Kézrátétellel mégsem értékelhetünk

Az oktatási államtitkárság „elektronikusan feltöltött portfólió” segítségével kívánja egységesen és objektíven értékelni a tanárokat. Sok éve tanító pedagógusok nyílt levélben tiltakoznak a „megalázó eljárás” ellen, többen bojkottálják az iratok elkészítését. Az Oktatási Hivatal projektigazgatója szerint viszont elsősorban nem szakmai kérdés, hogy minden tanár a „kezdő”, pedagógus I. kategóriába került.

2014. március 2., 14:30

- Miért alázzák a tanárokat?
– Senki nem aláz senkit. Különösen azokat nem, akik régóta sokat tesznek a magyar oktatásért. Páran, rutinosabb pedagógusok talán azt érzik megalázónak, hogy szeptember elsején ők is, a kezdőkhöz hasonlóan a Pedagógus I. fokozatba kerültek.
– Igazuk lehet, így több évtizedes tapasztalat, pluszképesítés, szakvizsga, PhD fokozat marad honorálás nélkül.
– Az Oktatási Hivatal a minősítési rendszer szakmai hátterét dolgozza ki, tartalmi fejlesztéssel foglalkozik. Hogy az új életpályamodellt milyen lépésekben vezetik be, nem hozzánk tartozik. Sőt a köznevelési államtitkár, Hoffmann Rózsa kezét is megkötik a költségvetési vonatkozások.
– Alázás alatt azt értettem, pontosabban azt érti sok pedagógus, hogy a minősítésükhöz nem elég akár több évtizedes tapasztalat, személyes portfóliót kell feltölteniük az önök elektronikus rendszerébe.
– Csak olyan dokumentumot, amit mindenki készített egyetemen, főiskolán és a napi munka során. A tematikus tervezés része a szakmának, óravázlattal a kollégák döntő többsége rendelkezik. Bármilyen rendszer is készül a pedagógusok értékelésére, ilyen típusú szakmai dokumentumokra mindenképp szükség lesz.
– Arató László, a Magyartanárok Egyesületének elnöke szerint ez sima dokumentumgyártás.
– Ismétlem, bármilyen rendszer is készül a pedagógusok értékelésére, ilyen jellegű szakmai dokumentumokra mindenképp szükség lesz. Azért dolgozunk, hogy a magukat nem Pedagógus I. kategóriába soroló kollégák minél előbb a megfelelő besorolásba kerülhessenek.
– Miért nincs eleve differenciálás a rendszer bevezetésében?
– A kormányrendeletről a minisztériumot kellene megkérdezni.
– A koncepciót csak kitalálta valaki.
– Nyilván. De nem ebben a hivatalban. Az, hogy az indulásnál mindenki Pedagógus I. kategóriába került, elsősorban nem pedagógiai kérdés, számos más, például technikai, rendszerszervezési, költségvetési vagy épp közgazdasági vonatkozása van. A pedagógusminősítési rendszer célja, hogy a tanár erősségeit és esetleges gyengeségeit is megtaláljuk, értékeljük. Minden kollégát egységes mérce alapján ítélünk meg.
– Szóval az elején miért nem differenciálnak?
– Én csak szakmai dilemmákról tudok beszélni.
– Ez az, nem?
– Úgy is felfoghatjuk, de mondom, nem hozzánk tartozik. Megjegyzem, a tanári minősítésnek választhattuk volna azt a módját is, hogy kizárólag a tanulók teljesítménye alapján értékeljük a pedagógust, ahogy például Finnországban. De mi úgy gondoltuk, nem lehet közös mércét alkalmazni egy hetven százalékban halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket tanító és a budapesti Fazekas gimnáziumban oktató tanár esetében. Így inkább a vegyes rendszer alkalmazzuk: a dokumentumokon kívül azt is nézzük, a tanár miként dolgozik, hogyan viselkedik a tanulók között, milyenek az eredményei.
– Visszatérve a portfólióra: a pedagógusok azt sem tudják, pontosan mit kellene feltölteniük. Miért nem tesznek közzé mintát arról, mit is várnak pontosan?
