Gyomorforgató, amit néhány autós művel a baleset után - VIDEÓ

Sok autós számára még mindig fontosabb egy-egy baleseten való csámcsogás, mint a biztonságos közlekedés és az erkölcs.

2024. augusztus 6., 13:10

Szerző:

Hétfőn a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. – Az ország útja Facebook-oldalán osztott meg egy hihetetlen videót arról, amelyben néhány autós azonnal előkapja a mobilját egy baleset láttán – írja a Tények.

A július 30-ai, M7-esen történt szerencsétlenség kapcsán újra szóba került a katasztrófaturizmus és a fantomdugó, hiszen sok autósnál még mindig egy-egy baleseten való csámcsogás győz a biztonságos közlekedés és az erkölcs felett.

A Budapest felé vezető oldalon ugyanis mindenféle korlátozás nélkül haladhatott volna a forgalom, de a katasztrófaturistáknak köszönhetően bedugult a pálya – írja a portál.

Ez azért jelent hatalmas problémát, mivel a teljesen indokolatlan lassítások úgynevezett fantomdugókhoz vezethetnek, azaz valós ok nélkül először lelassul, majd megáll a pálya forgalma, ami balesetveszélyes.

Emellett abba is érdemes belegondolni, hogy a karambolnak súlyos sérültje is lehet, aki valakinek a rokona. Senki sem szeretné azonban viszontlátni szerettét a közösségi médiában ilyen kiszolgáltatott állapotban – írja a portál.

Tömegbaleset: de miért nincs még mindig gyanúsított?

Tavaly március 11-én Pest és Fejér megye határán porvihar keletkezett, ami jelentősen rontotta a látási viszonyokat. A tömegbaleset következtében 41 gépjármű ütközött, ebből 19 totálkáros lett. A balesetnek egy halálos áldozata és 39 sérültje volt.

Henézi Diána Sarolta a Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszékének adjunktusa szerint nem kivételes eset, hogy ennyire elhúzódik egy ügy. –

Ha a nyomozati szakasz elért abba az állapotba, akkor nagy valószínűséggel kirendelték már igazságügyi közlekedési és gépjármű műszaki szakértőt a baleset pontos tisztázására. Egy átlagos baleset (2-3 résztvevő) rekonstrukciójára jellemzően 1+1 hónap áll rendelkezésre, azonban nem kizárható, hogy itt a nagy számú résztvevők miatt ez hosszabb időt igényel. A nagyságrendet jól tükrözi, hogy egy átlagos balesetnél is 80-120 oldalnyi iratanyag keletkezik, itt ez több száz oldalra tehető. Valamint az is jellemző a gyakorlatra, hogy akár 1,5-2 évvel később kerül abba a fázisába az ügy, amikor elkezdődhet a baleseti rekonstrukció, majd az ezt követő ítélethozatal 

– mondta a Népszavának a szakértő.

Két órával a történtek előtt, nem messze a karambol helyszínétől hasonló körülmények közt ütközött egy kamion és egy személyautó is. A rendőrség ez után mégsem korlátozta az autópálya forgalmát. A Közútkezelő állította, hogy elektronikus táblákon figyelmeztették a közlekedésben résztvevőket a jelentős szélre, továbbá a balesetet megelőzően már két és fél órával a korlátozott látótávolságot jelző figyelmeztetés is megjelent. Egy Telexnek levelet küldő szemtanú ezt vitatta, állítása szerint a második baleset után ő csak az oldalszél feliratot látta a táblákon.

Henézi Diána Sarolta szerint a baleset okozója szinte minden esetben, így ezúttal is az autósok közül kerül majd ki. – Természetesen a közútkezelő is lehet vétkes, de nem jellemző, hogy felelősségre vonják. Egy ismerősöm például dupla defektet kapott egy hatalmas kátyú miatt. Mégis őt nevezték meg felelősként, nem az infrastruktúráért felelős közútkezelőt. A végeredmény szerint nem a látási, időjárási útviszonyoknak megfelelően választotta meg a sebességét – írja a lap.

Ahogyan arról korábban beszámoltunk, 2023. március 11-én öt kamion és 37 autó ütközött, mindkét irányban lezárták az M1-es autópályát Herceghalomnál. A rendőrségi tájékoztatás szerint a baleset szombaton 14 óra 25 perc körül az M1-es autópálya 26-os kilométerszelvényénél, a fővárosból kifelé vezető oldalon történt.

A balesetben egy 44 éves budapesti férfi meghalt, 39 ember pedig megsérült.

A rendőrség később közölte, hogy szakértők bevonásával eljárást indítottak a halálos tömegszerencsétlenség okának és körülményeinek tisztázása, még egy email címet is létrehoztak, amelyre a helyszínen mobiltelefonnal vagy fedélzeti kamerával rögzített kép- vagy videofelvételeket várták.

A Pest Vármegyei Rendőr-főkapitányság a Magyar Hang megkeresésére most azt közölte, hogy halálos tömegszerencsétlenséget okozó közúti baleset okozása miatt jelenleg is folyamatban van a büntetőeljárás, gyanúsított kihallgatás ezidáig nem történt.

Hang.hu a történtek után arról írt, hogy mivel az éghajlatváltozás miatt Magyarországon várhatóan nőni fog az aszályos időszakok aránya, a porviharok is gyakoribbak lehetnek a korábban megszokottnál. Ezeket pedig a legtöbb esetben sajnos nem lehet előrejelezni. 

A tömegbaleset után több ellenzéki politikus is felvetette a felelősség kérdését. Mustó Géza, a Demokratikus Koalíció által életre hívott árnyékkormány egyik tagja például arról beszélt, hogy órákkal a szerencsétlenség előtt már történt egy baleset majdnem ugyanott az autópályán, „mégsem tett senki semmit”. A politikus szerint az országnak joga van tudni, hogy ki hibázott: az Országos Meteorológiai Szolgálat, esetleg az M1-es autópályát is üzemeltető cég, vagy pedig maga a rendőri vezetés, amiért nem zárta le az autópályát, hogy elkerülhető legyen egy ilyen baleset – foglalja össze a Hang.hu.