Hiába a legjobb biztonsági rendszer, ha a részeg autós későn reagál
Szentgyörgyi Zsuzsa fontos találmányokról írt, amelyek biztonságosabbá teszik a közlekedést. Ha ezek valamelyike piaci okokból nem terjed kellően, akkor a politika feladata, hogy népszerűsítse. Vannak olyan európai országok, ahol a cikkben is említett elektronikus menetstabilizáló rendszer az eladott autóknak csak kb. a 40 százalékába kerül be, holott sokan a biztonsági öv utáni legkomolyabb utasvédelmi eszköznek tekintik.
Svédországban tehát – a kormányzat határozott ajánlása nyomán – az elektronikus menetstabilizátorral eladott új autók aránya 15 százalékról 96 százalékra nőtt, és számottevően csökkent a koccanások és súlyos balesetek száma.
Ezért támogattuk az Európai Parlamentben Viviane Reding információs társadalomért és médiáért felelős biztos asszony javaslatát, hogy az új autókba kötelezően legyen elektronikus menetsabilizátor.
Efféle közlekedésbiztonsági berendezésekkel foglalkozik az Európai Parlament Közlekedési Bizottságának friss jelentése, amelynek elkészítését koordináltam. A jelentésben tárgyalt eszközök közé tartozik többek között az eSegélyhívó, a holttér-figyelő, a különböző akadályjelzők és a sávelhagyásra figyelmeztető jelzés stb.
A jelentés – kissé bátor megfogalmazással – az „Intelligens autó” néven foglalta össze ezeket a technikai megoldásokat. 97 százalékos többséggel fogadta el az EP.
Persze, technikai eszközök ide, technikai eszközök oda, az emberek vezetik a kocsikat, és nem fordítva. Hiába a legjobb biztonsági rendszer, ha a részeg autós későn reagál. Ezért fontos, hogy idén bevezetésre került a zéró tolerancia elve a magyar közutakon, valamint hogy nem lehetséges a felelősség alóli kibújás sem, mégpedig az autó tulajdonosához kötött objektív felelősség elvének köszönhetően.
Nem a technikának, hanem főként az emberek nagyobb tudatosságának a következménye, hogy tavalyhoz képest az idei év első felében 31 százalékkal kevesebben haltak meg az utakon. Minden bizonnyal többen és jobban meggondolták, érdemes-e ittasan vagy túlzott sebességgel vezetniük. Azonban elgondolkoztató, hogy az áldozatok 70 százaléka továbbra sem használt biztonsági övet, pedig az valószínűleg megmenthette volna az életüket.
Gurmai Zita