– Az óvónőtől kezdve a szakiskolai műhelyben foglalkozást tartó pedagóguson és kollégiumvezetőn át a gimnáziumi tanárig sokféle intézményről és munkakörről van szó. Rengeteg mintára lenne szükség, miközben két fizikatanár gyakorlata is távol állhat egymástól. Ezt tapasztalatból mondom, hiszen matematika tanár vagyok. Sablonok már léteznek, a pedagógusminősítési rendszer általános tájékoztatója december tíz óra elérhető a www.oktatas.hu oldalon. Az igaz, a szakmai vélemények megoszlanak arról, hogy ezek a minták segítenek, vagy ártanak.
– Mit kell mindenkinek feltöltenie a jelenlegi minősítési körben?
– Egy darab önéletrajzot, valamint intézményének kétoldalas bemutatását.
– Már ez szubjektív.
– Ezért nem is értékeljük.
– Akkor mire kell?
– Az értékelőnek információ ahhoz, hogy el tudja helyezni a pedagógust. Aztán kell még a saját szakmai életút bemutatása, amolyan motivációs levél. Egy tematikus terv, tíz óravázlat, és egy csoportprofil. Ez utóbbi általános jellemzés azokról a diákokról, ahol a tíz órát tartja a pedagógus.
– Plusz a tanárok reflektálnak önmagukra.
– Az óraterveket megjegyzésekkel látják el, amivel az anyagfeldolgozás módját magyarázzák el az értékelőnek. Olyan ez, mintha utólag beszélgetnénk egy óráról, csak éppen írásban zajlik.
– Azt, aki mindezt feltölti, 2015. január elsejétől automatikusan átsorolják a Pedagógus II fokozatba?
– Igen. Még akkor is, ha esetleg nem sikerül elsőre jó portfóliót készíteni, hiszen ebben a minősítési fordulóban csak a formai követelményeket kell teljesíteni a jogosult pedagógusoknak. A feltöltött portfóliók tartalmi értékelése kizárólag fejlesztési célokat szolgál. Nem igaz tehát, hogy nem számít a tapasztalat és a képesítés, hiszen ez a lehetőség pont a tapasztaltabbaknak nyújt lehetőséget.
– Ki készíti fel és minősíti a minősítőket?
– Jelenleg a hivatal.
– Hol tartanak?
– A képzők képzésénél.
– Ragozzuk még a képzőket. Hogyan képzik őket?
– Két harmincórás tanfolyamon.
– Gyorstalpaló?
– Kétszer harminc órát nem minősítenék gyorstalpalónak. A tanfolyamunkra nem a Holdról érkezik ötezer olyan ember, aki még sosem látott pedagógust. Alapfeltétel a tizennégy év szakmai gyakorlat és a szakvizsga. Pont azok közül kerülnek ki a minősítők, akik közül talán néhányan most méltatlannak érzik a folyamatot. Az első felhívásra több mint hétezren jelentkeztek. Kitöltenek egy, a tárgykörhöz kapcsolódó jogszabályismeretüket valamint a szakértői kompetenciáikat vizsgáló tesztet.
– Mit tanulnak a kiválasztottak a kétszer harminc óra alatt?
– Az elméleti részben a tanfelügyeleti, minősítési rendszert ismerik meg. A gyakorlatiban pedig tanórákat, óraterveket, portfóliókat értékelnek.
– Ennyi elég?
– Elég. Amikor majd a minősítéseket végzik, nyolc pedagógus kompetencia alapján, indikátorok segítségével, objektíven értékelik a tanár képességeit, ismereteit. Például figyelik a szaktárgyi tudást, a pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezését vagy épp azt, hogy a pedagógus miként érvényesíti a tanulókkal szembeni egyéni bánásmódot, hogyan támogatja a gyerekek személyiségfejlődését. Nem az a lényeg tehát, mennyire színes, szagos az óravázlat. Fontosak viszont a saját megjegyzések. Ha egy óravázlatban azt olvasom, „törtnek nevezzük, amikor egy szám alatt van egy vonal, azalatt még egy szám”, a tanár szakmatudományos kompetenciáját bizonyosan leértékelem. Ám rögtön más a helyzet, ha a megjegyzésből kiderül, ez egy gyengébb képességű gyerekcsoportban lévő bevezető óra, ahol most látnak először törtet. És ez alapján még mindig nem értékelünk, hanem tartunk róla egy beszélgetést a tanárral. Lehet ugyanis kirakatórát tartani, úgy beállítani a helyzetet, mintha minden gyerek jelentkezne, miközben előzőleg betanították őket, ha tudják a választ, a jobb kezükkel jelentkezzenek, ha nem tudják, a ballal. Szakértőink többek között erre is felkészülnek majd.
