Azonnal tegye le a telefont, ha így hívják fel – a csalók most ezzel próbálkoznak

Az internet mellett a telefon is rengeteg lehetőséget kínál a csalók számára.

2025. április 1., 12:26

Szerző:

Manapság már egyre gyakrabban és egyre többen próbálják meg felhívni a figyelmet az internetes csalásokra, ám azt érdemes tudni, hogy a telefon használata is rejthet magában veszélyeket, hiszen a csalók a korábban már ismert csalástípusokat is bevetik, hogy pénzhez jussanak – figyelmeztetett a KiberPajzs.

A támadásokat sokszor nem könnyű kivédeni, hiszen a kiberbűnözők már olyan összetett módszerekkel dolgoznak, amely a szakértőket is meglepheti. Ám a technikáik megismerésével könnyebb felismerni a gyanúra okot adó részleteket, amelyek segíthetnek megakadályozni mind az adathalászatot, mind az anyagi veszteséget.

Mint arról a 168.hu is írt korábban, a bűnözők már attól sem riadnak vissza, hogy a legnagyobb cégek, szolgáltatók és intézmények nevével is visszaéljenek. Legutóbb a Nemzeti Adó- és Vámhivatal nevét használták fel ahhoz, hogy e-mailek segítségével kicsalják az áldozataik bankszámláihoz köthető adatokat és jelszavakat, amelyekkel természetesen a pénzükhöz is hozzáfértek. Arra azonban fel kell készülni, hogy nem csak interneten keresztül érkezhetnek ilyen jellegű támadások.

A telefon is eszköz a csalók kezében

A szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy a korábban rendkívül elterjedt telefonos adathalászat ismét egyre gyakrabban okoz problémát. A legtöbb esetben a hamis hívások során a hívó fél banki alkalmazottnak adja ki magát, és különböző indokokkal megpróbálja rávenni a gyanútlan ügyfelet,  hogy adja meg a bankszámlájához és a netbankjához tartozó belépési adatokat és jelszavakat.

A csalástípus neve vishing, amely az angol „voice” és „phishing”, vagyis a hang és az adathalászat szavakból jött létre, és lényege, hogy telefonos megkeresésekkel verjék át az áldozatokat. A legtöbb esetben nagyobb bankok nevét használják ehhez, hiszen ezzel könnyebb elhitetni, hogy a bankszámlához tartozó adatokra szükség van. Amennyiben korábban esetleg már kiszivárogtak információk az ügyfélről, még az is előfordulhat, hogy a csalók pontosan tisztában vannak azzal, hogy a hívott fel melyik pénzintézet ügyfele, így még hitelesebbnek tűnhetnek.

Az adathalász hívások során általában azzal keresik egy az ügyfelet, hogy gyanús tranzakciót észleltek, esetleg feltörték a bankszámláját, amelyet csak az adatok megadásával védhet meg. Fontos tudni, hogy ezen személyes adatok kiadását a pénzintézetek sosem kérik.

A szakértők arra is felhívták a figyelmet, hogy adott esetben akár a bank hivatalos telefonszámát is felhasználhatják. A kiberbiztonsági szakértők azt tanácsolják, minden ilyen jellegű hívást érdemes fenntartásokkal kezelni, a banki adatokat pedig tilos kiadni. A hasonló tartalommal bíró megkeresések kapcsán a legjobb, amit tehetnek az ügyfelek, ha azonnal megszakítják a beszélgetést és leteszik a telefont. Önmagában a megkeresés még nem okoz problémát, ám aki követi a csalók utasításait, akár jelentős összegeket is elveszíthet a bankszámlájáról.

(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)