Pinyó bácsi
Most hatvan, és rocker...
A Kádár-rendszer nem múlhatott el nélküle. Kovásza és dobosa volt a csöves guru zenekarnak, a legendás Piramisnak, a vájtfülűeknek szóló Mininek. Pinyó bácsi – így hívja mindenki – rockzenész, gyerekeit egyedül neveli. Jelképe a hetvenes, nyolcvanas éveknek, a panellétnek, a Trabant-világnak, a kilátástalanság ellen lázadó ifjúságnak. A kor nagy zenekarai születésnapi koncerttel köszöntötték a Petőfi Csarnokban. PUNGOR ANDRÁS riportja.
– Töltsél, ecsécském! – csippenti össze a szemét Pinyó bácsi.
Tudja, nálam nem rossz az ágyas.
Az egészségre koccintunk. Nem gyújt rá. Rövid hidrogénszőke lett hajdani hippi haja. Állán csíkká szűkült a piramisos szakáll.
Összeránt minket a szesz. Ő hatvan, én hússzal kevesebb. Apám is lehetne, de testvérként kezel. Nem jutalom ez. Mindenkivel így tesz a rockdobosok doyenje. Ha a Fészek Klub bárpultjánál könyököl, körbeállják a fiatal zenészek. Ő pedig lelkizik, tanácsokat ad, biztat. Ritka ez az atyáskodás, az öreg rockerek nem kíváncsiak az ifjoncokra. (Szerkesztőm szerint ha egy aszfalton vergődő legyet lát, Pinyó bácsi lefékez a kocsijával.)
– Erős a körte – zsibbad a tekintete.
Neki többnyire a könnyű rozé fröccs jelenti a szórakozást.
A bátyja hívta először Pinyónak. Kicsi volt, így nem tudta kimondani a „pirinyó” szót. A nyelvbotlás rajta ragadt a kisöccsön. Ma is alig ismerik Köves Miklós néven.
A hatvanas években, még gimnazistaként bámulta a képernyőn zenélő kimittudos hősöket.
Akkoriban a Metró, az Illés, az Omega „uralkodott”. Csak nyakkendőben, öltönyben lehetett bejutni az Ifjúsági Parkba. Volt Bambi, Fecske cigi, villódzott a Tavasz és a Kékes televízió, combközépig értek a miniszoknyák.
Pinyó egy házban lakott Laux Józsi barátnőjével. A lány hozta őt össze az omegás dobossal. Tőle tanulta az alapokat, és vette első dobszerelését.
– Csak neked, csak ennyiért – utánozza nevetve egykori mesterét.
Apja magas rangú káder volt, aki nem tiltotta, hanem tűrte fia „őrületét”. Csak annyit kért, végezzen el egy zeneiskolát. Később – néhány amatőr zenekar után – a Non Stoppal Pinyó bácsi is ott lehetett az igazi nagyok között. Aztán a Piramis, a Mini, a Besenyő Blues Band, a RABB dobosa lett. Ma pedig rocklegenda.
Hátradőlve a kanapén mentegetődzik:
– Bocs, hogy késtem. Tarját sütöttem a srácoknak, Rolikának meg a Petikének. Rotyogtak a nagy húsok – kuncog.
Mosolygok, huszonévesek a fiai. Egyik Angliában tanul, a másikat megfertőzte a zene: hol road, hol meg dobos.
– Amikor megromlott a házasságom, elképzelhetetlennek tartottam, hogy nem én nevelem fel őket – mondja.
Harcolt is értük, keményen. Végül neki ítélte a bíróság a kisiskolásokat.
– Nekem, a „szélhámos” rockzenésznek! – büszkélkedik.
– Pinyó tisztességes maradt. Gyerekeitől tanulja az ember a romlatlanságot – magyarázza Somló Tamás. – Ő volt a zenekar motorja. Lábtengóbajnokságot vívtunk koncertek előtt. A vesztes sört és virslit fizetett az Egyetem presszóban. Pinyó füzetben vezette az eredményeket. Focizenekart csinált belőlünk.
– Lelkiismeretes ember. Először turnéztunk a Minivel Svájcban, világhírű klubokban játszottunk – meséli az énekes, fuvolás Török Ádám.
Együtt fociztak Pinyóval a rockválogatottban is. Török volt a csapatkapitány.
– Képzeld, annyira meg akart felelni, hogy belelázasodott. Aztán lázmérővel mászkált.
– Találtam az neten egy Non Stop-nótát – újságolom Pinyó bácsinak.
Kikerekednek szemei:
– Azt hittem, már a kutyát sem érdekli. Mutasd!
Hallgatjuk első profi zenekarát. Összefonja karját. Elégedetten mosolyog. Vele játszott a majdani Piramis gitárosa, Závodi Janó is. Kántor István, Huszár Erika és Fodor Ákos költő írta a szöveget.
„Lélegző, furcsa hajnalon, / mikor hold ül a dombokon, / ha velem alszol, átkarolsz, / lelkem korlátján áthajolsz...”
Értelmiségi volt a rajongótábor. Nem csoda: miután feloszlott a Kex, hiányzott a mélység. A második lett a Non Stop az 1971-es Táncdalfesztiválon. Megelőzte az Illést, csak Zalatnay verte meg az együttest.
