Ember embernek farkasa

2013. október 18., 16:24

A kortárs tánc éves hazai seregszemléjén, az L1danceFesten két vendégművész, a norvég Kenneth Flak és az észt Külli Roosna Wolf Project című táncjátékában a hatalom és az ember viszonyát vette górcső alá a mozdulatok, arckifejezések nyelvén.

A hatalom megtestesítője, a vallató (Flak) egy széken ülő, fekete kámzsával letakart fejű fogolynőt (Roosna) kínoz a fizikai és lelki terror eszközeivel. Csakhamar lekerül a kámzsa a nő fejéről, s a terror mellé újabb eszközként felsorakozik a meggyőzés: szokd meg, törődj bele, ilyen a világ. A vallató felemlegeti azt a híres kísérletet, amikor öt majmot egy ketrecbe zárnak, amelynek legmagasabb pontjára egy banánt függesztenek fel, alá pedig létrát tesznek. Amint egy majom felmászik rá, hideg zuhanyt zúdítanak valamennyiükre. Kis idő után a többiek jól elverik a próbálkozót. Kicserélik az egyik majmot egy új egyedre, amely azonnal felmászik a banánért, mire a többiek bántalmazzák. Amikor újabb majmot cserélnek a kutatók, az első új majom is részt vesz a verésben. Miután az összes majom kicserélődik, utána is megmarad ez a szokás anélkül, hogy ismernék a kiváltó okot, az eredetét.

Fontos kérdéseket vet fel a darab. Megszokás alapján elfogadható-e egy elnyomó társadalom? Belenyugodhatunk-e emberhez méltatlan helyzetekbe? Hogyan lesz az ember embernek farkasa? Van-e a hatalomnak lelkiismerete?

Létezik egy személyes szál is, Roosna meséli a darabban: nagyanyját 1949-ben szibériai munkatáborba hurcolták, mint megannyi társát, köztük sok magyart is. Szörnyűek voltak a körülmények, sokan nem is tértek vissza közülük. Mára alig maradtak túlélők, akiknek a sorsa figyelmeztetés lehetne a ma emberének. Változik a szereposztás: a nő kerül hatalomra, a férfi lesz a legyőzött. Nem várt fordulat: a nő a székhez vonszolja nagy erőfeszítések árán a földön fekvő férfit, s felülteti rá. Együttérzés? Feltámadó lelkiismeret? A darab vége azt sugallja: csupán az új győztes kezd hatalmi játszmákba.

Krivánszky Árpád