Idén szeretetforradalomra készülnek az ezerarcú Sziget Fesztiválon
Gondolom, nincs panasz; annyi sztár érkezik, hogy az már csillagszórásnak minősül, jól fogynak a jegyek, és mintha lazulni látszana a korábbi, sokszor panaszolt feszes költségvetés is.
Gazdaságilag nyugodtabb évünk van a tavalyinál, nyilván sokat számít, hogy jöttek külföldi befektetők, ezáltal van egy kis tőkebiztonságunk. Nem titok, hogy a múlt évben a cég hetven százaléka amerikai befektetőkhöz került, akik nagy portfóliókban gondolkoznak, de nem szólnak bele sem a stratégiánkba, sem a napi munkánkba. Őket csak a számok érdeklik, márpedig azok sokkal barátságosabban alakulnak, mint tavaly.
A beharangozott bandák közül egyik sem mondta le a fellépést?
De igen, sőt még most is volt két olyan helyünk – az egyik a Mastercard Színpad by A38-on, a másik a Bacardi Arénában –, ahol a program „szervezés alatt” áll, mivel az előadó az utolsó pillanatban lemondta. Ez sajnos mindig benne van a pakliban. Persze mindig igyekszünk hasonló kaliberű zenekarokat találni a kiesők helyére. Így lett most az egyik kieső helyére befutó a brit Tom Grennan sokak örömére. Szerencsére a nagyágyúk mind eljönnek. Meg kell mondanom, hogy a húzónevek közül néhányan már nem az én sztárjaim, előfordul, hogy egyiküket-másikukat nem is ismerem, de hál’ istennek a kollégáim a fiatalabb generáció tagjai, és pontosan tudják, ki és mi kell a mai közönségnek. Az én kedvenceim nem feltétlenül a zenészek közül kerülnek ki – és bár a Sziget fő profilja továbbra is a zene –, összművészeti fesztiválként fontos szerep jut a társművészeteknek. Számomra nagy öröm például, hogy idén lesz egy vadonatúj programhelyszín, a Karaván sátor, amely a sokáig sikeresen működő Roma sátor reikarnációja, kicsit bővebb koncepcióval. A romák mellett helyet kapnak más kisebbségek, akikről legfeljebb a migrációval összefüggésben hallunk a híradóban mint távoli népekről, innen-onnan menekültekről, de a kultúrájukról semmit sem tudunk.
A Karaván sátorban megismerhetünk Tádzsikisztánból elmenekült zsidókat, akik most Izraelben élnek, de lesznek a bantu kisebbség képviselői Dél-Afrikából, fellépők Irakból és Iránból, és lesz egy igaz-hamis roma lakodalom is a francia La Caravane Passe közreműködésével, ahová sok szeretettel várják a szigetlakókat.
Az egész Szigeten végigsöprő szeretetforradalom, vagyis a Love Revolution kampány mit jelent?
Arra találtuk ki, hogy tudatosítsuk a fiatalokban a mai világot veszélyeztető problémákat: a rasszizmust, az emberi jogok megsértését, a háborús veszélyt és a környezet pusztulását.
Bár mindannyian mások vagyunk, máshonnan érkeztünk, más a kulturális hátterünk, más a vallásunk, az anyanyelvünk, az ízlésünk – de ha együtt vagyunk, a közösség és a szeretet erejét használva jobb hellyé tehetjük a világot.
Ezt a négy témát már a programok szelektálásánál, a fellépők meghívásakor szem előtt tartottuk. Például a nagy utcaszínház idei produkciója kifejezetten a környezetvédelemről szól, az angol Wired Aerial Theatre társulat As the World Tipped (Ahogy kibillen a világ) című előadása elég látványosan ábrázolja a helyzetet, de nem akarom lelőni a poént. Folytatódik a Sátor határok nélkül is, workshopokon lehet találkozni olyan menekültekkel, akik háború vagy éppen üldöztetés miatt hagyták el hazájukat, személyes történeteik mindegyike igazi dráma. Többek között eljönnek a menekült gyerekekkel foglalkozó Terre des hommes civil szervezet munkatársai, a magyar On The Spot alkotói és az UNICEF képviselői is. A Fidelio Színház- és Táncsátorban is erős a mezőny. Brazíliából, Koreából, Kubából és a legtöbb európai országból érkeznek fellépők, itt mindennap más-más produkciók lesznek láthatók. A Cirque du Sziget programhelyszínén egész héten ismétlődnek az előadások – a Maciva és a Fővárosi Nagycirkusz együttműködésével helyet adunk a Baross Imre Artistaképző végzős hallgatóinak vizsgabemutatójához a világhírű kanadai The 7 Fingers társulat alapító-igazgatója, Samuel Tétreault rendezésében. Itt lesz a kambodzsai cirkusz a Khmer Metal című előadásával, a guineai Afrique en Cirque vagy a Groupe acrobatique de Tanger is Marokkóból. Igazi multikulturális felhozatallal várjuk a cirkuszművészet szerelmeseit. Egyik legnépszerűbb helyszínünkön, a Magic Mirrorban minden nap izgalmas beszélgetések, nyers és humorban áztatott, látványos queer show-műsorok, kabarék váltják egymást, csak néhány húzónév a fellépők közül: Liz Aggiss, Hans (aki nevével ellentétben nem német, hanem ausztrál), Steiner Kristóf, Big Freedia, Vesnu.
Rengeteg fellépő, minden évben újabb helyszínek, a világ legkapósabb előadói – mikor kell elkezdeni a következő Sziget szervezését?
Már bőven a 2019-es programon dolgozunk. Előszerződéseket kötünk, hogy a meghívottak biztosak legyenek a meghívásunkban, és lehetőségük legyen turnét szervezni a Sziget dátumai köré. Nem túl valószínű ugyanis, hogy Ausztráliából vagy Etiópiából egyetlen rendezvény miatt elindulnának a művészek, ez csak akkor éri meg nekik, ha több helyen is fel tudnak lépni. Ahogy vége a Szigetnek, következik néhány nap szusszanás – egy ilyen hét fizikailag is igénybe vesz mindannyiunkat –, és kezdődik a következő fesztivál előkészítése. Ez persze rengeteg munkahelyi ártalommal jár, hiába indulok el nyaralni úgy, hogy „csak semmi kultúra”, meglátok egy plakátot, és már veszem is a jegyet rá… És nem tudom nem olyan szemmel nézni, hogy ez most vajon melyik helyszínre lenne jó a Szigeten, figyelem a technikát, számolom a lámpákat. Képtelen vagyok leállni. De ez így jó.