– Feladtunk tízezer levelezőlapot. Az eredményhirdetésnél mégis azt közölték: a Non Stopra 6300-an szavaztak. Vajon Korda Gyuri hány lapot adhatott fel?! – kacsint Pinyó bácsi.
Ő a negyedik lett.
Milliók ültek a szomszédok tévéi előtt a konszolidálódó kádárizmus sztárjai miatt. Beköszöntött a Trabant-világ, volt hétvégi ház, telek, nyaralás a magyar tengernél, háromévente nyugati út, biztos munkahely, lakótelepi magány, közveszélyes munkakerülés. A jövő kiszámíthatóvá, unalmassá vált.
„Lélegző, furcsa hajnalon, / egy csepp halál az arcomon, / ha velem alszol, úgy ölelj, / halálomnak is megfelelj.”
– Szép! – bólintok.
Pinyó bácsi csak somolyog:
– Az. Nem „sláger”, de vannak benne komoly harmóniák.
– Digó vagy, vagy csöves? – kérdezte tőlem a hetvenes évek úttörőtáborában egy diák.
Nem értettem, miről beszél. Pedig akkor már volt Révész- és Som Lajos-őrs, Piramis-brigád, Trapper farmer, szipuzás, rendőrök oszlattak koncertet. Nyugaton dörgött már a Black Sabbath és a Deep Purple is. Külföldi vendéglátózás után Pinyó és Som Lajos hozta össze a kultuszzenekart. Tízezrek őrjöngtek a koncertjeiken. Révész képe ikon lett a panellakások falán. Öt hónapon át rágta a Piramis-csontot az Ifjúsági Magazin.
– Nem követtük a divatot. Azt játszottuk, ami nekünk tetszett. Mégis botrányzenekar lettünk – meséli Pinyó bácsi. – Tudtuk, hogy Magyarországon nincs minden rendben, de nem szidtuk a színpadról a rendszert. Megfigyeltek minket, kitiltottak néhány megyéből. Lassan elfogyott körülöttünk a levegő. Már alig találtunk helyet a fellépésekre. A lemezünket eldugták, nem lehetett kapni.
Závodi apukája szabó volt. Anyagáron készített a fiúknak bőrszerkót.
– A gyerekek azt hitték, koncepció a bőrnadrág. Pedig nem az volt. Csak olcsó – mosolyog
Som belügyes kapcsolatai révén turnézhattak a nagy Szovjetunióban. Két kísérőjük volt: egy KGB-s és egy magyar belügyér. Nem törődtek velük. Cirkuszi sátorban is felléptek. A porondon vették észre, hogy egy nő sincs a nézőtéren. Csak ruszki katonák.
Aztán elhangzott a pokoli mondat: „Köves Miklós nyolcadrendű vádlott.” Seftországban, aki tudott, ügyeskedett. Legálisan adhatták el a zaciban az aranyat, de a Piramis zenészei átlépték a limitet.
– Dühös voltam a fiúkra és magamra – sóhajt Pinyó bácsi. – Tizenötezer forinttal szálltam be. Négy hónap felfüggesztettet kaptam. Som két évet. Igazságtalannak éreztem az ítéletet.
Révész ’81-ben, a magdeburgi koncert színpadán jelentette be a nagy válást. Ott tudták meg a többiek is, hogy az öntörvényű énekes felszámolta a Piramist.
Pinyó bácsi csalódott volt. Nem akart többé együttesben játszani. De két gyereket kellett eltartania.
Színházi zenész lett, csapos egy kocsmában. Árult a piacon.
– Nem szégyelltem. Meg kellett élni valamiből. Egy nap Presser Pici sétált el az áruspult mellett. Nem ismert meg. Utánaszaladtam. Megtréfáltam: rápróbáltam egy picike pulóvert – kacsint.
Végre alábbhagyott a diszkóhullám, s újra tétje lett a rocknak. Nem bírt zenészvérével. Barátok unszolására újra dobolni kezdett, jött a Besenyő Blues Band, a RABB és később újra a régi Mini.
Lélegzetvétel neki a zene?
– Ha a hátad közepére kívánod a muzsikát, akkor is megjön valamitől a kedved. Elég egy jó ritmus vagy csupán az, ha valaki ügyesen játszik. Nem „csinálom” a zenét. Kiszolgálom.
Ez épp elég.
Térdére csap, hogy oldja kissé a komolykodást:
– Na, töltsél még, ecsécském! De ne sokat, este még koncerteznünk kell.
Készült arra a hétvégére. Mindenki ott volt a Petőfi Csarnokban, aki számít.
Visszatértek külföldről, vidéki tanyákról, a körútról, a panelszobákból a hetvenes, nyolcvanas évek. Ott ült Horváth Charlie is a nézők között. Ki öltönyben, ki régi, lázadós szerelésben hallgatta Somlót, aki sírósan énekelt a Szép Margitról. Török Ádám pedig extázisban darálta az Alligátort.
A koncert végén Pinyó bácsi felhajt még egy kupicával. Egy utolsóval. Biztat:
– Jó lesz az a cikk, ecsécském!
Mosolygunk.
Ahogy errefelé az élethez kell.