Rév Marcell elárulta, miért jön zavarba, ha világsztárokról kérdezik

A világhírű magyar operatőr arról is mesélt, milyen volt, amikor megtudta, jelölték az Emmy-díjra. Interjú.

2021. július 31., 06:00

Szerző:

Nemrég kihirdették az Emmy-díj 2021-es jelöltjeit, a listán pedig minden magyar örömére feltűnt Rév Marcell neve is, akit az HBO Eufória című sorozatának egyik különkiadásáért jelöltek a rangos elismerésre. A bejelentés után sikerült elérnünk a Los Angelesben tartózkodó operatőrt, akit szakmai sikereiről, a magyar filmgyártás helyzetéről, Enyedi Ildikó új filmjéről, és arról kérdeztünk, milyen érzés világsztárokkal együtt dolgozni.

Többször választották Magyarországon az év operatőrének, azonban külföldi karrierjének eddigi legnagyobb sikere a mostani Emmy-jelölés. Mit érzett, amikor megtudta?

Teljesen váratlanul ért. Azt se tudtam, mikor derülnek ki a jelölések. Onnan tudtam meg, hogy jelöltek, hogy valaki a stábból küldött egy gratuláló SMS-t. Nem számítottam rá, mert ez a rész amivel jelöltek, nem egy egész évad része, csupán egy különkiadás. Ráadásul vizuálisan is nagyon visszafogott, és miután az előző évaddal nem jelöltek, azt gondoltam ennek most kevés esélye van. Tévedtem.

Az Eufória sorozat egyik különkiadásáért jelölték, amelynek főszereplője a fiatal kora ellenére máris világhírű Zendaya. Nem először dolgoznak együtt, tavaly a járvány alatt forgatták le a Malcolm & Marie című filmet, amelyet sokan Oscar-jelölésre is esélyesnek tartottak. Milyen érzés ilyen világsztárokkal dolgozni, hozzászokott már?

Ettől a kérdéstől mindig zavarba jövök, mert nekem ez a munkám. Nagyon szeretek tehetséges emberekkel dolgozni, és a társaságukban lenni. Zendaya ügyes. Nemcsak az előadói képességei miatt, hanem a munkabírása, a hozzáállása és a nagyvonalúsága miatt is. De sok tehetség van még ebben a stábban, akik miatt szeretem ezt a sorozatot – nem csak a színészek között. Egy ügyeskezű rendező, fővilágosító, zeneszerző is ugyanúgy tud inspirálni.

Van valami háttértörténete annak, hogy Zendayával ilyen sokat dolgozik együtt, vagy ez csak véletlen?

Már évek óta dolgozunk együtt. Az Eufória stábja egy kis család, baráti társaság vagy nem tudom minek nevezzem. Zendaya rendkívül szerény, mindig felkészült, és érdekli a filmkészítés minden aspektusa – beleértve a technikai részleteket is. Nem lepne meg, ha egyszer a nem túl távoli jövőben rendezni kezdene. Egyébként vicces, szórakoztató társaság, jó vele lógni a forgatáson.

Mundruczó Kornél és Enyedi Ildikó új filmje nemrég mutatkozott be Cannes-ban, A feleségem történetének pedig ön volt az operatőre. Milyen volt a közös munka Enyedi Ildikóval?

Ildikó az osztályvezető tanárom volt az SZFE-n, még mielőtt tönkretették azt az intézményt... Szóval, régóta fontos szerepet töltött be az életemben, rengeteget tanultam tőle, de most egy másik oldaláról is megismertem. Ő egy nagyon összetett, érdekes személyiség, aki újra és újra meg tud lepni. Nagyon nagy élmény volt ez a film vele, én személy szerint is, de szerintem a színészek, és a stáb nagy része is rengeteget tanultunk tőle a film forgatása alatt. Illetve nem is a tanulás a pontos kifejezés, talán inkább, hogy többek lettünk tőle. Nem akarok mások nevében beszélni, én mindenesetre így érzem.

Forgat?s?nak fel?hez ?rkezett A feles?gem t?rt?nete c?m?

Balról jobbra: Láng Imola látványtervező, Havas Ágnes, a Magyar Nemzeti Filmalap vezérigazgatója, Rév Marcell operatőr, Enyedi Ildikó rendező-forgatókönyvíró, Louis Garrel francia színész, a francia Léa Seydoux, a női főszereplő, a holland Gijs Naber, a férfi főszereplő és Mécs Mónika producer Enyedi Ildikó új filmjének, A feleségem története című alkotásnak a budapesti Vasúttörténeti Parkban tartott sajtótájékoztatóján 2019. június 11-én. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI

Miben más magyar filmesekkel együtt dolgozni, mint egy amerikai stábbal?