– Hogyan?
– A megbeszélésen rákérdeznek a pedagógusra, miért pont azt a tanulót szólította fel.
– Rafinált. Hacsak a tanár azt nem mondja „mert ő már régen válaszolt”.
– A döntési pontok kitárgyalása rengeteg részletre rávilágít.
– Pluszpénz jár a szakértésért?
– Órakedvezmény és mesterpedagógusi besorolás jár: húsz százalékkal kevesebb tanítás, hogy a felszabaduló napokon végezhesse a minősítéssel és a tanfelügyelettel járó munkát.
– A portfóliót bojkottáló tanárok a felhívásukban ezt írják: „Nem értünk egyet a minősítők körébe való önkéntes jelentkezés lehetőségével és a gyorstalpaló szakértő képzésen szerzett pozíciókkal. Határozott véleményünk, hogy a minősítő eljárásnak „hiteles helyhez”, vagyis főiskolához, egyetemhez, tanárképző intézményekhez kell kapcsolódniuk.”
– Mégis hogyan lehet kötelezni valaki szakértői munkára, ha nem akarja? A szempontok nyilvánosak, manipulálni lehetetlen. A felsőoktatási intézményeknél pedig nincs a gyakorló pedagógusok munkájára vonatkozó értékelési tapasztalat. Miért is lenne? Korlátozottan vesznek részt a pedagógus-továbbképzésben, a harminc-, negyven-, ötvenéves kollégák minősítésében pedig egyáltalán nem.
– „Különösen méltánytalan és aljas eljárás ez azokkal szemben, akik pályájuk utolsó harmadában, netalán a vége felé járnak.”
– Ha holnaptól kötelező lenne az elektronikus ügyintézés, a papír alapon remekül intézők nehéz helyzetbe kerülnének. Természetes, hogy egy új rendszer egyeseknek nehézséget okoz. Ezért fontos szempont, hogy lassan vezessük be.
– Az automatikus besorolás határideje április. Hova rohannak?
– Remélem, tíz óravázlatot és két darab két-háromoldalas fogalmazást egy profi tanár négy hónap alatt képes elkészíteni. Az útmutatót decemberben tettük közzé. Óravázlatot elvileg mindenki készít.
– És aki húsz év után már nem?
– Jobb lenne, ha kézrátétellel próbálkoznánk? Mégis honnan szerezzen információt a szakértő? Az iskolaigazgató sem csinálta másképp: megnézte a dokumentumokat és bement az órára.
– Várhatóan komoly óravázlat-gyártó piac alakul ki.
– Egyetlen ellenőrző kérdésből kiderül, ha valaki nem tanította le az órát. És ami ezt a minősítési kört illeti: nem is lesz óralátogatás, hiszen ez egy egyszerűsített eljárás. Megjegyzem: a huszonhatezer érintett pedagógusból tízezer megkezdte a felöltést, sőt már lezárt portfólió is akad. Ahhoz képest, hányan bojkottálják, a jogosult tanárok nagy többsége már munkához látott, készíti a portfólióját.
– És aki nem tölti fel?
– Marad Pedagógus I. kategóriában. 2014 kísérleti év, a tapasztalatok birtokában változtatunk.

Szinte elképzelhetetlen a karácsony Reszkessetek betörők nélkül. A filmet ugyanis bár már unalomig játszottak a televíziócsatornák, az alkotás még mindig sokakat odaszegez a képernyők elé. Ám mielőtt idén bárki leülne megnézni, jobb ha megismer pár tényt a filmről, amit eddig biztosan nem tudott.

A könyv klasszikus karácsonyi ajándék, nincs is jobb, mint bekuckózni egy hideg, ködös, téli napon, és olvasni egy bögre forró kakaó vagy tea mellett. Ebben az összeállításban olyan könyveket ajánlunk, amelyek biztos sikert aratnak a fa alatt.