Oberlander Báruch rabbi: A Chábád mozgalom magyarországi történetének megteremtője

A Neshama TV "50 perc" című műsorában Oberlander Báruch rabbi mesél életútjáról, a Chábád Lubavics közösség magyarországi alapításáról és a közösség fejlődéséről. A magyar származású rabbi családjával 1989-ben, a Rebbe bátorítására érkezett Budapestre, hogy felépítse a Chábád jelenlétét. 

2025. február 21., 18:00

Szerző:

Oberlander Báruch rabbi neve mára összefonódott a Chábád Lubavics közösség magyarországi jelenlétével. A Neshama TV "50 perc" című műsorában megosztotta élettörténetét, tapasztalatait és a zsidó közösség számára fontos aktuális témákra is kitért. A beszélgetés során nemcsak személyes emlékeit, hanem a magyarországi Chábád mozgalom létrejöttét és fejlődését is bemutatta. 

A műsorban bemutatja, hogyan alakította ki a Vasvári Pál utcai zsinagógában a közösséget, és hogyan terjesztette ki munkásságát a zsidó oktatás, tudományos kutatás és közösségépítés terén. Szó esik személyes életéről, tudományos munkáiról, valamint napjaink kihívásairól, köztük az ukrajnai háborúról és az izraeli terrortámadások következményeiről. Egy különleges történet, amely az újrakezdés és a közösségépítés erejéről szól – ne hagyja ki!

Gyökerek és indulás

Oberlander Báruch rabbi magyar gyökerekkel rendelkező családban született New Yorkban. Édesapja Újpestről, édesanyja Makóról származik, és mindketten a holokauszt túlélői. Bár családja 1947-ben elhagyta Magyarországot, a magyar zsidó szokások és a magyar nyelv megmaradtak mindennapjaik részének.

„Apám Budapesten élte túl a háborút hamis papírokkal, míg édesanyám a gettóban volt”

– emlékezett vissza.

A Chábád filozófiájával 17 évesen találkozott, amikor egy amerikai lubavicsi iskolában folytatta tanulmányait. Már ekkor világossá vált számára, hogy élete célja mások segítése lesz. Amikor házasságot kötött Batseva nevű feleségével, közösen döntöttek úgy, hogy rabbi küldetésként egy közösséget szolgálnak majd. Bár eredetileg Texasra gondoltak, egy véletlen folytán Magyarország lett az úti céljuk.

„Egy magyar fiú most házasodott, és Magyarországra lenne szükség. Rögtön igent mondtam”

– mesélte.

1989 augusztusában, négy hónappal esküvőjük után érkeztek Budapestre, a Rebbe személyes bátorításával. Az érkezés azonban nem volt zökkenőmentes. „Egy vasárnap jöttünk, amikor minden zárva volt. Mégis éreztük, hogy itt is élnek emberek, akiknek szükségük van ránk” – mondta.

A magyarországi Chábád közösség felépítése

A kezdeti időkben Oberlander rabbi és felesége szinte senkit sem ismertek Magyarországon. Két fiatal lubavicsi küldött segítette őket az első lépésekben, valamint Hofmann rabbi, aki akkor az ortodox hitközséget vezette. „Hofmann rabbi bíztatott, hogy vegyem át a Budapesti Ortodox Rabbinátus vezetését, és azt mondta: szükség van rád” – emlékezett vissza.

Az első évek kihívásai után Oberlander rabbi 1991-ben lett a Vasvári Pál utcai zsinagóga rabbija. Az elnökkel, Karádi Gáborral való együttműködésük zökkenőmentes volt, és itt kezdődött a Chábád Lubavics mozgalom magyarországi története. A közösség bővülésével újabb zsinagógák és intézmények nyíltak, például a Keren Or közösség és az Izraeli Zsinagóga.

A helyi szokásokhoz való alkalmazkodás mindig is fontos volt a rabbi számára. Bár a Chábád saját hagyományai és imarítusa eltérnek a magyar askenázi szokásoktól, a közösség tagjai mindig tiszteletben tartották egymás hagyományait.

„A mai napig megőriztünk néhány helyi szokást, például Sávuotkor elmondjuk az Akdamutot, mert gyönyörű szöveg”

– tette hozzá.

Tudományos munka és oktatás

Oberlander Báruch nemcsak rabbi, hanem elismert tudós is. Doktori disszertációját a Talmud hamisításáról írta, amely könyv formájában is megjelent. „A téma személyes érintettségem miatt is fontos volt, hiszen két nagybátyám ellentétes oldalon állt a vitában” – mesélte. A könyv nagy sikert aratott, és betekintést nyújt a magyarországi zsidó történelem egy kevéssé ismert szeletébe.

Az oktatás terén is aktív: az ELTE jogi karán zsidó jogot, a Semmelweis Egyetemen pedig zsidó orvosi etikát oktat. Különösen fontosnak tartja a modern orvosi dilemmák vallási megközelítését, mint például az eutanázia kérdését.

„Régen az orvostudomány nem volt ennyire fejlett, ma viszont az orvos képes az életet meghosszabbítani, és ez új etikai kérdéseket vet fel”

– magyarázta.

Aktuális témák és kihívások

A beszélgetés során szóba kerültek napjaink politikai és társadalmi kérdései is, különösen az ukrajnai háború és az október 7-i izraeli terrortámadások. Oberlander rabbi mély együttérzéssel beszélt az ukrajnai zsidó közösség nehézségeiről, amelyek a háború következtében szinte teljesen szétszóródtak.

„Ahol korábban ötezren éltek, most csak néhány százan maradtak. Ezeket a közösségeket nehéz lesz újraéleszteni”

– mondta.

Az október 7-i eseményeket mély megdöbbenéssel fogadta. „Először tagadtam, hogy ez megtörténhetett. Elképzelhetetlennek tartottam, hogy Izraelt ilyen támadás érheti” – vallotta be. Ennek ellenére kiemelte, hogy a zsidó közösségnek minden körülmények között meg kell őriznie a hitét és hagyományait. „Ha Auschwitzban is megtartották a Szimchát Tórát, akkor nekünk is meg kell tartanunk, bármi történjék” – hangsúlyozta.

Visszatekintés és jövőkép

Oberlander Báruch rabbi 35 éve érkezett Magyarországra, és azóta a Chábád mozgalom jelentős központjává tette az országot. Véleménye szerint a magyarországi zsidóság számára adottak a lehetőségek a hit és a közösség újjáépítésére.

„Fizikai biztonság van, az intézmények adottak, most már csak az embereknek kell élniük a lehetőségekkel”

– zárta gondolatait.

A beszélgetés mélyebb betekintést nyújtott a Chábád mozgalom világába és Oberlander Báruch rabbi életébe, aki kitartó munkájával és hitével nemcsak a magyarországi zsidóság, hanem az egész közösség számára példát mutat.

 

(Kiemelt képünkön Oberlander Báruch rabbi  és Szalai Kálmán láthatóak. Forrás: 50 perc)

A Neshama TV „50 perc” című műsorában Szalai Kálmán vendégei, Seres Attila újságíró és Nemes Dániel kiberbiztonsági szakértő csapnak össze a Gázában életbe lépett tűzszünet valódi következményeiről. Valóban Izrael érdekét szolgálja a megállapodás, vagy éppen ellenkezőleg, a Hamász újjászerveződésének kedvez?