A nemzetiség nem különösebben számít szerintem, a személyiség annál inkább. Tapasztaltam már óriási különbségeket magyar filmesek között, és találtam magam nagyon hasonló helyzetben két távoli kontinensen. Nekem a rendező személye a legfontosabb. Szerintem ez nem nemzetiség függő.

Ki lehet jelenteni, hogy a magyar filmgyártás sokat fejlődött az elmúlt években, vagy itt inkább egyéni teljesítmények emelkednek ki?

Szerintem két tendenciát kell egyszerre látni. Az egyik, hogy az egyre több külföldi – főleg amerikai – produkció teremt lehetőséget arra, hogy kifejlődjön egy nagyon profi szakembergárda. Világszínvonalú stábok dolgoznak Magyarországon, és egyre több kulcspozícióban kerülnek magyar szakemberek – ez nyilván hatással van a magyar nyelvű filmgyártás technikai minőségére is. Ettől azonban meg kell különböztetni a magyar szerzői filmesek világsikereit. Ezek rendkívül tehetséges emberek egyéni sikerei, vagy legalábbis a stábok egyéni sikerei.

Ehhez természetesen hozzájárult az, hogy az Andy Vajna és leginkább Havas Ágnes alatt működő filmfinanszírozó szervezet, a Magyar Nemzeti Filmalap ésszerű és átlátható döntéseket hozott. Van azonban szerintem egy komoly probléma. Azáltal, hogy ezt a szervezetet felülről, szakmai konszenzus nélkül hozták létre, tehát a miniszterelnök kinevezett egy kormánybiztost, aki úgy tűnt, a legjobb szándékkal, de szintén szakmai konszenzus nélkül töltötte fel szakemberekkel ezt az intézményt, egy, a politikailag nagyon kiszolgáltatott szervezetet hoztak létre. Ez szerintem nem okozott látványos problémát, egészen addig amíg Vajna személye biztosította a szakmaiságot. Az ő halálával ez a politikai kiszolgáltatottság most visszaüt és a döntések jelentős részén már most látszik a szakmaiság hiánya. Ez pedig azt jelenti, hogy hosszútávon a minőségen is látszódni fog.

Nemcsak a filmek világában jártas, videoklipeken is dolgozott az elmúlt időben, hanem például Dua Lipával és Labirinth-hel is. Mennyivel másabb egy videoklip elkészítése?

A videoklip vagy a reklám teljesen más műfaj. Elsősorban hosszú formátumban utazom, de nagyon szeretem ezeket a munkákat is. Sokkal gyorsabb lefolyásúak, kevesebb időd van, de így is egy teljes világot kell létrehozni, rövidebb időd van összeszokni a rendezővel, a stábbal, ami nyilván nehézség. Viszont a videoklipek nagy részében nincs az a narratív kényszer, mint mondjuk a legtöbb nagyjátékfilmben, ami felszabadítóan hathat a vizualitásra. Jó esetben ez egy kifejezetten kísérleti műfaj. Sajnos a videoklipek költségvetése az elmúlt 10-15 évben töredékére zsugorodott, még a legnagyobb világsztárok is sokkal kevesebbet költenek klipekre és ez sok kompromisszumot és néha kifejezetten nehéz körülményeket eredményez de a szabadság amivel jár még mindig nagyon lelkesítő.

A járvány alatt hogyan alakult a beosztása?

Nekem nagy szerencsém volt. Karanténban forgattam tavaly nyáron a Malcolm & Marie-t, aztán egyből utána az Eufória két különkiadását és mindezek közben A feleségem történetének utómunkáján dolgoztunk. Decemberben forgattam egy Dua Lipa videót és amint vége lett a lezárásoknak, év elején elkezdtük előkészíteni az Eufória második évadát, amin jelenleg is dolgozunk. 

Az Emmy-díjakat hetvenharmadik alkalommal adják át, a gála szeptember 19-én lesz. 

(Kiemelt kép: Rév Marcell A feleségem történetének forgatásakor. 2019, június 11. Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt)

A táncban rejlő szenvedély esszenciájához visz vissza Hód Adrienn új koreográfiája, a Trafóban szeptember 7-8-án bemutatott Amber. A három párhuzamos duettben a táncosok végig becsukott szemmel, érzékien és eksztatikusan mozognak, csak a testükkel és a tudatukkal figyelve egymásra.