feltételt. A hvg.hu-nak erről azt mondták, hogy ilyen szerződése csak a Simicska érdekeltségű Euro Publicity Kft-nek van, így a többi külföldi indulót alapból kizárják a versenyből. Ez azért lehet aggályos, mert a BKV megsérti az Európai Unió diszkriminációmentességre vonatkozó normáit. Továbbá a szerződés teljesítése szempontjából a rendszergazdai referencia nincs kapcsolatban a pályázat tárgyát képező tevékenységgel, a köztéri reklámlehetőségek hasznosításával.

További részletek a

HVG cikkében.